در حالی که محیط زیست درصدد تهیه دادخواست علیه شهرداری در موضوع فرآیند امحای پسماند‌های بیمارستانی اصفهان است؛ شهرداری از کم کاری دیگر دستگاه‌های مرتبط شکایت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، دو سالی می‌شود که پسماند‌های بیمارستانی در دشت سجزی در ۲۵ کیلومتری شرق اصفهان دفن می‌شود؛ جایی که به گفته فعالان محیط‌زیست، پسماند‌ها بدون رعایت اصول علمیِ دفن و امحا، رها و شیرابه آن‌ها به منابع آب زیرزمینی وارد می‌شود. آلایندگی به مزارع پایین دست وارد و به دنبال آن محصولات کشاورزی و جالیزی این منطقه ۹ هزار نفری آلوده می‌شود که نتیجه آن ابتلای اهالی به بیماری‌های مختلف و از جمله سرطان‌ها خواهد بود. گفته می‌شود پس از دو سال از انباشت پسماند‌های بیمارستانی در دشت سجزی، قرار است کارخانه امحا در آنجا آغاز به کار کند.

در میانه تیر ۱۴۰۰ شماری از اهالی مزرعه شور و شهر سجزی در نامه‌ای به وزیر وقت بهداشت و استاندار اصفهان به موضوع دفن چندین ساله زباله‌ها در این منطقه پرداختند، تجمع حشرات موذی و افزایش بیماری‌ها را از پیامد‌های آن دانستند و پاکسازی محل از آلاینده‌های زیست محیطی را خواستار شدند.


بیشتر بخوانید 



تکمیل ظرفیت سایت سجزی برای دفن پسماند‌های بیمارستانی

حمیرا صفی قلی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پسماند‌های عفونی، تیز و برنده بی خطرسازی شده بیمارستان‌ها به همراه پسماند‌های سایر مراکز درمانی به سایت سجزی منتقل و به همراه پتوی آهکی و خاک، دفن می‌شود، اما اکنون، ظرفیت این محل تکمیل شده است.

او افزود: برای حل مشکل در کارگروه مدیریت پسماند استان و چندین جلسه تخصصی موضوع بررسی و مقرر شد این پسماند‌ها به مرکز امحای پسماند تحویل شود و فرآیند دفن در سجزی صورت نگیرد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یادآور شد: سایت سجزی به صورت دوره‌ای مورد بازدید قرار می‌گرفت و در صورت مشاهده تخلف، اخطاریه صادر می‌شد.

صفی قلی اظهار کرد: با توجه به نبود مدیریت صحیح دفن پسماند‌های عفونی و بعد از توقف کارِ رفع نواقص، اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان دادخواستی را علیه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تهیه و به مقام قضایی ارسال خواهد کرد.

او در خصوص ورود شیرابه زباله‌های بیمارستانی به منابع آب زیر زمینی گفت: در سایت دفن پسماند پزشکی، شیرابه‌ها به مخزن ایزوله‌ای تخلیه می‌شود و به خاک و منابع آب زیرزمینی نفوذ نمی‌کند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: شیرابه پسماند‌های پزشکی بسیار اندک است و نفوذی به خاک و منابع آب زیرزمینی ندارد؛ بنابراین به مزارع کشاورزان دشت سجزی آسیبی وارد نشده است.

پسماند‌های بیمارستانی


پسماند‌ها امحاء می‌شود نه رهاسازی

رحیم محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در گفت گو با خبرنگار ما گفت: مدیریت پسماند‌های بیمارستانی برعهده تولید کننده آنهاست که مراکز بهداشتی- درمانی و دانشگاه علوم پزشکی باید در این زمینه پاسخگو باشند و شهرداری مسئولیتی در این زمینه به صورت ذاتی ندارد، اما به دلیل مسئولیت اجتماعی و نگرانی‌های زیست محیطی و ضرورت حفظ سلامت مردم با نظر دانشگاه علوم پزشکی و تاکید اداره کل حفاظت محیط زیست استان همکاری‌هایی در خصوص دفن پسماند‌ها شده است.

او در خصوص شیرابه پسماند‌های بیمارستانی بیان کرد: پسماند‌های بیمارستانی، برای بی خطرسازی، به وسیله دستگاه اتوکلاو و در مجاورت دمای بالای صد درجه قرار می‌گیرند و  چون این پسماند‌ها رطوبت چندانی ندارند شیرابه‌ای هم تولید نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: اصلا رهاسازی در سایت دفن پسماند معنا ندارد، چون روزانه ۱۵ تن زباله بیمارستانی دفن می‌شود و اگر قرار بر رهاسازی بود، باید اکنون دشت وسیعی آکنده از زباله‌های بیمارستانی وجود داشت.

محمدی ادامه داد: فرآیندی که از بیمارستان تا دفن در شهر اصفهان طی می‌شود ممکن از لحاظ رعایت اصول ایمنی با توجه به امکانات و شرایط استان، در کلانشهر‌ها و سایر شهر‌ها کم نظیر باشد به تمام همشهریان اطمینان می‌دهم که هیچگونه مشکل و مسئله بهداشتی وجود ندارد.

تشویش آفرینی فعالان محیط زیست درباره پسماند‌ها

او اظهار کرد: متاسفانه در روز‌های اخیر مسائل خلاف واقع مطرح و به نوعی موجب تشویش اذهان عمومی شد و افرادی به اسم فعال محیط زیست یا مقام مسئول اظهاراتی داشتند که بی توجه به عواقب و مسئولیتشان بیان شده بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت سخت کارگران و پیمانکاران شهرداری در دوران کرونایی، نادیده گرفتن این خدمات را بی انصافی دانست و گفت: شهرداری اصفهان اولویت خود را رعایت قوانین محیط زیست و زیست پذیری شهری می‌داند و در این زمینه اقدامات موثری صورت گرفته و در سازمان مدیریت پسماند هم تلاش می‌کنیم به سمتی برویم که دیگر، پسماند، دفن نشود و از فناوری پیرولیز و استقرار هاضم بی هوازی خشک استفاده شود.

محمدی در خصوص اخطار محیط زیست به شهرداری تصریح کرد: هیچ اخطاری از هیچ دستگاهی به شهرداری اصفهان داده نشده است؛ شهرداری پژوهش‌های بسیاری اجرا و پیشنهاداتی هم مطرح کرده است، ولی متاسفانه با توجه به اینکه متولی کار خود دانشگاه علوم پزشکی بود همکاری جدی صورت نگرفت و اگر این کوتاهی‌ها نبود شهرداری اصفهان می‌توانست شرایط استانداردتری ایجاد کند.

او خاطر نشان کرد: با توجه توافق سازمان مدیریت پسماند و اداره کل حفاظت محیط زیست استان از هفته اول مهر، دفن پسماند بیمارستانی در مجموعه سایت دفن متوقف شد و پسماند‌ها به محل دیگری منتقل می‌شود.

اخطار زیست محیطی


امحاء پسماند‌های بیمارستانی برعهده تولیدکننده

فرشاد مستاجران معاون برنامه ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگارما گفت: بر اساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماند با توجه به اینکه پسماند‌های پزشکی جرئی از پسماند‌های ویژه هستند، امحاء آن‌ها برعهده تولید کننده پسماند‌ها شامل دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی است.

او با اشاره به مکاتبه لازم الاجرای محیط زیست برای شهرداری با موضوع توقف دریافت پسماند‌های بیمارستانی افزود: پاسخگوی مسئله‌ای هستیم که اصلا در حیطه وظایف ما نیست و باید توجه داشت که دریافت پسماند‌های پزشکی توسط شهرداری فقط به دلیل مسئولیت اجتماعی و کمک به حفظ محیط زیست و بهداشت است.

معاون برنامه ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با گلایه از رسانه‌ها گفت: متاسفانه در اخبار و مصاحبه‌ها از کوتاهی شهرداری اصفهان و سازمان مدیریت پسماند در خصوص حفظ محیط زیست گفته می‌شود در صورتی که اصلا شهرداری وظیفه‌ای درباره پسماند‌های پزشکی ندارد.

طرح‌های نو و پژوهش محور برای رفع آلایندگی پسماند‌ها

مستاجران با اشاره به اقدامات زیست محیطی شهرداری در حوزه پسماند گفت: شهرداری حدود ۴۰ طرح بهبود و اقدام اصلاحی برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی پسماند‌ها تعریف کرده که به صورت هفتگی بر اجرای آن‌ها نظارت می‌شود.

او ادامه داد: برای خالص سازی بیشتر و جداسازی بهتر پسماندها، خطوط پردازش جدیدی را به صورت آزمایشی راه اندازی کرده ایم؛ همچنین زباله‌های جامد شهری توسط لایه‌های ژئوممبران از محیط اطراف خود جدا و در محیطی ایزوله دفن می‌شوند. ساخت لندفیل برای دفن زباله هم روشی کاملا بهداشتی و دوستدار محیط زیست است و به هیچ عنوان رهاسازی صورت نمی‌گیرد.

معاون برنامه ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به وضع نابسمان شیرابه‌ها در سال‌های گذشته گفت: هم اکنون با استفاده از ورق ژئوممبران می‌توان لاگن‌های تصفیه خانه فاضلاب را آب بندی کرد تا از نشت و نفوذ فاضلاب به آب و خاک و ایجاد آلودگی در آن‌ها جلوگیری کرد و به این ترتیب حتی یک قطره شیرابه از طریق لاگن وارد زمین نمی‌شود.

مستاجران درباره چگونگی فرایند‌های مدیریت پسماند‌های پزشکی هم گفت: وزارت بهداشت، شیوه نامه‌ای را با عنوان ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماند‌های پزشکی ابلاغ کرده و بیمارستان‌ها مکلف به رعایت آن هستند؛ نظارت بر رعایت این مراحل و شیوه نامه هم برعهده محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی است.

شهرداری هزینه دفن پسماند را از علوم پزشکی می‌گیرد

حمیدرضا پورزمانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در قانون اعلام شده که دفن پسماند‌های خطرناک برعهده تولید کننده آنهاست؛ منتهی طبق قانون اگر پسماند‌ها بی خطر و تبدیل به پسماند عادی شود دفن آن برعهده شهرداری است که بیمارستان‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از اتوکلاو زباله‌ها را بیخطر می‌کنند و به پسماند عادی تبدیل می‌کنند.

او اظهار کرد: شهرداری بر این باور است که پسماند‌های خطرناک توسط علوم پزشکی به پسماند عادی تبدیل نمی‌شود بلکه پسماند خطرناک به بی خطر تبدیل شده؛ قرار بر این شد که در وزارت کشور شیوه نامه‌ای تهیه و مشخص شود در صورت استفاده از اتوکلاو اگر بازهم پسماند‌ها خطرناک به حساب آید برعهده علوم پزشکی است یا نه؟ و موضوع بین وزارت بهداشت و وزارت کشور در حال بررسی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به هزینه این دانشگاه برای دفن پسماند‌های پزشکی اشاره کرد و افزود: شهرداری به ازای دفن هر کیلوگرم پسماند، ۲ هزار و ۲۰۰ تومان از علوم پزشکی دریافت می‌کند؛ بنابراین شهرداری بر حسب مسئولیت اجتماعی چنین کاری را انجام نمی‌دهد بلکه هزینه آن را دریافت می‌کند.

پورزمانی ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه روزانه ۱۰ تن پسماند در بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تولید می‌شود، بابت هر روز ۲۲ میلیون تومان به شهرداری پرداخت می‌شود.

او بیان کرد: طبق جلسه‌ای به میزبانی استانداری، مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شرکت رهپویان صالح که دارای سامانه‌های زباله سوز است قرارداد ببندد و به جای محل دفن مورد نظر شهرداری، از دوم مهر به این شرکت برود که البته شرکت همکاری نکرد و روند دفن پسماند‌ها به همان روال قبلی ادامه دارد.

هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: در صورتی که مجوز از سمت استانداری و محیط زیست و زمین در اختیار دانشگاه قرار بگیرد این آمادگی برای دفن پسماند‌های بیمارستانی توسط دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد.

پسماند‌های پزشکی رده خاصی از پسماند‌ها هستند که به دلیل ویژگی‌های عفونی و یا سمی، بسیار خطرناکند. با توجه به پیشرفت فناوری قطعا شیوه‌هایی برای بیخطرسازی این پسماند‌ها وجود دارد که اگر با همکاری بین دستگاهی همراه شود؛ نگرانی‌های مردم بابت سلامتشان رفع می‌شود و زیان‌های جبران ناپذیر زیست محیطی نیز برجای نمی‌گذارد.

گزارش از فاطمه والافرد

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار