بهره برداری اقتصادی در درازمدت بهترین راهکار حفظ و توسعه مراتع نیشابور

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: بهترین راهکار حفظ، توسعه و بهره برداری اصولی از مراتع اقتصادی کردن مراتع می‌باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین سهرابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: بهره برداری چند منظوره از مراتع به ویژه در زمان قشلاقی و گرمسیری باعث کاهش فشار دام بر مراتع و از سوی دیگر موجب ترغیب بهره برداران و جوامع محلی در جهت حفظ و نگهداری و احیا آن خواهد شد.

او افزود: اقتصادی کردن مراتع با توسعه روش‌های همراه با دامپروری همچون تولید گیاهان دارویی و صنعتی و سایر محصولات فرعی مرتعی، زنبورداری و فعالیت‌های گردشگری و تفرجگاهی و در نهایت گنجاندن این گزینه‌ها در طرح‌های مرتعداری امکان پذیر است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور ادامه داد: با توجه به استعداد و قابلیت مراتع شهرستان نیشابور در مراتع متعددی طرح‌های بهره برداری اقتصادی در حال اجرا است که از آن جمله طرح‌های بهره‌برداری باریجه و آنغوزه می‌باشند.

سهرابی بیان کرد: بهره برداری از گیاه باریجه در مرتع چاه گنجی شهرستان در وسعت حدود ۲۵۰ هکتار در حال اجراست و پیش بینی می‌شود بر اساس طرح، بیش از ۴ تن شیره باریجه بدست می‌آید.

او تصریح کرد: ارزش اقتصادی ناخالص این طرح بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال برآورد می‌گردد که با توجه به سطح و شرایط موجود بسیار سودآور است؛ همچنین بهره‌برداری گیاه آنغوزه نیز در چهار رویشگاه مرتعی بزق، آستایش، شوررود و عطائیه شهرستان در سطح حدود ۳۰۰۰ هکتار انجام می‌گردد که طبق برآورد‌های طرح حدود ۲۵ تن برداشت صمغ آنغوزه صورت می‌پذیرد که در نهایت ارزش ناخالص ریالی آن حدود ۳۷۵ میلیارد ریال خواهد بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور تاکید کرد: علاوه بر سودآوری این طرح‌ها برای مرتعداران موجب اشتغالزایی نیز می‌گردد که در مجموع این دو طرح برای بیش از ۳۰۰ نفر از مرتعداران و روستاییان در دوره برداشت چهار ماهه (حدود ۴۰۰۰۰ نفرروز) اشتغال ایجاد شده است.

انتهای پیام//ف. غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار