بیش از یک هزار نفر از خدمات کمک‌شنوایی بهزیستی سمنان بهره‌مند هستند

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: یک هزار و ۸۵۷ نفر در حوزه شنوایی از خدمات بهزیستی در استان استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان سمنان به مناسبت روز جهانی ناشنوایان گفت : بهزیستی استان سمنان ۱۳ هزار ۲۲۷ نفر با معلولیت‌های مختلف زیر پوشش دارد که از این تعداد معلولیت یک هزار و ۸۵۷ نفر در بخش شنوایی و ۶۲۴ نفر در بخش صوت و گفتار شناسایی شد.

او  افزود : از هر یک هزار کودک متولدشده در ایران بین ۵ تا ۶ کودک دچار اختلال شنوایی می‌شوند که این امر اهمیت غربالگری کودکان در بدو تولد را دوچندان می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه کم شنوایی معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده است، یادآور شد: هرچه سن بروز کم‌شنوایی پایین‌تر باشد، میزان آسیب وارده بر مهارت‌های فرد بیشتر و جنبه‌های گسترده تری از فرایند رشد و تحول زبان و گفتار وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او ادامه داد: کم شنوایی معلولیتی پنهان و شایع‌ترین نقص مادرزادی است، میزان شیوع کم شنوایی در زمان تولد بیش از ۲ برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است و با توجه به آمار‌های سازمان بهزیستی حدود ۱۰ درصد جمعیت بیش از ۷۰ میلیونی ایران را معلولان تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۲.۱۶ درصد یعنی ۴۷۰ هزار نفر را جمعیت معلولان دارای اختلالات شنوایی و گفتاری تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان تاکید کرد: تحقیقات نشان داده است فقدان تشخیص کم شنوایی تک‌گوشی احتمال عقب ماندگی تحصیلی کودکان را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد و عوامل ژنتیکی علت ۵۰ درصد ناشنوایی است، اگر کم‌شنوایی در سن زیر سه ماهگی تشخیص داده شود و قبل از ۶ ماهگی درمان شود، می‌توان از مشکلات کم‌شنوایی پیشگیری کرد.

ایزدپور به خدمات بهزیستی به جامعه ناشنوایان و کم شنوایان اشاره و اضافه کرد: بهزیستی با ایفای نقش در زمینه‌های غربالگری شنوایی، ارجاع به مرحله تشخیص، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی (سمعک)، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، پرداخت کمک هزینه وسایل کمک توانبخشی، پرداخت کمک هزینه تحصیلی در کلیه مقاطع تحصیلی، پرداخت مستمری، پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویان، پرداخت کمک هزینه ایاب وذهاب، و پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون، ارائه خدمت می‌کند.

او با اشاره به فعالیت یک مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا در شهرستان شاهرود و ۲ انجمن غیردولتی فعال در حوزه کم شنوایان و ناشنوایان در شهرستان‌های سمنان و دامغان زیر نظر بهزیستی استان سمنان ابراز داشت: توانمندسازی جامعه هدف از رویکرد‌های اصلی بهزیستی است و یکی از راه‌های موثر در این بحث اشتغال معلولان و تلاش برای تحقق سه درصد سهمیه آنان در استخدام‌های دستگاه‌های اجرایی است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به توانمندی معلولان و استفاده از ظرفیت آنان در بخش صنعت، تعامل بیش از پیش واحد‌های صنعتی با جامعه معلولان و بهزیستی را خواستار شد و آمادگی بهزیستی را به منظور انعقاد تفاهم نامه و معرفی نیروی کار اعلام کرد.

انتهای پیام /  ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار