مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: امسال در مجموع ۹۰۸ تن گردو در این شهرستان برداشت شده که نسبت به پارسال ۲۱۲ تن کمتر است.

سعید کریمی مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  اظهار کرد: امسال سرمای بهاره موجب خسارت به باغ های گردوی این شهرستان شد و این سرمازدگی باعث شد میزان محصول گردو نسبت به پارسال در مجموع ۲۱۲ تن کاهش پیدا کند.

کریمی افزود: در این شهرستان ۷۵۷ هکتار باغ گردو وجود دارد که به طور میانگین از هر هکتار ۱.۲ تن محصول برداشت شد در حالی که این مقدار پارسال ۱.۵ تن در هر هکتار بود.

وی اضافه کرد: ۳۰ درصد محصولات به صورت تازه خوری و خشکبار مصرف و تقریبا ۷۰ درصد به شهر‌ها و استان‌های همجوار صادر می‌شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: باغ‌های گردوی این شهرستان بیشتر در بخش خلیفان و دهستان‌های "منگور شرقی" و "کانی‌بازار" قرار دارند و باغداران این مناطق بیشتر ارقام گردوی سنگی، کاغذی و بومی را غرس کردند.

مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: با توجه به اینکه سرمازدگی باغ‌های گردو مهاباد شایع است، کاشت ارقام پیوندی باعث افزایش تولید و مقاومت در برابر سرمازدگی می‌شود.

کریمی گفت: به منظور بهره برداری مطلوب از باغ‌های گردو در این شهرستان به دنبال اصلاح تولید این محصول با استفاده از تغییر تولید گردوی بذری به سمت تولید گردوی پیوندی با ارقام ظرفیت تولید بالا هستیم.

برداشت گردو در مهاباد به شیوه سنتی انجام می‌شود و باغداران و یا کارگران با کمک چوبی بلند بر شاخه‌های درخت کوبیده و آن را تکان می‌دهند تا گردو‌ها بر زمین بیفتد.

در آذربایجان غربی ۴ هزار و ۳۳۲ هکتار باغ گردو وجود دارد که حدود ۹ هزار و ۳۸۵ تن گردو از آن برداشت می‌شود، شهرستان مهاباد نیز به دلیل آب و هوای سرد و معتدل از مناطق مستعد برای پرورش درخت گردو است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.