نخستین مرکز جداسازی و فرآوری پسته در منطقه عشایری کجه و چاه نو در شهرستان فردوس راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، عصمتی پور مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی در مراسم افتتاحیه کارخانه فرآوری پسته در منطقه عشایری فردوس گفت: نخستین مرکز جداسازی و فرآوری پسته با ظرفیت روزانه حداکثر ۵۰ تُن به همت و تلاش عشایر محله کجه و چاه نو در شهرستان فردوس راه اندازی شده است.

او با اشاره به ایجاد اشتغال جوانان عشایری منطقه در این کارخانه افزود: این مرکز تأثیر زیادی در کوتاهی دست دلالان و سودجویان در خرید پسته عشایر منطقه با قیمت‌هایی بسیار کم دارد و باعث می‌شود عشایر حتی مقدار پسته اندک خود را با اطمینان خاطر به این مرکز آورده و با قیمتی مناسب به فروش برسانند.

عصمتی پور با اشاره به اهمیت رقابتی شدن کسب و کار در منطقه ادامه داد: به دلیل وجود کارخانه‌ای دیگر در منطقه، وجود این مرکز موجب ایجاد رقابت، افزایش قیمت خرید پسته از عشایر و ارتقای کیفیت محصول می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت پسته عشایر در خراسان جنوبی ۱۹۲ هکتار است تصریح کرد: عملکرد این مقدار سطح زیرکشت باغات عشایری در خراسان جنوبی، برداشت ۲۳۰ تُن پسته خشک است که بیشتر آن در منطقه کجه و چاه نو شهرستان فردوس تولید می‌شود.

در ادامه ناصری مسئول مرکز فرآوری پسته گفت: در گذشته دلالان با سودجویی، محصولات عشایر و مردم منطقه را با نازل‌ترین قیمت می‌خریدند، اما تأسیس این کارخانه باعث شد تا دست دلالان کوتاه شود؛ تا آنجا که دلالان نیز برای خرید پسته، قیمت‌های خود را با قیمتی که این مرکز پسته را خریداری می‌کند تنظیم می‌کنند.

او افزود: این مرکز با طرح اولیه، تشویق ها، کمک‌ها و پیگیری‌های اداره کل امور عشایر استان به انجام رسیده است و اکنون با به کارگیری ۳۰ کارگر عشایری که ۸ نفر آن از زنان عشایر منطقه هستند، به تولیدی بین ۵ تا ۱۰ تُن پسته فرآوری شده در ساعت رسیده است.

ناصری ادامه داد: این مرکز با سرمایه حدود ۳ میلیارد تومان راه اندازی شده است و به زودی شاهد اخذ برند مناسب و نیز گسترش آن هستیم.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.