عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: چهارچوب کلی انتخاب رشته آموزش عالی برای داوطلبان علمی نیست.

عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهارتی کردن دروس دانشگاه‌ها اظهار کرد: مهارتی کردن دروس دانشگاهی باید در حوزه آموزش عالی انجام شود.

او افزود: بخشی از عملی کردن واحد‌های دانشگاهی و تدوین دروس به سیاست‌های کلان آموزش عالی مربوط است و بخش دیگر به مدرسان این درس‌ها ربط دارد.

خشنود تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف این است که دوره‌های آموزش عالی کشور به دو قسمت تئوری و عملی یا مهارتی تقسیم بندی شود. همچنین نکته بسیار مهمی که با آن مواجه هستیم این است که نودانشجویان بعد از پذیرش در دانشگاه‌ها تازه متوجه می‌شوند که به دروس مهارتی علاقه‌مند هستند نه دروس تئوری.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: در حال حاضر علاقه بسیار زیادی در پذیرش دانشجویان به رشته‌های تئوری وجود دارد و خیلی از افراد رشته‌های مهارتی را قبول ندارند که این موضوع اتفاق بسیار بدی است و باید از همان ابتدا دانش آموزان و دانشجویان با تمامی رشته‌ها آشنا شوند و سپس برای ادامه تحصیل وارد آن‌ها شوند.

لزوم ورود آموزش عالی به اطلاع رسانی‌های دقیق جهت شناخت رشته‌های دانشگاهی

خشنود گفت: حوزه آموزش عالی باید با اطلاع رسانی‌های مناسب تمامی دانشجویان را با رشته‌های موجود دانشگاهی آگاه کند تا آن‌ها مشکلی در این زمینه نداشته باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره مدرک گرایی اضافه کرد: چهارچوب کلی انتخاب رشته آموزش عالی علمی نبوده و بر اساس شاخص‌های خیلی استاندارد و عمومی است.

او با بیان اینکه درصد دانشجویانی که از رشته‌های کارشناسی به رشته‌های دیگر رجوع می‌کنند، بالاست، تاکید کرد: این موضوع می‌تواند بسیار نگران کننده برای آموزش عالی باشد؛ چرا که دانشجو ۴ سال دوره کارشناسی خود را در یک رشته گذرانده و از هزینه‌های آموزش رایگان استفاده کرده و به تکمیل ظرفیت آموزش عالی کشور را تکمیل کرده و سپس بعد از دریافت مدرک به راحتی وارد رشته‌های دیگر کارشناسی ارشد می‌شود و در آن‌ها تحصیل می‌کند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: علت بروز تحصیل دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته‌های دیگر این است که افراد در بدو انتخاب رشته به خوبی عمل نکرده اند و به همین علت بعد از ورود به دانشگاه تازه علایق خود را خواهند شناخت.

گفتنی است؛ همه مشاغل ارزشمند هستند، اما نباید اختلاف زیادی بین درآمد رشته‌ها باشد، اگر این معضل رفع شود به راحتی می‌توانیم شاهد جذب دانشجویان در رشته‌های مختلف باشیم.

 دانش آموزان و دانشجویان کشور دچار ۳ شاخصه نمره گرایی، حافظه محوری و تئوری محور شده اند، تاکید کرد: این نوع تفکر و فرهنگ بیشترین آسیب را به جامعه وارد خواهد کرد؛ چرا که جامعه منابعی را هزینه می‌کند که بعد از گذشت چند سال دیگر نتیجه مناسبی به دست نمی‌آید و به اینصورت دانش آموزان و دانشجویان به بدترین شکل ممکن دچار آسیب می‌شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۰۱ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
دانشگاه ها یک محیط پاستوریزه ایجاد کردند. تقریبا شبیه اکواریوم است و با جامعه و صنعت خیلی فاصله دارد. این در حالی است که باید پیشران صنعت باشد. بنده با عنوان نخبه وارد دانشگاه شدم و چند طرح دانش بنیان در دانشگاه ارائه کردم ولی انها گفتند خودشان این طرح هارا قبلا تهیه کردهاند و بعدا قرار است اجرا کنند. اکنون پس از ده سال هنوز این طرح های دانش بنیان اجرا نشد. ظاهرا داخل دانشگاه باند و دسته دسته هستند و اجازه ورود نیروی کارامد و کاربلد را نمی دهند. اجازه دهید در همان شیشه ها بمانند.