آماده باش سیا پس از افزایش نمونه‌های سندروم هاوانا بین دیپلمات‌های آمریکایی در وین

در پی افزایش نمونه‌های سندروم مرموز هاوانا بین دیپلمات‌های آمریکایی در وین، عوامل سازمان سیا برای تحقیقات در این زمینه به حالت آماده باش درآمدند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از پایگاه خبری اسکای نیوز، پس از افزایش نمونه‌های «سندروم مرموز هاوانا» بین دیپلمات‌های آمریکایی در وین، عوامل آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به حالت آماده باش در آمدند.

روزنامه واشنگتن پست امروز جمعه گزارش داد که رئیس ایستگاه سیا در وین مورد انتقاد قرار گرفته است چرا که به کندی به علت گسترش این بیماری در بین دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در وین پرداخته است.

ده‌ها پرسنل آمریکایی در پایتخت اتریش از جمله دیپلمات‌ها، مقامات اطلاعاتی و برخی از فرزندان کارکنان آمریکایی علائم این بیماری را گزارش کرده اند.

مقامات آمریکایی پیشتر اعلام کردند دولت جو بایدن مشغول تحقیق درباره موارد متعدد علائم بیمارگونه مرموز در میان دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر کارکنان دولت این کشور در وین، اتریش است که اخیرا گزارش کردند. این در حالی است که روند تحقیقات سیا به کندی پیش رفته است.

پیش از این، ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ضمن تکرار اتهامات دولت واشنگتن علیه مسکو مدعی شد روسیه می‌تواند پشت ماجرای «سندروم هاوانا» باشد که بر سلامت دیپلمات‌های آمریکایی تأثیر می‌گذارد، اما هیچ نتیجه گیری قطعی و احتمالات مختلفی وجود ندارد.

افرادی که گمان می‌رود مبتلا شده اند، عوارضی همچون سردرد، سرگیجه و عوارض آسیب مغزی را گزارش داده اند که برخی از آن‌ها نیاز به ماه‌ها درمان داشته اند. برخی هم شنیدن صدای بلند قبل از بروز ناگهانی عوارض را گزارش داده اند.

این عارضه را «سندروم هاوانا» می‌نامند، چون نخستین موارد آن سال ۲۰۱۶ در سفارت آمریکا در کوبا مشاهده شد. مقامات ماه مه اعلام کردند مشغول تحقیق درباره دست کم ۱۳۰ نفر در سراسر دولت (در خصوص ابتلا به این عارضه) هستند. تعداد این موارد از چند ده نفر در سال گذشته به ۲۰۰ نفر در حال حاضر رسیده است.

وین قرن‌ها کانون جاسوسی و به اصطلاح دیپلماسی بوده است و در دوران جنگ سرد کانون فعالیت‌های مخفیانه جاسوسی در برابر جاسوسی بود. این شهر اخیرا محل برگزاری گفتگو‌های غیرمستقیم بین ایران و آمریکا بر سر احیای توافق هسته‌ای بوده است که سال ۲۰۱۵ به دست آمد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار