مراسم بزرگداشت کلنل پسیان در مشهد برگزار شد

صدمین سالگرد محمد تقی خان پسیان معروف به کلنل، در آرامگاه نادر واقع در باغ نادری مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  گردهمایی اهالی تاریخ و دوستداران میراث فرهنگی به بهانه صدمین سالگرد درگذشت کلنل  این سردار و جنگجوی دلاور ایرانی با حضور و سخنرانی یوسف متولی حقیقی پژوهشگر تاریخ معاصر خراسان برگزار شد.

 حسین اصغری ثانی مدیر مجموعه نادری در گفت و گو با خبرنگار ما  به معرفی کلنل، محمد تقی خان پسیان پرداخت و گفت: او یک سرهنگ ژاندارمری در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی بوده که در خراسان ابتدا ژاندارم بود و بعدها والی خراسان و منشا اقدامات اساسی و اصلاحات مالی شد که به دلیل اتفاقات سیاسی کشته میشود.

او افزود: کلنل محمدتقی خان پسیان در سال  در ۱۲۷۰ تبریز متولد شد و در سال   ۱۳۰۰ خورشیدی در قوچان از دنیا رفت. محمد تقی خان پسیان از نظامیان اواخر دورهٔ قاجاریه و اولین ایرانی بود که دوره آموزش خلبانی دید و در سنین جوانی هم در قیام آزادی‌خواهان خراسان که به رهبری او انجام شده بود توسط قوام السلطنه کشته شد.

او در کنار قبر نادرشاه افشار در مجموعهٔ باغ نادری مشهد به خاک سپرده شده است،که طراحی سنگ مزار وی را هوشنگ سیحون برعهده گرفت و به عنوان فرزند آذربایجان و محدود افراد باسواد عاشق وطن بوده است که همین شاخصه او را قهرمان ملی و خراسان کرده است.


بیشتر بخوانید


همچنین غلامحسین نوعی مدیر امور عمومی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی و مدیرعامل انجمن پارسه دوستداران میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: محمد تقی پسیان در زمان جنگ جهانی اول به آلمان رفت و در آنجا با یادگیری خلبانی نام خود را به عنوان نخستین خلبان ایرانی ثبت کرد.

او افزود: کلنل، در  سال ۱۲۹۸ به ایران بازگشت و به دستور سیدضیاء الدین طباطبایی، احمد قوام السلطنه استاندار خراسان را دستگیر کرد و به تهران فرستاد و خود به جای او والی خراسان شد.

مدیرعامل انجمن پارسه  ادامه داد: پسیان در طول دوره استانداری خود اقداماتی نظیر تاسیس بیمارستان، نخستین سیلوی گندم در ایران، لغو مالیاتهای ظالمانه و مبارزه با اعتیاد، احتکار و بیکاری انجام داد.

نوعی بیان کرد: با نخست وزیری قوام،محمد تقی خان پسیان حاضر به اطاعت از وی نشد و به حکومت در خراسان ادامه داد بنابراین در  دهم مهر ماه سال ۱۳۰۰ در سن ۳۰ سالگی در نبردی با سپاه مرکز در نزدیک آبادی جعفرآباد قوچان جان خود را فدا کرد.

 

انتهای پیام//س.ع

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
یاد نخبه علمی آزادی کشور زنده باد