علی‌رغم تلاش دشمنان برای کمرنگ کردن زیارت سرور و سالار شهیدان در اربعین، هر سال شاهد باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدهاشم شفیعی سخنران و پژوهشگر مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در میان اهل بیت پیامبر (ص)، محبت به امام حسین (ع)، صبغه و رنگ و بوی دیگری در میان مسلمانان عالم دارد. همه مسلمانان بجز نواصب، در ابراز علاقه به آستان مقدس حضرت از یکدیگر پیشی می‌گیرند و یکی از عرصه‌های نمایش این ارادت، پیاده روی اربعین است. نه تنها اهل تسنن، بلکه همان‌گونه که در سال‌های اخیر شاهد بودیم پیروان خیلی از مذاهب دیگر نیز به هر شکلی شده سعی دارند خود را به اربعین برسانند.

وی افزود: پیامبر رحمت (ص) در شرایط مختلفی از امام حسین (ع) یاد می‌کردند، مانند اینکه دستِ امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) را گرفتند و فرمودند: «هرکس من و این دو و پدر و مادرِ این دو را دوست بدارد، در بهشت، همراه من و هم‌درجۀ من خواهد بود.» و این خود عاملی برای وحدت بین همه مسلمانان است.

پیاده روی اربعین، حقیقتی آشکار / عزاداری برای امام حسین (ع) در بین علمای اهل سنت

عزاداری برای امام حسین در بین علمای اهل سنت

این کارشناس مذهبی ادامه داد: نکته اول که باید دقت داشت این است که بسیاری از علمای اهل سنت مانند ابن الجوزی که در کتابش وقایع و حوادثی که در روز عاشورا اتفاق افتاده را به صورت روضه نقل کرده است. برخی نیز در آن مصائب گریه کرده‌اند. مردم دمشق در روز عاشورا از سبط بن الجوزی درخواست کردند که بالای منبر برود و برای آن‌ها از چگونگی شهادت امام حسین (ع) سخن بگوید، او نیز پذیرفت سپس بالای منبر رفت و بعد از سکوت طولانی دستمال خویش بر صورت نهاد و گریه شدیدی سر داد.

پیاده روی اربعین، حقیقتی آشکار / عزاداری برای امام حسین (ع) در بین علمای اهل سنت

رفتن به زیارت

حجت الاسلام شفیعی تصریح کرد: یکی از مواردی که وهابیت به شدت در مقابل آن موضع‌گیری می‌کند، بحث رفتن به زیارت است؛ آن هم در حالی‌که علمای اهل سنت، رفتن به زیارت را جائز می‌دانند به عنوان مثال در منابع معتبر اهل سنت آمده است که عایشه به زیارت قبر برادرش عبدالرحمن می‌رفت. ابن ابی ملیکه می‌گوید: روزی عایشه را دیدم که برای زیارت قبور از خانه خارج شد. به او گفتم که مگر رسول خدا (ص) از زیارت قبور نهی نکرده است؟ گفت: آری! ولی پس از آن، دستور به زیارت قبور داد. البانی محدث بزرگ وهابیت، سند این روایت را تأیید کرده است.


بیشتر بخوانید


وی اظهار کرد: حصنی دمشقی (از علمای قرن نهم هجری) هم می‌نویسد: زیارت قبر منور پیامبر (ص) سنتی رایج بین مسلمانان بوده و همواره مردم در هر زمان، از نقاط مختلف، قبر شریف حضرت ابراهیم و حضرت موسی (علیهما السلام) را زیارت می‌کردند. پس رفتن به زیارت اهل قبور، یک امر مسلم و رایجی بین مسلمانان بوده است. چگونه زیارت اهل قبور جائز باشد، ولی زیارت نور چشم پیامبر، امام حسین (ع) جائز نباشد؟! پیامبر (ص) در روایتی فرمودند: «هر کس من را بعد از وفاتم زیارت کند، مانند کسی است که من را در حال حیات زیارت کرده است»؛ بعد فرمودند: حسین از من است و من از حسینم.

پیاده روی اربعین، حقیقتی آشکار / عزاداری برای امام حسین (ع) در بین علمای اهل سنت

این پژوهشگر مذهبی توضیح داد: در قرآن کریم نیز کلمه «رِجالاً؛ پیاده» آمده است؛ آنجا که مردم را تشویق به حج می‌کند «وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلى‏ کُلِّ ضامِرٍ یَأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ»؛ و در میان مردم به (ادای مناسک) حج اعلام کن تا مردم پیاده و سواره بر شتران لاغر اندام تیز رو از هر راه دور به سوى تو جمع آیند. در این آیه، مقدم شدن پیاده بر سواره نشانه افضلیت آن است که باید با این دو صفت (پیاده یا سواره) نزد حضرت ابراهیم بیایند. پس طبق آیه کریمه، پیاده حرکت کردن برای جمع شدن دور حضرت ابراهیم برای انجام حج، مورد تأیید قرآن کریم واقع شده است و این یک امر مسلم قرآنی است. همچنین از این آیه معلوم می‌شود که انجام حج باید حول محور، ولی خدا انجام گیرد.

پیاده روی برای زیارت امام حسین (ع)

حجت الاسلام شفیعی ادامه داد: در روایات به خصوص در مورد پیاده رفتن به زیارت امام حسین تاکید شده است. امام صادق (ع) در همین رابطه فرمودند: «مَنْ أَتَی الْحُسَینَ (علیه السلام) مَاشِیاً کتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ فَإِذَا أَتَیتَ الْفُرَاتَ فَاغْتَسِلْ وَ عَلِّقْ نَعْلَیک وَ امْشِ حَافِیاً وَ امْشِ مَشْی الْعَبْدِ الذَّلِیلِ فَإِذَا أَتَیتَ بَابَ الْحَیرِ فَکبِّرِ اللَّهَ أَرْبَعاً»؛ هر کسی پیاده به زیارت قبر حسین (ع) برود، خداوند برای هر قدمی هزار حسنه نوشته و هزار گناه از او پاک می‌کند و رتبه‌اش هزار درجه بالا می‌رود. پس هرگاه به فرات رسیدی، غسل کن و کفش هایت را درآور و پابرهنه راه برو؛ به مانند عبد ذلیل راه برو؛ پس وقتی به درب حَرَم رسیدی، چهار بار تکبیر بگو و کمی راه برو و دوباره چهار بار تکبیر بگو».

پیاده روی اربعین، حقیقتی آشکار / عزاداری برای امام حسین (ع) در بین علمای اهل سنت

وی در پایان گفت: اصل زیارت و عزاداری در بین مسلمانان امری رایج بوده است؛ حتی اهل سنت برای علمای خودشان عزاداری می‌کردند. از طرفی نیز پیاده رفتن به زیارت در برخی روایات آورده شده کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
انسان ذاتا موجود عزاداری است. اگر واقعه کربلا و مرگ عزیزان هم نبود و کلا مرگ و میر در هیچ موجود زنده ای هم نبود باز انسانها به عزاداری می پرداختند . گویا این غم و عزاداری انسانها به دلیل دوری از اصل خویش و جایگاه اصلی اش است . البته در موارد زیادی به جز مرگ ومیر هم غم و اندوه هست مثل غم عاشق و اندوه دوری و... به هر حال انسانها از غم و اندوه و عزاداری جدا نیستند و خلاصی هم نخواهند یافت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
با این کرونا اربعین را باید تعطیل میکردید.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۷:۴۶ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
ملت اگه از کرونا میترسن برن واکسن بزنن
قرار شده مرز تست کامل گرفته بشه و بعدا وارد بشن
برو آمار فرودگاه امام خمینی نگاه کن سالی بیش از یک ملیون سفر خارجی هست
روزانه ۲۵ هزار لنج با ۱۰ نفر خدمه به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر میکنن یعنی روزانه ۲۵۰ هزار نفر
۴ ملیون سفر زمینی بماند
اونا کرونا ندارن؟؟؟؟؟؟
از امام حسین خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
تشیع صفوی-تشیع علوی(دکترعلی شریعتی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
من در یکی از شهرهای ایران عزیز که اهل تسنن هم زیاد دارد کار می کردم .برای نماز به مسجد برادران اهل تسنن می رفتم .چندین بار با امامت اهل تسنن ان مسجد هم صحبت شدم واما .وقتی نام امام حسین را برایش می اوردم اشک در چشمانش حلقه می تا این که یکروز بنا به دلائلی به خانه او رفتم وساعتی به بحث نشستیم اما اینبار با صدای بلند و...شروع به گریه وزاری برای امام حسین کرد و لعنت بر قاتلان ان حضرت نمود من خیلی تعجب کردم که این عالم اهل تسنن چنین برای امام حسین می گرید .یا حسین التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۲:۱۶ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
هر انسان آزاده و عاقلی قدر امام حسین ع می‌دونه
برید کربلا زیارت هم مسیحی می‌بینید هم یهودی
آخرین اخبار