به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، به گواه کارشناسان شرط عملیاتی شدن یک بندر اتصال ریلی آن است چرا که بارهای بندر با تناژ بالا و طی مسافتهای طولانی اصطلاحاً ریل پسندند و به صرفه است که با ریل جا به جا شوند. برای بندری در قد و قواره چابهار عملیاتی شدن سریعتر آن نیازی فوری است؛ برای اتصال چابهار به خط ریلی سراسری، خط چابهار- زاهدان از سال ۸۹ شروع شده؛ در آن سال قطعه اول حد فاصل چابهار- زاهدان شروع شد، اما به دلیل کمبود منابع، پروژه خوابید. این پروژه همچون پروژههای دیگری است که باید در دولت دوازدهم به سرانجام میرسید که نرسید!
برای روشن شدن موضوع سراغ خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی رفتیم؛ وی در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در برنامه محرومیتزدایی از سیستان و بلوچستان و استفاده از ظرفیت ترانزیتی بندر بینالمللی چابهار، پروژههای متعدد راهسازی در حال اجرا است.
خادمی میافزاید: در حوزه بزرگراه یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه از بندر چابهار تا شمال استان و زابل نیاز است که ۴۸۰ کیلومتر آن زیر بار ترافیکی رفته و در حوزه راهآهن هم خط آهن چابهار- زاهدان در حال حاضر ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه میدهد: در حال حاضر حد فاصل زاهدان- خاش با بیش از ۱۷۰ کیلومتر ریلگذاری شده و در مجموع ۶۸ درصد عملیات زیرسازی و همانطور که گفتم ۵۵ درصد کل پروژه تکمیل شده است.
وی ادامه داد: برای تکمیل راهآهن چابهار- زاهدان حدود ۳۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته که تاکنون بیش از ۱۳۵ میلیون یورو هزینه شده و احتمالاً این مقدار وام برای تکمیل کل خط کافی است.
به گواه کارشناسان و صاحبنظران بینالمللی بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است و به خاطر قرارگیری در خارج از خلیج فارس و شروع ورودی اقیانوس هند در دریای عمان راهبردی ترین، به صرفهترین، امنترین و اقتصادیترین بندر ایران، افغانستان و پنج کشور آسیای میانه است؛ این بندر در طرح استراتژیک توسعه سواحل مکران یکتنه بار دیگر بنادر خلیج فارس را در آینده نزدیک به دوش خواهد کشید و به بندر اصلی واردات، صادرات و ترانزیت ایران، افغانستان و پنج کشور آسیای میانه تبدیل خواهد شد.
شرط عملیاتی شدن راهبردیترین بندر ایران ریل است؛ عمده بارهای ترانزیتی، وارداتی و صادراتی ایران، افغانستان و آسیای میانه بهدلیل تناژ بالا و طی مسافت طولانی به اصطلاح ریل پسند هستند و بهصرفه است تا با ریل جا به جا شوند.
محور ریلی چابهار- زاهدان- مشهد- سرخس ۱۳۵۰ کیلومتر طول دارد و اقتصادیترین و طولانیترین محور ریلی در دست ساخت ایران است که به دو قطعه عمده تقسیم شده؛ قطعه اولش، ۶۲۸ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک (مرز ایران و افغانستان) متصل میکند و امکان اتصال ریلی به راه آهن سراسری و قطعه دومش، ۷۶۰ کیلومتر، زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس وصل میکند و مقصد چابهار را مرز ترکمنستان و آسیای میانه میکند.
انتهای پیام/ع