شاخص کل اُفت ۷ درصدی را در هفته کاری گذشته تجربه کرد که عوامل مختلفی بر این روند تاثیر گذار بود.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان شاخص کل بورس در روز شنبه با افت ۳۷ هزار و ۹۹۱ واحدی روی پله یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی قرار گرفت و هفته خود را با منفی آغاز کرد. در هفته گذشته ۳ هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه خارج شد و همچنین در این هفته شاخص کل به میزان ۷ درصد کاهش پیدا کرد.

در رابطه با شرایط بازار و آن چه این هفته در بازار گذشت، با کارشناسان بازار سرمایه به گفت و گو پرداخته ایم:

کاهش ۷ درصدی شاخص کل در طی ۵ روز

علی ملک لی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این پرسش که شاخص کل و شاخص هم وزن در هفته گذشته چه شرایطی داشته اند؟ اظهار کرد: شاخص کل در اولین روز هفته، با عدد یک میلیون و ۴۸۹ هزار واحد شروع به کار کرد و این هفته با کاهش حدود هفت درصدی، به عدد یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد رسید که شاهد هفته‌ای قرمز در سراسر بورس تهران بودیم.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: شاخص هم وزن نیز در روز شنبه با عدد ۴۵۱ هزار و ۲۵۰ واحد شروع به کار کرد این شاخص نیز نماگر بهتری از وضعیت بورس تهران است و پس از کاهش حدود ۸ درصد، به عدد ۴۱۵ هزار و ۴۹۴ واحد رسید.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت شاخص فرابورس گفت: شاخص فرابورس نیز در ابتدای هفته با عدد ۲۲ هزار واحد شروع به کار کرد که این شاخص نیز، نماگر صنایع کوچکتر بورس تهران هست و پس از کاهش حدود ۶.۶ درصدی، به عدد ۲۰ هزار و ۵۶۴ واحد رسید.

ملک لی در پاسخ به این پرسش که، در طول هفته گذشته بیشترین حجم و ارزش معاملات مربوط به کدوم صنایع بود؟ تصریح کرد: در هفته معاملاتی که گذشت، بیشترین حجم معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات، گروه فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری بود.

او بیان کرد: همچنین بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه فلزات اساسی و صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله بود.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، چه عواملی سبب کاهش شاخص بورس شد؟ اظهار کرد: از جمله عواملی که سبب کاهش شاخص‌ها و قیمت‌ها در هفته گذشته شد، میتوان به عوامل تکنیکالی و شناسایی نقاط سود توسط معامله گران نام برد که پس از چند ماه صعود خوب، برخی معامله گران نسبت به شناسایی سود خود اقدام می کنند.

ملک لی در پایان گفت: با توجه به رشد خوب شاخص‌ها در ماه‌های گذشته و اصلاح یا به عبارتی استراحت شاخص‌ها در هفته گذشته، انتظار میرود در هفته آتی شاهد آغاز روند صعودی البته با شیب کمتر نسبت به گذشته باشیم.

خروج ۳ هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه

اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، کدام صنایع در هفته گذشته بیشترین بازدهی و کدام صنایع کمترین بازدهی را داشتند؟، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، صنعت مواد معدنی، پیمانکار صنعتی، تجهیزات مخابراتی و خدمات رفاهی متناظر بیشترین بازدهی را داشتند.

او بیان کرد: همچنین صنعت چوب، خودرو، چاپ و نشر، سخت افزار و تجهیزات و محصولات کاغذی کمترین بازدهی را داشتند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، در هفته آتی شاهد چه میزان خروج پول توسط حقیقی‌ها از بازار سرمایه بودیم؟، گفت: در هفته معاملاتی که گذشت در مجموع ۳ هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه اتفاق افتاد.

ادهم در پاسخ به این پرسش که، در هفته معاملاتی گذشته چه اخباری بر روی روند بازار سرمایه اثرگذار بود؟ اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت اهم شایعاتی که بازار را تحت تاثیر خود قرار دارد، انتشار اوراق ودیعه، افزایش نرخ بهره بانکی، انتصاب رییس جدید بانک مرکزی، آغاز مذاکرات برجامی، نوسانات دلار بودند.

بنا به گفته کارشناسان بازار سرمایه می‌توان گفت هفته گذشته بازار روند منفی را تجربه کرد روندی که بخشی از آن به دلیل موارد بیرونی از افزایش نرخ بهره بانکی، نوسانات دلار، آغاز مذاکرات برجامی بود.

گزارش از مریم فدایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
چرا وقتی یاد بورس ایران میوفتم یاد فیلم money monster میوفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
اقای محسن رضایی دکترای اقتصاد قراره بیاد بورس رو سروسامان بده.قطعات خودرو از پارسال تا الان ۳ برابر شده قیمت سهامش ۷۵ درصد افت کرده.خدا بداد کسایی برسه که سرمایه های صدها میلیونی تو بورس داشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
ازسه ماه قبل تاکنون با شش میلیون سرمایه دومیلیون ضررکرد م هیچ سودی نصیب من نشدآخرین عرضه اولیه ها هم سود حداکثرسی درصدی دادند ضررهایی که کردم جبران نشد با این بورس سرمایه ها هرچه سریترباید خارج شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
مشالله بورس کمر همرو خم کرد. جالبیش اینه هنوز میگن بهترین سرمایه گذاری بورس!
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۲۲:۱۹ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
شاخص یک و 400 ولی قیمت سهام با شاخص یک و صد هست
ضررهای سهامداران بیشتر شده
صندوق پالایشی خیانت دولت به مردم بود
به داد سهامداران خودرویی و پالایش برسید تمام سرمایه مان از بین رفت
اقایان نماینده که ریزش را تقصیر دولت قبلی میدانستند و هر روز مصاحبه میکردند . کاندیداهایی که تبلیغاتشان بورس بود چرا به داد مردم نمیرسید و سکوت کردید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
سلام من یک بازنسته هستم که حدود 21 درصد ازدارایی خود را فقط دراین هفته ازدست دادم وبه مجموع حدود 60درصد قبل اضافه شد چون این پول ماجصل 40 سال خدمت بوده جرات فروش و زیان ندارم فقط از مسوولین محترم تفاضا دارم به مدیران این شرکتها که سبب زیاندهی اشخاصی چون من هستند واز خون ما ارتزاق می کنند پاداش نجومی عملکرد ندهند که تجمل آن بسیار سخت است ودیگر اینکه از مسولین محترم که نمیتوانند دردی از محرومین دواکنند از بیان مقولاتی نظیر حمایتو..... پرهیر کنند وساکت باشند تا زالو ها همچنان خون مردم را در شیشه کرده ونوش جان بفرمایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
اقای رییسی جلوی فسادبورس روبگیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
مگر اینکه ایشون اقامی انجام دهند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۳۳ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
ناعدالتی واضح تر از اینکه عرضه اولیه هایی که قبلا به سهام دار های خرد هم درصدی ناچیزی تعلق میگرفت ولی الان شده مختص حقوقی ها مثل رانتی که از اختصاص شکام و حآفرین تقدیم شد. صندوق پالایش بعد از این همه مدت هنوز به قیمت فروشی که دولت قبل... نرسیده البته بیست درصد هم تخفیف داده بود که شده این. انشاالله صاحب اصلی این انقلاب بیاد و ناعدالتی ریشه کن کنه.
Iran (Islamic Republic of)
؟
۲۱:۱۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
دولت جان کجایی ؟ دقیقاً کجایی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
ای بابا دولت تدبیر و امید که نتوانست کاشکی ایشان درسا کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
خوبه معنای عدالت رئیسی هم دیدیم و فردا دیگه از عدالت حرف نزنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
بابا ول کنید این بورس را و پولتان را خرج کارهای دیگر بکنید 0
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
کار از کار گذشته سرمایه ماداغون شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
لطفا یه کاری برای بورس کنید من دانشجو بودم کلاس بورس رفته بودم و یاد گرفته بودم سرمایه گذاری در بورس رو برای همین هرچی پول گیرم میومد برای پس انداز میریختم توی بورس تا هم در رشد تولید ملی کمک کرده باشم هم پول خودم اندکی رشد کند و آیند بزنم به زخم های زندگیم و ازدواج کنم یا کسب و کاری راه بندازم و.... الان که مدتیه فارغ التحصیل شدم هیچ سودی که ندارم هیچ بکه نزدیک به 70 درصد در ضرر هستم درحالی که سهم هایی خریدم سود ده و مستعد رشد بودند! تمام امید زندگیمو از دست دادم همه بهم سرکوفت میزنن و تحقیرم میکنند و... لطفا به داد ما سرمایه دارن خورد برسید تمام قوانین بورس انگار برای حقوقی ها و بازیگران سهم ها و صاحبان ثروت و قدرت نوشته شده و ما سهامدران خورد فقط قربانیان این ماجرا هستیم! کمک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
شورشو در اوردین
Iran (Islamic Republic of)
سربازان امام زمان
۱۹:۱۲ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
حقوقی ای بنام تدبیرگران فردا هرماه از سهام ولشرق در حال نوسان گرفتنه و مسئولین در حال نظاره!!! آقای رئیسی قبل از انتخابات ریاست جمهوری وعده های قشنگ دادین...ولی فقط وعده...
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
تلاطم قمارخانه پایان ندارد. مکانی برای دزدیدن و انداختن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
شما که معنی سرمایه گذاری بلند مدت تو بورس نمی دانی مبگی غمار خانه
United States of America
ظاهرخان
۱۸:۰۲ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
دوهفته پیش که کارشناس ها تون می گفتند صعودی میشه، همینجا پیام گذاشتم گفتم اصلاح شاخص، اما پیام من رو منتشر نکردید. آزموده را آزمودن خطاست. کارشناس هاتون تحلیل نمی دونن. شاخص همچنان در کانال نزولی حرکت خواهد کرد تا حمایت معتبر در محدوده 1میلیون و 300هزار و حتی 1 میلیون و 200. دوست نداری مثل همیشه پیام منومنتشر نکن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
من یک سرمایه گذار تو بازار بورسم بورس یعنی سرمایه بذارم سود کنم وقتی میبینم سرمایم یک هزارم درصد در خطره میکشم بیرون و منتظر میشم ی فرصت خوب بوجود بیاد همه همینن قرار نیست من ضرر کنم یکی سود کنه منم فعلا سهام هرچی داشتم فروختم ۳ هفته پیش ریسکی ریختم تو آلومینیوم تا امروز به بالاترین قیمت فروختم ۷۰۰ میلیون سود کردم فعلا دست نگه داشتم شاید شنبه بریزمش تو آهن آلات حالا ی سری از افراد طمع دارن و گیر میکنن فکر میکنن همش قراره مثلا الومینیوم سعودی باشه نه اصن اینطور نیست و یاد گرفتم تو اقتصاد نا امن ایران پارتیزانی عمل کنم سرمایه گذاری با ریسک پایین ی پولی رو برای ما هها و سالها یجا نباید خابوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
فساد در بورس داد میزنه....شرکتهای حقوقی خودشون شدن نوسان گیر!!!
از طرفی برخی نمادها از جمله: فرابورس و کالا دقیقا از هفته پیش که میدونستند قراره بازار خراب بشه، متوقف شدن(چه رانتی پشتشه خداییش...این پولها خوردن نداره)
این وسط سهامدار حقیقی داره سرمایش نابود میشه!!!
ببینیم آقای رئیسی میتونه مسئولین بورسی دولت قبل رو برداره و مدیران لایق رو بیاره
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۳ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
تلاطم قمارخانه پایان ندارد. مکانی برای دزدیدن و انداختن.
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۰ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
حرف مفت نزن بورس قماره یکی میبره یکی میبازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
بدجور برادر نامردی کردن!
Iran (Islamic Republic of)
f
۱۷:۲۲ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
ورود به پیمان شانگهای مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
آیا کسی نیست به داد سهامداران صندوق پالایش برسد؟بعد یکسال از خرید این صندوق هنوزهم تو ضرر هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
اینم از دستاوروهای دولت جدیده، تازه آقای رییسی تو تبلیغات گفته بودن بورس اولویت اول منه، خدا رحم کنه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
بورس بازا میدونن مافیای خودرو سازها به لیدری خودرو و خساپا این هفته تحت تاثیر خبر واردات خودرو واکنش نشون دادن و بازار را ریزشی کردن . سید محرومان و تیم اقتصادی که بنای حمایت داشتن هیچ اقدامی نکردن و این وسط چند تا نماینده شیطنت کردن که خیلی راحت میشه به عمق فساد پی برد . ریشه فساد در این مملکت در مجلس بانکها و بخشی از بدنه دولت هست که باید خشکانده شود و الا امیدی به اصلاح نیست
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۲ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
تلاطم قمارخانه پایان ندارد. مکانی برای دزدیدن و انداختن.
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۳ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
امیدی به اصلاح چی نیست???
بورس قماره یکی میبره یکی میبازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
بورس به يك قمارخانه اي بي هويت و بي صاحب تبديل شده است.
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۶ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
بورس به يك قمارخانه اي بي هويت و بي صاحب تبديل شده???
همیشه بوده
بورس قماره یکی میبره یکی میبازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
اگر قمار خونه ست یکی برده یکی باخته حالا این وسط کی برده کی باخته؟
آخرین اخبار