سخنگوی وزارت دفاع فرانسه ضمن دفاع از قابلیت بالای زیردریایی‌های کشورش، لغو قرارداد نظامی با استرالیا را برای آن‌ها تاسف بار عنوان کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، هرو گرانجان، سخنگوی وزارت دفاع فرانسه در حساب کاربری توئیتر خود از توانایی‌های کشورش در ساخت زیردریایی دفاع کرد و از تصمیم استرالیا برای انتخاب واشنگتن به عنوان شریک در این معامله بزرگ دفاعی انتقاد کرد.

گرانجان یک رشته توئیت را  به  توافق دفاعی و امنیتی آمریکا انگلیس و استرالیا مرسوم به آکوس اختصاص داد و گفت که فرانسه بیش از ۲۵۰ زیردریایی در بیش از ۱۲۰ سال ساخته است.

او تصمیم استرالیا برای لغو خرید زیردریایی‌های فرانسوی را برای استرالیایی‌ها تاسف بار عنوان کرد و افزود: «توافق جدید آکوس، به این معنی است که این کشور زیردریایی‌ها را یک دهه دیرتر از برنامه اولیه با فرانسه دریافت می‌کند. یعنی به جای سال ۲۰۳۰،   تقریباً در سال ۲۰۴۰ دریافت خواهد بود.»

سخنگوی وزارت دفاع فرانسه هشدار داد: «این زمان زیادی است، وقتی می‌بینید که چین با چه سرعتی در حال مسلح شدن است.»

وی توضیح داد که در همان روز اعلام توافق آکوس، استرالیایی‌ها به فرانسه نامه نوشتند که از عملکرد زیردریایی و پیشرفت برنامه راضی هستند.

آمریکا، استرالیا و انگلیس اصرار دارند که بحران دیپلماتیک فعلی حتی پس از آنکه پاریس برای اولین بار در تاریخ در مورد این توافق، سفیران خود را در آمریکا و استرالیا فراخواند، بر روابط بلندمدت با فرانسه تأثیر نخواهد گذاشت.

هفته گذشته، آمریکا و انگلیس همراه با استرالیا، توافق نظامی و امنیتی جدیدی را امضا کردند که باعث لغو قرارداد ۵۶ میلیارد یورویی (۶۶ میلیارد دلاری) خرید زیردریایی کانبرا از فرانسه است.

این توافق همچنین خشم کشور‌های چین، روسیه و کره شمالی را به دنبال داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار