نشریه مارکت واچ در واکنش به سخنرانی جو بایدن در سازمان ملل از وی خواست به جای توصیه به سایر کشورهای دیگر، شکست‌های پیشین واشنگتن را فراموش نکند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، نشریه آمریکایی مارکت واچ در مطلبی نوشت: هر سال با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، جهان نظاره‌گر تربیون معروفی است که در آن سران جهان به اظهار نظر و بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند. برخی به مشکلات کشورشان اشاره می‌کنند و برخی برای چالش‌های جهان راهکار ارائه می‌دهند. بعضی از سران دنیا سعی می‌کنند تا سهم و برنامه‌های خود را برای بهبود وضعیت جهان اعلام کنند و بعضی دیگر مسئولیت اشتباه هایشان را نمی‌پذیرند. در این بین سخنرانی کشور‌های قدرتمند جهان بیشتر در رصد مردم و افکار عمومی قرار دارد.

سخنرانی جو بایدن در هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل با انتقاداتی همراه بود، از جمله نقطه نظر کارشناسان این بود که در لحن بایدن اعتراف به اشتباه‌های گذشته از جمله اشغال افغانستان و یا ناتوانی در مهار کرونا مشاهده نمی ‌شد. بایدن در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که در حال آغاز دوره جدیدی از دیپلماسی است. استفاده از قدرت برای شرایط عمومی را در دستور کار دارد و به دنبال دفاع از دموکراسی است. او مدعی شد این اهداف و ارزش‌ها به دی ان‌ای کشورش گره خورده است. آزادی، برابری و اعتقاد به حقوق بشر و احترام به کرامت انسانی از دیگر کلیدواژه‌های سخنان رئیس جمهور آمریکا بود.

نکته‌ای که قابل توجه، این است که همگان به خوبی می‌دانند که سخنان زیبا، لزوما به نتایج زیبا منجر نمی‌شود. سخن از آزادی، برابری و کرامت انسانی باید در عمل دیده شود. اینجا لازم است که این لفاظی‌ها را در عملکرد دولت آمریکا جستجو کنیم.

سخنرانی بایدن درباره موضوعاتی از جمله بهداشت، تغییرات آب و هوایی، منع اشاعه هسته ای، مبارزه با تروریسم، پیشگیری از تنازع، توسعه زیرساخت‌های کشور‌های در حال توسعه، امنیت غذایی، برابری و مبارزه با فساد، تجدید رهبری آمریکا در جهان را جستجو می‌کرد. وی تصریح کرد که این اهداف در چارچوب جهانی گرایی و چندجانبه گرایی دنبال خواهد شد.

به ادعای کارشناسان و منتقدان آمریکایی، بایدن در مورد بسیاری از بزرگترین مشکلاتی که جهان با آن روبرو است شفاف بوده است و خود و متحدانش نقش اصلی را برای حل این معضلات ایفا کرده اند. اما او باید با ابراز تمایل بیشتر برای آموختن از شکست‌های اخیر آمریکا، رویه‌های گذشته را تکرار نمی‌کرد.

به عنوان مثال، وقتی بایدن از کمک ۱۵ میلیارد دلاری آمریکا در مقابله با همه گیری کرونا و ارسال  ۱۶۰ میلیون دوز واکسن به دیگر کشورهای جهان حمایت می‌کرد، باید قبول می کرد که بیش از یک هفتم از ۴.۷ میلیون مورد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در جهان در کشور خودش گزارش شده است. توزیع و تزریق نامتناسب واکسن در آمریکا نشان دهنده ناتوانی این کشور در مقابله با ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بود.

علاوه بر این، وقتی بایدن در مورد تعهد دولتش برای مقابله با تغییرات آب و هوایی صحبت کرد، می‌بایست اذعان می‌کرد که آمریکا سهمی از مسئولیت این مشکل را بر عهده دارد. این کشور بیش از یک قرن منبع اصلی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بوده و سیستم سیاسی معیوب آن مانع از عمل به تعهدات بین المللی شده است.

وقتی بایدن موضوع «جنگ‌های ابدی» آمریکا را مطرح کرد، می‌توانست اعتراف کند که در این جنگ‌ها بیشتر از نظامیان کشته شده در عراق و افغانستان، غیرنظامی بیگانه کشته شده است. حتی هنگام خروج آمریکا از افغانستان، اپراتور‌های هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکایی به اشتباه یک امدادگر و هفت کودک را کشتند.

وقتی بایدن فساد را یک «تهدید برای امنیت ملی» توصیف کرد که نابرابری را تقویت می‌کند، منابع یک ملت را از بین می‌برد، در سراسر مرز‌ها گسترش می‌یابد و رنج انسانی ایجاد می‌کند، می‌توانست به میلیارد‌ها دلار مالیات دهندگان آمریکایی که در افغانستان و عراق تزریق شد، اشاره کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار