رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: واحد‌های نمونه بهینه‌سازی مصرف انرژی در خراسان رضوی به منظور بهره گیری از ظرفیت انرژی در جهت فرهنگ سازی برای مدیریت مصرف، انتخاب و معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن شادمان رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در نشست با صاحبنظران این حوزه گفت: در چند ماه گذشته خاموشی‌ها در بخش برق بسیار گسترده شده بود و این مهم باعث ایجاد همدلی بین مردم با مسئولان و درک عمومی از جدی بودن مشکل صنعت برق گردید و اگر همین توجه و احساس نگرانی بابت چالش‌های موجود در صنعت برق ادامه یابد، شاید شرایط در سال آینده کمی بهتر شده و در بحث خاموشی‌ها و قطعی برق مشکلات کمتری را شاهد باشیم.

او با اشاره به تهیه بسته پیشنهادی اتاق بازرگانی خراسان رضوی برای ارائه به اتاق ایران و در ادامه وزارت نیرو، افزود: ارائه یک سری پیشنهادات برای بهبود وضعیت صنعت آب و برق می‌تواند به تدوین برنامه‌های مناسب برای حل مشکلات کشور کمک کند، از این رو پیشنهادات به صورت سرفصلی تنظیم شده و مقرر است تا به مراجع مربوطه ارائه و از آن‌ها پیگیری شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح در صنعت آب و برق؛ این است که باید سرمایه گذاران در این صنعت به عنوان سرمایه گذار یا سرمایه دار در نظر گرفته شوند نه اینکه آنان را پیمانکار یا تامین کننده بدانیم، از این رو لازم است قرارداد‌ها با سرمایه گذاران اصلاح شود تا بتوان سرمایه‌های پراکنده در صنعت آب و برق را تجمیع کرد، از سوی دیگر نباید اجازه داد تا صاحبان صنایع همه فشار کمبود برق، آب یا گاز در کشور را تحمل کنند.

شادمان بیان کرد: نزدیک به ۴ الی ۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق توسط دیزل ژنراتور‌ها در کشور به صورت پراکنده وجود دارد، اما در هنگام خاموشی یا قطعی برق هر واحد صنعتی از دیزل خود استفاده کرده و در باقی موارد دیزل بی استفاده باقی می‌ماند در حالی که ممکن است واحد صنعتی دیگری که فاقد دیزل است، گرفتار قطعی برق بوده و نیاز به دیزل داشته باشد.

او تصریح کرد: در صورتی که بتوان بستری ایجاد یا طرحی را تدوین کرد که دیزل‌های موجود در زمان بحرانی شدن وضعیت شبکه برق مورد استفاده همه واحد‌های صنعتی قرار گیرد و دارنده دیزل به تنهایی آن را در اختیار نداشته بلکه آن تبدیل به دیزل اضطراری شبکه برق برای همه بنگاه‌ها و واحد‌های صنعتی شود، می‌توان سه تا چهار هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از محل دیزل‌ها در کشور را آزاد نمود.


بیشتر بخوانید


رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: با این حال باید مشکلاتی نظیر تامین سوخت دیزل‌ها را نیز در نظر گرفت تا بتوان بخشی از مشکلات مربوط به کمبود برق را برطرف کرد که این موضوع در قالب طرح پیشنهادی در نشست بعدی کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

تلاش برای انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی

شادمان اظهار کرد: انتخاب واحد نمونه در بهینه سازی مصرف انرژی طرحی بود که توسط اعضای این کمیسیون مطرح و تصویب شد تا بتوان با مورد تشویق قرار دادن واحد‌های صنعتی که انرژی را به نحو بهینه مصرف می‌کنند، فرهنگ صحیح مصرف را ترویج داد.

او افزود: باید پذیرفت که هزینه‌ای که بابت مصرف برق و آب از سوی مردم به دولت داده می‌شود، کافی نیست و اقتصاد صنعت برق وضعیت مناسبی ندارد، لازم است که نرخ مصرف برق در کشور اصلاح شود، اما در کنار آن تشویق کردن واحد‌ها در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی نیز می‌تواند در این مسیر اثربخش باشد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: در طرحی که برای انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی توسط این کمیسیون تدوین شده است، کارگروهی به همین منظور در راستای برگزاری جایزه استانی انرژی تشکیل و اهداف آن تبیین شده و مدلی نیز برای ایجاد جایزه طراحی گردیده است که دارای سه معیار اصلی و دو شاخص فرعی می‌باشد، امتیاز کلی این مدل عدد هزار است که بین معیار‌های «جهت گیری، اجرا و نتایج» تقسیم شده است.

شادمان «اقدامات انگیزشی، دامنه کاربرد، دسته بندی شرکت در جایزه، کاربرد‌های مدل جایزه انرژی، تشریح معیار‌ها و زیرمعیارها» را از دیگر سرفصل‌های طرح مزبور برای انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی در خراسان رضوی برشمرد.

او تصریح کرد: نباید از نظر دور داشت که یارانه‌های انرژی در کشور ۵ تا ۶ درصد تولید ناخالص ملی را شامل می‌شوند و این موضوع از اشکالات اقتصادی کشور نشات می‌گیرد و نشان می‌دهد که اقتصاد ما نیاز به یک جراحی اساسی دارد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: کارگروه انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی معیار‌ها را در سه بخش «جهتگیری، اجرا و نتیجه» در نظر گرفته است و به طور قطع هر چقدر شاخص‌ها کمّی‌تر باشد، عدد مناسب تری به دست می‌آید و با دقت بهتری می‌توان واحد نمونه را انتخاب کرد.

شادمان اظهار کرد: انتخاب واحد نمونه مبتنی بر یک سری فرم‌های خود اظهاری از سوی واحد‌های تولیدی خواهد بود که در آن‌ها از ظرفیت شرکت‌های آب و برق و گاز نیز بهره گرفته خواهد شد، لذا باید برای هر کدام شاخص‌ها و نحوه ارزیابی مشخصی تعریف کرد.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.