رأی الیوم ضمن ساختگی خواندن کودتای سودان درباره تلاش ارتش این کشور برای جلوگیری از انتقال شورای حاکمیتی از محور نظامی به غیرنظامیان هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبد الباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم با اشاره به اعلام دولت سودان درباره به شکست کشاندن تلاش برای کودتا و متهم کردن شماری از افسران باقی مانده از نظام سابق افزود: از اواخر دوران حکومت عمر البشیر (رئیس جمهور برکنار شده این کشور) و انتقال قدرت به محور آمریکایی، شرایط سودان از بد به سمت بدتر می‌رود و با روی آوردن حکومت نظامی این کشور به سمت رژیم اشغالگر صهیونیستی و امضای توافق صلح آبراهام برای عادی سازی روابط بین دو طرف، بدی اوضاع به اوج خود رسیده است.

وی ادامه داد: اطلاعات درباره این کودتا نشان می‌دهد برخی از کودتاچیان وابسته به یگان زرهی بوده اند. یکی از روزنامه نگاران حرفه‌ای سودان که اکنون در خارطوم به سرمی برد، در گفتگوی تلفنی به من گفت این کودتا مانند هفت کودتایی که پیش از این اعلام شد، «ساختگی» است و محمد الفکی سلیمان، عضو شورای حاکمیتی که از وقوع چنین کودتایی خبر داد، از مردم خواست از انقلاب حمایت کنند؛ اما حتی یک غیر نظامی هم به این خواسته پاسخ مثبت نداد. نکته قابل توجه در همه این کودتا‌ها این است که حتی یک ژنرال هم محاکمه و محکوم نشده است.


بیشتر بخوانید:

نخست وزیر سودان: کودتا انقلاب و دستاورد‌های ملت را هدف قرار داده بود


بیشتر کودتا‌های نظامی سودان شامل بازداشت‌های گسترده، استقرار تانک‌ها در خیابان‌ها و شنیده شدن صدای تیراندازی بود، مگر این کودتای جدید که طی چند ساعت کنترل شد و در کمتر از چهار ساعت شرایط به حالت عادی برگشت.

چند روز پیش از اعلام این کودتا، برخی روزنامه‌ها و پایگاه‌های سودانی درباره احتمال وقوع کودتا در کشور سخن گفتند و محمد الفکی سلیمان سه روز پیش گفت «با فعالیت‌های روزافزون عناصر باقی مانده از حزب منحل شده عمر البشیر، مرحله انتقالی در معرض تهدید قرار گرفته است.» با این حال برخی جوانان انقلابی سودان درباره تلاش ارتش این کشور برای کودتا و جلوگیری از انتقال شورای حاکمیتی از محور نظامی به غیر نظامیان هشدار دادند.

سه اشتباه فاجعه آمیز ژنرال‌های سابق و کنونی سودان که در فروپاشی کنونی این کشور تاثیر دارد

عطوان در ادامه نوشت: ژنرال‌های سابق و کنونی سودان سه اشتباه فاجعه آمیز راهبردی مرتکب شدند که در فروپاشی کنونی کشور تأثیرگذار بود:

نخست، افتادن در دام دروغ‌های آمریکا و امضای توافقی برای جدا کردن جنوب در ازای پایان دادن به رنج‌های سودان و مردم این کشور.

دوم، از بین بردن همه ارزش‌های اخلاقی، نظامی و ملی ارتش سودان و تبدیل بخش گسترده‌ای از آن به شبه نظامیان و حضور آن‌ها کنار ائتلاف (متجاوز) سعودی و امارات در جنگ یمن.

سوم، امضای توافق‌های عادی سازی روابط سیاسی و امنیتی با رژیم اشغالگر صهیونیستی در ازای برخی وعده‌ها برای حذف نام سودان از فهرست تروریسم، سرازیر شدن میلیارد‌ها دلار به کشور و حل بحران‌های ویرانگر اقتصادی آن.

به جز حذف نام سودان از فهرست‌های تروریستی آمریکا، هیچ یک از این وعده‌ها محقق نشد و هزاران تن از سربازان سودانی که به جبهه‌های جنگ در یمن رفتند، کشته شدند؛ آن هم در حالی که بر این موضوع به شدت سرپوش گذاشته شد. میلیون‌ها دلار به جیب ژنرال‌ها رفت و این در حالی است که سودان در بسیاری از ایالت‌ها با عصیان و سرکشی مواجه است. اما فرماندهی ارتش سودان و ژنرال‌های آن مشغول نزاع‌های بین خود، کسب انحصاری نفوذ و غارت اموال عمومی هستند.

سودان هم اکنون با دو گزینه مواجه است: نخست، احیای انقلاب مردمی به شکل گسترده‌تر از انقلاب گذشته یا وقوع کودتای واقعی و گسترده نظامی که به فلاکت زدگی کشور پایان دهد و آن را در مسیر دمکراسی و پارلمان انتخابی قرار دهد.
شراکت بین محور نظامی و غیر نظامی شراکت مبتنی بر توطئه است. هر طرف به زیان طرف دیگر مکر و حیله می‌ورزد. به گفته بسیاری از کارشناسان، غیر نظامیان در مناطق مختلف سودان هیچ علاقه‌ای به محور نظامی ندارند. دولت و مؤسسه‌های آن از بین رفته اند و آینده این کشور تیره و تار و چه بسا هولناک است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار