به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، در فردوس، مسیری به طول ۲ هزار و ۲۰۰ متر و با عرض ۴۵ متر وجود دارد که انگار قرار است برای فرود هلیکوپتر و هواپیما استفاده شود.
این باند فرودگاهی که طول آن میتواند تا ۳ هزار متر نیز افزایش پیدا کند، این روزها جولانگاه موتورهای راکبان فردوسی و خودروها شده است.
متفاوت بودن عنوان پروژه که در دوراهی باند فرودگاه یا باند امداد و نجات مانده است، ما را به سمت و سوی داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی کشاند.
او گفت: طبق موافقت نامه امضاء شده، عنوان باند امداد و نجات برای این باند در نظر گرفته شده است و حدود ۶ و نیم میلیارد تومان اعتبار برای آن تاکنون هزینه شده است.
داعی بیان کرد: در این موافقت نامه موردی تحت عنوان باند فرودگاهی یا فرودگاه فردوس نیامده است و همان باند امداد و نجات مدنظر است.
مردم نیز از آماده نشدن این باند گلایهمند هستند.
احساس نیاز به باند با توجه به زلزله ۱۳۴۷
یکی از شهروندان فردوسی میگوید: اگر اتفاقی مشابه زلزله هولناک سال ۱۳۴۷ در این منطقه رخ دهد، امدادرسانی مشکل میشود و نیاز به بهره برداری این باند بیش از پیش احساس میشود.
او ادامه میدهد: در حال حاضر بیت المال هدر میرود و موتور سیکلتها و خودروها در آن تردد میکنند که جای تأسف دارد.
این شهروند فردوسی بیان میکند: حتی اگر این باند به بهره برداری برسد، جاده دسترسی مناسبی ندارد و نمیتوان کمک دریافت کرد یا کسی را به باند رساند.
بیشتر بخوانید
او میگوید: حدود ۱۵ سال است که این پروژه آغاز شده است، اما هنوز اقدام درستی درباره آن انجام نشده است.
داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ادامه صحبت هایش در خصوص ساختمان الحاقی به این باند گفت: در موافقت نامه صادره، چیزی به عنوان ساخت ساختمان الحاقی وجود ندارد.
او افزود: آسفالت سازی باند امداد و نجات انجام شده است و درخواست تحویل موقت این باند نیز تأیید شده است.
داعی بیان کرد: به شرکت فرودگاههای خراسان جنوبی اعلام شده است که باند را تحویل بگیرد، اما هنوز اقدامی از سوی این نهاد انجام نگرفته است.
طهماسبی مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی نظری کاملا متفاوت دارد.
او گفت: درخواست تغییر کاربری باند به فرودگاه در سال ۱۳۹۶ به سازمان هواپیمایی کشوری داده شد، اما این موضوع از سوی سازمان رد شد.
طهماسبی بیان کرد: با عنوان باند امداد و نجات، بهره بردار این مجموعه استانداری و ستاد مدیریت بحران استان است.
اختلاف در بهره برداری بین شرکت فرودگاهها و مدیریت بحران خراسان جنوبی، سبب خاک خوردن بیت المال در فردوس شده است و همگان منتظر بهره برداری از این پروژه هستند.
انتهای پیام/ س