والدین می‌توانند برای دریافت خدمات بهداشت دهان و دندان کودکان به پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،احمد عزیزی کارشناس واحد سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  کرمانشاه گفت: سلامت دندان‌ها علاوه بر بعد جسمی در سلامت روانی کودکان نیز اثر گذار است، کودکی که دندان‌های سالم ندارد، نمی‌تواند در میان هم بازی‌ها و مکان‌های عمومی حاضر شود و خجالتی بار می‌آید.

او افزود: برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان باید تقویم دندان‌های کودک را تهیه کنیم تا بتوانیم مراقب‌های متناسب با سن کودک را انجام دهیم، اولین دندان کودک در ۶ ماهگی در فک پایین رشد می‌کند و تا سن دو و نیم سالگی کودک باید ۲۰ دندان داشته باشد.

عزیزی ادامه داد: کودک از همان زمان رشد دندان‌های شیری نیاز به مراقبت و بهداشت دارد که والدین می‌توانند با مسواک انگشتی و یا گاز استریل باقی مانده غذا از روی دندان کودک را پاک کنند.

اواظهار داشت: از سه تا ۵ سالگی از مسواک کودکان و خمیر دندان مخصوص آن‌ها باید استفاده کنیم و ۶ سال به بالا نیز بهداشت دندان‌های کودکان مانند بهداشت بزرگسالان می‌شود و در این سن رشد دندان‌های دائم شروع می‌شود که از آن پس باید هر ۶ ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کند.

این کارشناس واحد سلامت دهان و دندان افزود: با توجه به اهمیت سلامت دهان و دندان کودکان، در پایگاه‌های بهداشتی فلورایدتراپی، مسواک رایگان و اموزش‌های لازم به والدین ارائه می‌شود و در صورت نیاز کودکان به مراکز جامع سلامت ارجاع داده می‌شوند چرا که سلامت دندان‌ها اهمیت دارد و اگر دندان‌های شیری زودتر از موعد بیافتد برای سلامت دندان‌های دائم مشکل ایجاد می‌کند.

عزیزی گفت: ۲۵ مرکز جامع سلامت در شهر کرمانشاه وجود دارد که به کودکان یک تا ۱۴ ساله خدمات ارائه می‌دهند و در این مراکز تجویز دارو، کشیدن دندان‌ها و بقیه مراقبت‌های دیگر زیر نظر دندانپزشک برای کودکان انجام می‌شود.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.