رئیس کل دادگستری البرز از برنامه‌های عملیاتی و اثربخش دادگستری این استان با هدف کاهش و کنترل جرم سرقت خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری البرز با اشاره به آغاز به کار کمیته تخصصی پیشگیری و مقابله با سرقت دراین استان گفت: با دستور رئیس قوه قضاییه در خصوص لزوم بررسی علل وقوع سرقت و اتخاذ تدابیر مناسب در این زمینه و با توجه به شرایط خاص ، کمیته تخصصی پیشگیری و مقابله با سرقت در این استان تشکیل و آغاز به کار کرد.

رئیس کل دادگستری البرز با تبیین برخی از چالش‌های این استان، گفت: افزایش نرخ رشد جمعیت، قرار گرفتن در مبادی ورودی و خروجی چندین استان، وجود چهار زندان بزرگ، مهاجرپذیری و حاشیه نشینی، تعدد اقوام، فراوانی اتباع خارجی و فراوانی بنگاه‌های اقتصادی در استان از جمله این چالش‌های پیش رو است که قطعا در حوزه پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی در استان، نیاز به برنامه ریزی ویژه و نظام‌مند داریم.

او افزود: طبق بند «ت» ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، یکی از اقداماتی که قوه قضاییه باید انجام دهد، تقسیم وظایف دستگاه‌ها در حوزه پیشگیری از جرایم است که در ماده ۳ قانون پیشگیری از وقوع جرم نیز به اصل مشارکت، همکاری و هم افزایی همه دستگاه‌ها برای کاهش و کنترل جرایم تأکید شده است.

فاضلی هریکندی از جمله اقدامات انجام شده در راستای اجرای قوانین مذکور در استان را برگزاری جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم و تدوین برنامه‌های عملیاتی و نظارت و پیگیری اجرای آن‌ها برشمرد و گفت: برای برنامه ریزی اثربخش، نیاز به آمار و اطلاعات دقیق است که با رصد و پایش آمار جرایم در استان براساس فراوانی، میزان حساسیت و تأثیر رفتار و عملکرد‌های بزهکارانة مجرمان احصاء شده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز در مورد آمار مربوط به جرم سرقت، گفت: با توجه به آمار دریافتی از سامانه ثبت اطلاعات قوه قضاییه، بزه سرقت، جزو جرایم رده اول یا دوم در همه استان‌های کشور است و استان البرز نیز از این قاعده مستثنی نیست و از طرفی رصد و پایش آمار زندانیان استان، بیانگر رکورد داری زندانیان بزه سرقت در بین سایر جرایم است.

او گفت: با توجه به سیاست‌های قوه قضائیه و راهبرد‌ها و فرمایشات ریاست محترم قوه قضائیه، تهیه، تدوین و حُسن نظارت بر اجرای اثربخش برنامه کاهش و کنترل سرقت، در دستور کار اولویتی دادگستری کل استان قرار گرفت.

فاضلی هریکندی افزود: در گام نخست، کمیته تخصصی پیشگیری و مقابله با سرقت در این استان با مسئولیت جعفر داراب خانی معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز تشکیل و آغاز به کار کرد.

رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: در گام دوم، پس از آسیب شناسی جرم سرقت، برنامه‌های عملیاتی پیشگیرانه در این زمینه تدوین و پس از تعیین وظایف و تکالیف کلیه دستگاه‌ها براساس بند «ت» ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، بخشنامه‌ای صادر و به کلیه مدیران ابلاغ شد.

انتهای پیام /ر. ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.