شناسایی آثار تاریخی از عصر آهن در روستای دارستان رودبار

معاون میراث فرهنگی گیلان از شناسایی ۴۲ اثر فرهنگی تاریخی از عصر آهن تا دوره قاجار در روستای دارستان شهرستان رودبار خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: بررسی‌ها و مطالعات تخصصی باستان‌شناختی انجام شده در روستای دارستان شهرستان رودبار منجر به شناسایی ۴۲ اثر فرهنگی تاریخی ارزشمند در این روستا و محدوده اطراف ان شد.

او افزود: آثار شناسایی شده در روستای دارستان و محدوده اطراف آن، آثاری از عصر آهن تا دوره قاجار را شامل می‌شود که قدیمی‌ترین اثر محوطه‌های دره شول و جدیدترین اثر نیز درخت قدیمی داخل محوطه روستا است.

معاون میراث فرهنگی گیلان اظهار داشت: همچنین در بررسی‌های انجام شده ۵ آسیاب تاریخی نیز در این روستا شناسایی شد که با عناوینی نظیر ننه خانم آسیاب، عنایت آسیاب، مشتی قربان آسیاب و مشتی صالح آسیاب و. معروف بوده‌اند.

جهانی یادآور شد: در ساخت این آسیاب‌ها مصالح سنگ و ساروج به کار رفته و معماری و جانمایی این آسیاب‌ها به گونه‌ای بود که از شیب زمین منطقه به بهترین شکل استفاده شود.

او افزود: در مورد سقف این بنا‌ها نیاز به کارشناسی بیشتر وجود دارد، اما احتمالا نوع سقف آن‌ها از نوع لت‌سر بوده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: معماری این آسیاب‌ها به طور کلی با آسیاب‌های ساخته شده در مناطق شرقی و غربی این استان متفاوت است.

جهانی ادامه داد: در سایر مناطق گیلان تلاش می‌شده است تا بنای آسیاب در نزدیکی رودخانه‌ها و نقاط هموار قرار داده شود، اما آسیاب‌های روستای دارستان در زمین‌هایی با شیب نزدیک به ۵۰ درجه قرار گرفته و به کمک نهر‌ها آب بوسیله لوله‌های سنگی و از جنس ساروج وارد چرخه آسیاب می‌شده است.

او قنات واقع در دره شول، گورستان‌های ادوار تاریخی و همچنین نهر‌های قدیمی را از دیگر آثار شناسایی شده در این روستا برشمرد و گفت: روستای دارستان رودبار دارای بیشترین اثر تاریخی شناسایی شده در استان گیلان است.

معاون میراث فرهنگی گیلان تصریح کرد: متأسفانه بخش‌های زیادی از محوطه‌ها باستانی و اراضی روستای دارستان در طرح هادی واقع شده و حفاظت از این محوطه‌ها و اراضی، نیازمند تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی است.

شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان واقع شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.