مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به بارش های محدود در ابتدای پاییز در مناطق شمال غرب و غرب، کشاورزان دیم کار در کشت عجله نکنند.

 مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از بارش پراکنده در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: براساس آخرین نقشه های هواشناسی، طی ۲ روز آینده در جنوب سیستان و بلوچستان و برخی نقاط شرقی استان هرمزگان، نیمه جنوبی و ارتفاعات کرمان ابرناکی، بارش پراکنده همراه با رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود.

وی افزود: طی چند روز آینده بویژه در ساعات بعدازظهر در استان های ساحلی خزر و اردبیل ابرناکی، بارش پراکنده همراه با رگبار و رعد و برق انتظار می رود.

حقیقت از کاهش محسوس دما در برخی نقاط خبر داد و گفت: بعدازظهر روز جمعه و طی روز شنبه با عبور موجی از شمال شرق و نوار شمالی کشور در غرب سواحل دریای خزر، استان های ساحلی دریای خزر و شمال استان های آذربایجان شرقی و غربی کاهش محسوس دما همراه با رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید پیش بینی کردیم.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کلزاکاران بیان کرد: طی ۲ تا سه روز آینده کشاورزان استان قزوین که می خواهند کلزا کشت کنند، هر چه سریع تر انجام دهند و حداکثر تا ۷ مهر، کشت در این شهرستان را تمام کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: کشاورزان دیم کار برای کشت گندم بویژه در مناطق جنوب غرب خیلی عجله نکنند چرا که یک هفته قبل اطلاع رسانی های لازم را انجام می دهیم.

وی در توصیه دیگر به گلخانه داران بیان کرد: در تابستان به دلیل نور زیاد خورشید به گلخانه داران توصیه می شد که از پوشش آب و آهک برای جلوگیری از نور خورشید به درون گلخانه استفاده کنند که هم اکنون با کاهش شدت نور خورشید باید بتدریج نسبت به پاکسازی پوشش گلخانه اقدام کنند.

به گفته حقیقت، با توجه به نوسانات دمایی در شمال کشور، نوغانداران برای جلوگیری از آسیب به پرورش نوغان تنظیم دما و رطوبت را در جایگاه پرورش داشته باشند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با تاکید بر انتقال نشا در ساعات خنک روز بیان کرد: در مناطق جنوبی کشور، کشاورزان انتقال نشا بادمجان را در ساعات خنک انجام دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: زنبورداران برای کوچ از مناطق سردسیر به گرمسیر و بالعکس عجله نکنند.

وی با اشاره به اینکه سال زراعی با کم بارشی قابل توجهی به پایان رسید، گفت: بنابر آمار در سال زراعی ۱۴۰۰_۹۹، میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد و دوره نرمال بلندمدت حدود ۴۰ درصد کاهش داشت که این امر بیانگر انواع و اقسام خشکسالی از متوسط تا شدید از شمال تا جنوب کشور است.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی از تاخیر در آغاز بارش های پاییز خبر داد و گفت: گرچه ابتدای مهر در مناطق شمال غرب و غرب بارش هایی پیش بینی می شود، اما برای کشت دیم مناسب نیست و کشاورزان دیم کار عجله نکنند.

حقیقت در پایان با اشاره به اینکه شرایط دما در مهر بالاتر از نرمال است، گفت: وضعیت بارش در پاییز امسال کمتر از نرمال خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار