پزشک متخصص آسم و آلرژی بوشهر گفت: طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا واکسن کرونا و آنفلوآنزا را می‌توان به‌صورت همزمان تزریق کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر افشین شیرکانی متخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، واکسن کووید ۱۹ و آنفلوآنزا را می‌توان به‌صورت همزمان دریافت کرد زیرا هر دو واکسن  بدون ویروس زنده هستند.

او افزود: طبق دستورالعمل‌های بهداشتی تمامی افراد بالاتر از ۶ ماه می‌توانند سالانه واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

این پزشک متخصص ادامه داد: با توجه به رویکرد مختلف کشور‌ها در استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی شیوع دقیق آنفلوآنزا در پاییز و زمستان پیش رو قابل پیش‌بینی نیست.

شیرکانی عنوان کرد: واکسن آنفلوآنزای موجود در ایران از نوع سه و چهار ظرفیتی است که هر دو فقط بخش کوچکی از پروتئین این ویروس را دارند.

او گفت: واکسن‌های کووید ۱۹ موجود در دنیا همگی بدون ویروس زنده کووید ۱۹ هستند بنابراین تزریق همزمان این دو واکسن منعی ندارد، زیرا هر کدام با ساز و کارهای ایمونولوژیک مخصوص به خود سبب تولید آنتی‌بادی در بدن می‌شوند و بر اثر هم تاثیر نمی‌گذارند.


بیشتر بخوانید


پزشک متخصص آسم و آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: تنها مشکل این است که اگر هر دو واکسن همزمان تزریق شود فرد ممکن است عوارض جانبی بیشتری را تجربه کند.

شیرکانی افزود: شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا و کووید ۱۹ شامل درد یا قرمزی در محل تزریق، سردرد، تب، حالت تهوع، درد‌های عضلانی و خستگی است، اما بیشتر عوارض جانبی هر دو واکسن خفیف است و در یک یا دو روز با مصرف استامینوفن از بین می‌روند.

او تاکید کرد: مصرف همزمان دو واکسن روشی رایج است که سال‌ها است در کشور‌های مختلف طبق برنامه منظم واکسیناسیون اجرا می‌شود و اکنون هم در حال اجرا است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.