مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری هاری بصورت ۲۴ ساعته آماده خدمات و واکسیناسیون رایگان برای افرادی که در معرض حیوان گزیدگی قرار گرفته‌اند،است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، دکتر ابراهیم شکیبا رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: هدف از  نامگذاری  ۶ مهر «روز جهانی هاری» این است تا اهمیت آگاهی، نگرش و رفتار عمومی در پیشگیری و کنترل هاری ارتقا یابد.

او اظهار داشت: مردم باید در مرحله اول با راه‌های پیشگیری از حیوان گزیدگی آشنا شده و در صورت بروز حیوان گزیدگی اقدامات اولیه از جمله شستشوی محل گزیدگی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب و صابون را انجام داده و در مرحله بعد حتما برای انجام واکسیناسیون اقدام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: مخزن ویروس هاری در حیوانات وحشی است و به طور معمول از طریق گزش حیوانات اهلی توسط حیوانات وحشی این ویروس به حیوانات اهلی منتقل می‌شود.

او بیان داشت: در این بین ارتباط بین انسان و حیوان اهلی بویژه سگ که منجر به گزش انسان و ایجاد جراحت بر روی پوست می‌شود، موجب انتقال ویروس هاری به انسان می‌شود.

شکیبا گفت: در صورتی که در همان لحظات اولیه بعد از گزش، محل گزش با آب و صابون شست و شو داده شود و پس از آن نیز با مراجعه به مراکز بهداشت برای تزریق واکسن هاری اقدام شود، می توان به نجات جان فرد و پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری در او امیدوار بود.

او افزود: در صورت عدم اقدام به موقع در تزریق واکسن و شست و شوی محل گزش، بسته به سیستم ایمنی فرد، بعد از سه هفته تا سه ماه از ورود ویروس هاری به بدن، علایم بیماری از جمله ترس از نور و آب، عدم توانایی خوردن و آشامیدن و به تدریج فلج عضلات تنفسی بروز پیدا می‌کند.

رییس مرکز بهداشت کرمانشاه تاکید کرد: از همه افراد درخواست می کنم تا به محض گزش توسط هر نوع حیوان حتما محل گزش را با آب و صابون شست و شو داده و به سرعت برای تزریق واکسن هاری به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.