همایش پاکسازی غار بتون و کوهنوردی در ارتفاعات منطقه حفاظت شده کمرسرخ سرایان برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  با تشکیل دو تیم، محوطه درونی و بیرونی غار بتون توسط شصت نفر از کوهنوردان و فعالان حوزه محیط زیست سرایان از زباله پاکسازی و همچنین مراسم کوهپیمایی به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس در ارتفاعات منطقه حفاظت شده کمر سرخ برگزار شد.

غاربتون فنی‌ترین و عمیق‌ترین غار شرق کشور است که در حاشیه منطقه حفاظت شده کمر سرخ قرار دارد و به عنوان اثر طبیعی ملی توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۴۵ غار در استان  شناسایی شده گفت:غار بتون سرایان از جمله عمیق‌ترین غار‌هاو غار چنشت نیز از حیث کشف آثاری متعلق به هزاره‌های دوم و سوم پیش از میلاد از جمله ظروف سفالی و نیز آثاری متعلق به دوران اسلامی در این غار از ارزش حفاظتی بالایی برخوردارند.

وی گفت: کوهنوردان و طبیعت دوستان جزو بهترین همیاران افتخاری محیط زیست هستند و با توجه به حضور در طبیعت و مناطق بکر و با اجرای کار‌های نمادین فرهنگی مانند پاکسازی طبیعت از زباله و نریختن زباله در طبیعت بهترین نقش در فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست را دارند.

اکبری با توجه به نقش سمن‌ها در توسعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست، جای یک سمن مردمی رسمی در حوزه محیط زیست را در سرایان خالی دانست و خواستار تشکیل یک گروه سمن مردمی در این حوزه شد.

شعار امسال روز غار پاک "اکتشاف، شناخت و حفاظت از غار‌ها" است که به اهمیت شناخت غار‌ها و نقش آن‌ها در کارکرد اکوسیستم‌ها می‌پردازد.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.