به جز ایران در کشور‌های دیگر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی در زمینه واردات خودرو وجود دارد که در این گزارش به برخی از آن‌ها پرداخته شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ممنوعیت واردات خودرو به ایران اکنون به پایان سومین سال خود نزدیک می‌شود و در حالی که تلاش‌هایی برای آزادسازی دوباره واردات خودرو به ایران از سر گرفته شده، این موضوع هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است.

چراکه همین چند روز پیش بود که مصوبه مجلس برای آزادسازی واردات خودرو، به درِ بسته شورای نگهبان خورد و دوباره به مجلس عودت داده شد. به جز ایران در کشور‌های دیگر هم محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی در زمینه واردات خودرو دارند که به برخی از آن‌ها پرداخته ایم.

چه کشور‌هایی محدودیت واردات دارند؟

برای این که بدانید چه کشور‌هایی به طور رسمی واردات خودرو را ممنوع کرده اند بد نیست به این فهرست نگاهی بیندازید. البته هر کدام از این محدودیت‌ها دلیلی دارد که به آن‌ها به صورت مختصر پرداخته ایم.

۱- واردات تمام خودرو‌های ۱۵ ساله و کمتر از «ژاپن» به خاک «کانادا» کاملا ممنوع است. در مقابل، صادرکننده خودرو از «ژاپن» به «نیوزیلند»، نمی‌تواند خودرویی قدیمی‌تر از خودرو‌های تولید شده در سال ۲۰۰۵ میلادی به این کشور وارد کند. این محدودیت به این دلیل وضع شده که عمر مفید ماشین تمام شده است و واردات آن‌ها دیگر به صرفه نخواهد بود.

۲- در کویت واردات خودرو‌های کارکرده با عمر بیش از پنج سال ممنوع است. افراد نمی‌توانند همزمان بیش از یک خودرو وارد کنند و برای وارد کردن بیش از یک خودرو باید از طریق شرکت‌ها اقدام کنند.

۳- یکی دیگر از حالت‌هایی که به ممنوعیت واردات خودرو از کشور‌های دیگر ختم می‌شود، «جنگ‌های تجاری» است. معروف‌ترین نمونه، «جنگ تجاریِ» میان آمریکا و چین است که در نمونه‌ای که به خودرو مربوط می‌شود، هم چین و هم آمریکا، تعرفه‌های واردات خودرو از کشور مقابل را بالا بردند و به همین دلیل، تجارت خودرو میان این دو کاهش یافت.

۴- در سال ۲۰۱۹ میلادی هم وضعیتی مشابه میان «ژاپن» و «کره‌جنوبی» ایجاد شد. ژاپنی‌ها تعرفه واردات برخی کالا‌ها از «کره‌جنوبی» را بالا بردند و به دنبال آن، بسیاری از شرکت‌های کُره‌ای خواستار «بایکوت» کالا‌های ژاپنی شدند. خودرو‌های تولید «ژاپن» هم یکی از همین کالا‌ها بودند.

۵- روسیه، مثالی متفاوت است. این کشور سخت‌گیری بسیار زیادی برای واردات خودرو از خارج دارد و به جز واردات خودرو‌های دیپلماتیک، واردات خودرو به قصد استفاده شخصی عملا به امتحان‌کردنش نمی‌ارزد، چرا که تعرفه‌های واردات آن بالا هستند.

چرا ایران فرق می‌کند؟

اما ماجرای واردات خودرو به ایران، به طور کلی فرق می‌کند و حتی از پیش از سال ۱۳۹۷ که ممنوعیت واردات خودرو‌های خارجی شروع شد هم واردات خودرو به ایران داستان‌های خودش را داشت. مثلا تعرفه واردات خودرو، حدود ۱۰۰ درصد قیمت خودرو است که نسبت به تعرفه‌های جهانی بسیار بالاست.

به اعتقاد کارشناسان اگرچه وضع تعرفه برای حمایت از تولید داخل ضروری است و اکثر کشور‌ها از این روش استفاده می‌کنند، اما این حمایت باید زمان دار باشد و به صورت تدریجی با امکان حضور رقبای خارجی بر کیفیت و توان رقابتی محصول داخلی افزود وگرنه داستان تلخ خودروسازی ما همچنان ادامه خواهد یافت.

منبع: تجارت نیوز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
واردات بایدذاز سر گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
پراید حلبی شده آرزو برای ما ببینید مارو به چه روزی انداختید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
داستان خودروسازی ما 40 ساله همینجوری مونده و درست هم نمیشه. واردات خودرو رو آزاد کنین عمرمون گذشت جوونیمون گذشت حسرت یه خودرو با کیفیت و ارزون به دلمون موند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
ای کاش یه خبرنگار پیدا میشد و می نوشت که واردات خودرو با تعرفه 100 درصدی نوش جان دولت! ولی حداقل اجازه بده 4تا نخبه ایرانی هم خودرو تولید کنند. ای کاش می نوشت که مردم گروگان گرفته اند تا کار کنند و سپس پول را باید به دولت بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
در ایران تولید کننده ندارید که حمایت کنید چرا نمی فهمید دلال داریم وگرنه کسی که ۴۰ سال آفتابه تولید کند باید الان لگن مسی تولید کند نه آفتابه سوراخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
وقتی کره جنوبی و ایران رو مقایسه میکنیم،چیزی جز افسوس و ناراحتی عایدمان نمیشه، کره ای که برای راه اندازی خط تولید خودرو التماس ایران رو میکرد و صنعت خودرو سازیش به مراتب دیرتر از ایران شروع کرد، اما درکنار حمایت از شرکت های کره ای، اونقدری تعرفه های گمرکی رو پایین آورد که شرکت های خودروساز کره مجبور بشن هم قیمت خودرو رو پایین نگه دارن، و هم کیفیت خودروهایشان رو بالا ببرن که الان بشه ماشین هایی که تو کل دنیا خواهان داره، اونوقت تو ایران من جوون برای اینکه حلبی داخلی و بخرم باید کلی بدبختی بکشم و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
در همه کشورها اگر قانونی تصویب بشه برای همه اس.اینجا قوانین و ممنوعیت و فیلتر فرق داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
باشه همه دنیا بدبختن فقط ما خوبیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
ایران همه چیزش فرق میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
بالاخره خودروی خارجی وارد میکنن یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
خیر سوال بعدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
نه داداش گلم، طرف خودروی خارجی سوار میشه بعد شعار حمایت از کالای داخلی سر میده، من واقعا نمیدونم بچه های خودشونم از این ارابه های مرگ سوار میشن یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
دوست عزیز‌ ماشین تولید داخل ما با کدوم یکی از این کشورا رقابت میتونه میکنه یا شبیه اونا هس ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
هیچکدوم چون اونا اصلا قابل قیاس با خودروهای ما نیستن یه قالپاق ما اندازه هزار تا ماشین اوناس اونا در اون حد نیستن که ما بخوایم باهاشون رقابت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۳:۴۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
رولز رویس چینی هم از راه رسید!

اونوقت ما هنوز مخالف واردات خودرو هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
نه اینکه کیفیت خودرو های داخلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
اونایی که تعرفه میذارن برا اینه که خودروسازی های داخلیشون یکم پیشرفت کنه و وقتی توانمند شد بتونه با بقیه رقابت کنه ولی هزار ماشالله شرکت های خودروسازی ایران از این فرصت نه برای پیشرفت و توسعه خودشون که برای تنبلی و کاهش کیفیت خودروهاشون سوء استفاده کردند و چون دیدن رقیب ندارن تا جایی که شد کیفیتشون رو پایین آوردند و قیمتشون رو بالا چون مردم انتخاب دیگه‌ای نداشتن. همین الان اگه واردات رو آزاد کنن بهتون قول میدم خودروسازهای داخلی ورشکسته میشن چون کسی دیگه حتی به این آشغال هایی که به عنوان خودرو تولید میکنن نگاه هم نمیکنه چه برسه بخره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
دوصد گفته چون نیم کردار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
کمی انصاف داشته باشید ماشین های کشورهایی که نام میبرید با ماشین هایی که ایران تولید میکنه قابل مقایسه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
کجای جهان یک نفر برای خریدن یک ماشین دو سال باید تو قرعه کشی ثبت نام کنه؟.کجای جهان کیفیت ماشین روز به روز میاد پایین تر ولی قیمتش بیشتر میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
چند در صد از آقایون وسروران بزرگوار از ماشینهای بی کیفیت داخلی استفاده میکنند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
چه کشور‌هایی و به چه دلیلی واردات خودرو را ممنوع کرده اند؟
روش توجیه تصمیمات بدون هیچ تفکر و پشتوانه!
Netherlands
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
تو الودگی خفه بشیم ولی پراید و سمند و پژو باشه ولی هیبریدی نه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
واااااای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
مقصر کیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
فقط ایران است که خودرو از خارج ممنوع است ان هم برای مردم عادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
محدودیت در واردات زمانی صحیح است که تولید داخلی با کیفیت و با قیمت مناسب را شاهد باشیم . قیمتهای نجومی در کنار بی کیفیتی محصولات ، زمانی برطرف میشود که رقابت در تولید با حذف محدودیت در واردات را شاهد باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
حرف شما کاملا درسته ولی ما ایرانیا غریب پرستیم مثلا اگه دوتا ماشین بنز باشه یکیش تولید آلمان یکیش ایران و تو قطعاتم هردوشون یکی باشن و یک هزارم درصدم هیچ فرقی نداشته باشن باز ما خارجیو برمیداریم چون بلانسبت خودمون و بعضیا عقلشون به چشمشونه
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۲:۳۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
خودرو سازهای داخلی ما هیچ تکاپویی از خودشون نشون نمیدن و کیفیت و تنوع محصولاتشون رو افزایش نمیدن. همچنین مدام جهت پرداخت بدهی ها و ضعفهای خودشون مدام در حال بالا بردن قیمتها هستند. واقعا چرا محصولاتشون رو ارتقا نمیدن و کیفیت رو بالا نمیبرن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
چون خودروسازهای ما دولتین و اقتصادی کار نمیکنن فقط سیاسی کار میکنن و هر چیزی که بهشون میگن اونکارو میکنن
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۲:۳۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
بدترین کشور واسه خرید خودرو و زندگی در جهان ایرانه
حتی تو افغانستان یا عراق وسط جنگ هم میشه راحت ماشین با کیفیت خرید ولی ایران ...
Iran (Islamic Republic of)
زن ایرانی
۱۲:۲۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
40 سال است به خودروسازان چک سفید امضا داده‌ایم و چون رقیبی در کشور ندارند هر کاری که دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند. چرا وقتی تولید خودرو برایشان اینقدر گران تمام می‌شود اصرار به ساخت خودرو دارند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
چرا دروغ میگی تولید و فروش پراید کلا تموم شده
عرضه داری برو کار کن پول دربیار ماشین خوب بخر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
خلایق هر چه لایق
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
خلایق هر چه لایق 1دلار میدی ۲۸ هزار تومان میگیری
Poland
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
لطفا بهانه تراشی نکنید.
درضمن ، درسته که توی کویت هر فرد حقیقی فقط میتونه ۱ خودرو وارد کنه و باید عمر خودرو کمتر از ۵ سال باشه ، اما فراموش نکنید که این قانون برای " واردات " هست !
واگرنه توی همون کویت ، کارخانه های خودروسازی مطرح دنیا وجود دارند ( از جمله لامبورگینی ، بنتلی ، فولکس واگن ، فراری ، لکسوس و ... ) . بنابراین کویتی ها نیازی به واردات خودروهای لوکس ندارند و همانجا از کارخانه تحویل می‌گیرند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
همه مسولین و اقا زاده ها خودروی با کیفیت خارجی دارن ولی ملت باید پراید بخرن 150میلیون اونم با قرعه کشی
Iran (Islamic Republic of)
حامد کردی
۱۲:۳۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
تحویل بعد ۱۰۰ روز که پول باهاشونه همه چیمون مسخره بازی
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
با دلار ۲۸ هزار تومانی میشه6,000 دلار