دولت عراق نشستی غیرقانونی که از سوی برخی شخصیت‌های عشایری اربیل برای تروج عادی سازی روابط با تل آویو برگزار شد را قاطعانه محکوم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از السومریه نیوز، دولت عراق امروز (شنبه) با انتشار بیانیه‌ای نشست غیرقانونی را که از سوی برخی از شخصیت‌های عشایری مقیم در اربیل آن برگزار شد، قاطعانه رد کرده است.

در این بیانیه آمده است: دولت عراق ابتدا تأکید می‌کند که چنین نشست‌هایی به نمایندگی از طرف مردم شهر‌های این کشور برگزار نمی‌شوند بلکه تنها موضع افرادی را که در آن‌ها مشارکت کرده‌اند، اعلام می‌کند.

دولت عراق تأکید کرد: این همایش‌ها تلاشی برای بر هم ریختن وضعیت عمومی و احیای لحن نفرت‌انگیز فرقه‌گرایی است آن هم در شرایطی که عراق در حال آماده شدن برای ورود به انتخابات زودهنگام و منصفانه است. مفهوم عادی‌سازی روابط از نظر قانونی، حقوقی و حاکمیتی در کشور عراق مردود است.

دولت عراق در ادامه آشکارا بر موضع تاریخی و ثابت ملت این کشور در حمایت از آرمان عادلانه فلسطین و دفاع از حقوق فلسطینیان به ویژه در برخورداری از کشوری مستقل به پایتختی قدس شریف و رد شهرک‌سازی، تعرض و اشغالگری‌های تل‌آویو علیه ملت فلسطین تأکید کرد.

منابع عراقی، امروز (شنبه) مدعی شدند که بیش از ۳۰۰ نفر در یک نشست که در شهر اربیل اقلیم کردستان عراق برگزار شده است، خواهان عاد‌ی‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی شده‌اند.

طبق گزارش شبکه تلویزیونی العهد عراق «وسام الحردان الدلیمی» رئیس شورای «صحوه العراق» در نشست مذکور از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت کرده است.

وی در حالی درخواست عادی سازی روبط بغداد- تل آویو را مطرح می‌کند که عراقی‌ها برای زیارت اربعین حسینی (ع) عازم کربلا هستند.

بر اساس اطلاعاتی که العهد به دست آورده است: الحردان در کنفرانسی که در اربیل مرکز کردستان عراق و تحت نظارت اندیشکده آمریکایی «مرکز ارتباطات صلح» برگزار شد، اعلام کرد: در سطح داخلی خواستار نظام فدرالی هستیم و در سطح جهانی هم می‌خواهیم عراق به توافقنامه ابراهیم ملحق شود و روابط دیپلماتیک کامل با تل آویو برقرار کند.

«احمد ابو ریشه» رئیس کنگره صحوه العراق در بیانیه‌ای تاکید کرد که این فرد موضع این شورا را مطرح نکرده است و این اظهارات را رد می‌کنند.

«سید عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق نیز در بیانیه‌ای به برگزاری چنین نشستی در عراق واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

وی تاکید کرد که ما اجلاس‌ها، تجمع‌ها و فراخوانی‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی در عراق را رد و آن را محکوم می‌کنیم. آرمان فلسطین مسئله نخست عرب‌ها و مسلمانان است از‌این‌رو بار دیگر حمایت کامل خود را از ملت فلسطین، آرمان عادلانه و مبارزه آن‌ها برای پس گرفتن حق غصب‌شده‌شان اعلام می‌کنیم.

مقتدی صدر،  رهبر جریان صدر عراق نیز گفت: عراق هرگز اهل عادی سازی روابط (با رژیم صهیونیستی) نیست. دولت باید کسانی را که در اربیل تشکیل جلسه دادند، مجرم بداند و بازداشت کند.

جعفر الحسینی سخنگوی نظامی گردان‌های حزب الله عراق در واکنش به برگزاری نشست عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل در توئیتی نوشت: عراق تا آخرین نفس، روابط خود را با (رژیم صهیونیستی) عادی نخواهد کرد.

اقلیم کردستان عراق در واکنش به برگزاری چنین نشستی اعلام کرد نشست دیشب غیرقانونی و بدون اطلاع این اقلیم برگزار شده و مغایر با مواضع اقلیم کردستان عراق است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار