گرچه شیوع کرونا میزان بارداری‌ها در خراسان رضوی را به‌خاطر هراس از احتمال ابتلا به این ویروس کاهش داد اما به گفته متخصصان، واکسیناسیون یکی از راهکارهای مقابله با این هراس و جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سالانه ۸۵ تا ۹۰ هزار زایمان در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد که ۸۰ درصد جمعیت خراسان رضوی را در بر می‌گیرد ثبت می‌شود.

برخی می‌گویند شدت و عوارض کووید ۱۹ بین مادران باردار بیشتر از سایر مبتلایان به این بیماری است و برخی مادران باردار به دلیل ابتلاء به کرونا طی این مدت جان خود را از دست داده‌اند.

علاوه بر آن هراس مادران باردار از واکسیناسیون کرونا نیز به دلیل احتمال عوارض و خطرات واکسن در فرزندشان به دغدغه‌ای برای آنان و خانواده‌هایشان مبدل شده است در حالی که پزشکان متخصص زنان و زایمان نسبت به واکسیناسیون این گروه تاکید ویژه دارند و معتقدند تزریق واکسن کرونا هیچ مشکلی برای مادر و فرزندش ایجاد نمی‌کند.

در حال حاضر افزون بر ۵۰ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۸ سال خراسان رضوی علیه کرونا واکسینه شده‌اند و ظرفیت تزریق واکسن در این استان به ۱۴۰ هزار دُز در روز افزایش یافته و واکسیناسیون مادران باردار نیز از ابتدای شهریور ماه در این استان آغاز شده است.

دیدگاه پزشکان زنان و زایمان

نفیسه ثقفی استاد گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: میزان بارداری‌ها در خراسان رضوی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به دلیل هراس از کرونا کاهش یافته است، اما باید توجه داشت که خطر ابتلاء به کرونا در بین مادران باردار با سایر افراد جامعه فرقی ندارد.


بیشتر بخوانید


او افزود: حامله شدن باعث ابتلاء به کرونا نمی‌شود، اما زنان باردار در صورت ابتلاء به کرونا به علت تغییرات فیزیولوژی که در آن‌ها رخ می‌دهد با شدت و حدت بیشتر این بیماری مواجه می‌شوند که این خطر در بین زنان باردار دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر خود را نشان می‌دهد.

 استاد گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بهتر است قبل از بارداری واکسیناسیون کرونا انجام شود، اما اگر به هر دلیل این اقدام انجام نشد، دُز اول واکسن باید پس از ماه سوم بارداری و دُز دوم آن نیز چهار هفته پس از دُز اول تزریق شود.

ثقفی بیان کرد: تزریق واکسن به معنای ایمنی قطعی نیست بلکه رعابت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مادران باردار الزامی است و در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری باید با پزشک خود تماس گرفته یا از طریق سامانه ۴۰۳۰ مشاوره بگیرند.

فاطمه تارا یکی دیگر از پزشکان فوق تخصص بیماری‌های زنان و زایمان گفت: اگر زنان باردار به کرونا مبتلا شوند ممکن است با خطراتی مانند سقط جنین، مرگ جنین داخل رحم، زایمان زودرس و پارگی کیسه مواجه شوند که احتمال خطر مرگ را نیز به دنبال دارد.

او افزود: طبق تحقیقات انجام شده تزریق واکسن کرونا برای مادر و فرزند هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه با واکسیناسیون شدت عوارض و مرگ و میر ناشی از کرونا در بین این گروه کاهش می‌یابد.

 فوق تخصص بیماری‌های زنان و زایمان  ادامه داد: ساختار واکسن کرونا برای مادران باردار، ویروس غیر فعال شده است که در کشور ما واکسن سینوفارم که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است برای این گروه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تارا بیان کرد: واکسیناسیون برای مادران باردار که زایمان کرده‌اند، چند هفته پس از زایمان با فروکش کردن برخی علائم قابل انجام است.

کرونا و مادران باردار

کرونا مرگ و میر مادران باردار را افزایش داد

مهدی قلیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با بیان اینکه مادران منشاء عطوفت و پیوستگی اعضای خانواده هستند و حفظ سلامتی آنان از اهمیت بسیار برخوردار است گفت: به دلیل شیوع کرونا و ضعف سیستم ایمنی بدن مادران باردار، تعداد مادران باردار فوت شده در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته است.

او افزود: مادران باردار باید برای حفظ جان خود و فرزندشان نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مادران باردار نباید به شایعاتی که در سایت‌ها و فضای مجازی از سوی افراد ناآگاه منتشر می‌شود توجه کنند بلکه باید اخبار و اطلاعات در این باره را از منابع علمی پیگیری کنند.

قلیان بیان کرد: واکسیناسیون کرونا در استان خراسان رضوی طی یک ماه گذشته سرعت خوبی گرفته و بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت باید دست‌کم ۷۵ درصد جمعیت واکسینه شوند تا ایمنی لازم به دست آید.

او تصریح کرد: وسواس در انتخاب نوع واکسن نیز فرهنگ نادرست است که می‌تواند فرصت طلایی ایمنی را از دست بدهد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.