پایگاه "ووکس" بررسی کرد؛

برگزیت دلیل بحران سوخت در انگلیس نبود، اما باعث بدتر شدن آن شد

در پی تشدید بحران سوخت در انگلیس، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که برگزیت مانع استخدام رانندگان کامیون در انگلیس شده و حل این بحران سخت‌تر شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از پایگاه خبری ووکس، تصاویر منتشر شده از صف طویل خودرو‌ها در پمپ بنزین‌های بدون سوخت و درگیری‌ها در پمپ بنزین‌ها و خلوت بودن جاده‌ها و بزرگراه‌ها همه حاکی از بحران بی سابقه سوخت در انگلیس است که اخیرا با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

مجموعه‌ای از عوامل که منجر به کمبود سوخت در انگلیس شده‌اند

به گفته کارشناسان مجموعه‌ای از عوامل وجود دارد که منجر به کمبود سوخت در انگلیس شده‌اند. اختلال در سوخت رسانی در انگلیس باعث شده که مردم این کشور از ادامه بحران کمبود سوخت احساس نگرانی کرده و برای ذخیره بیشتر بنزین به پمپ بنزین‌ها هجوم آورند.

در پی این بحران فلوریان لوکر، مدرس ارشد مدیریت زنجیره تامین در مدرسه تجاری بیزینس در دانشگاه لندن، در اظهاراتی بحران سوخت در انگلیس را با انبار کردن کاغذ توالت در آمریکا در آغاز همه گیری کووید -۱۹ مقایسه کرده است.

جوآنا کلیفتون-اسپریگ، استادیار اقتصاد در دانشگاه باث در این باره می‌گوید: «ما در تأمین سوخت دچار اختلال شده ایم. اما این دلیل نمی‌شود که همه مردم برای پر کردن باک ماشین خود به پمپ بنزین‌ها هجوم آورند.»

این بحران به دلیل کمبود سوخت و بنزین در انگلیس نیست، زیرا انگلیس به اندازه کافی ذخایر ملی سوخت دارد. این مشکل ناشی از این است که به دلیل کمبود رانندگان کامیون، انگلیس قادر به تحویل سوخت کافی نیست.

مشکل کمبود رانندگان فقط به انگلیس محدود نشده و کل جامعه جهانی را در بر می‌گیرد. زیرا صنعت حمل و نقل تجاری در جهان در تلاش است تا کارگران جوان و جدیدی را برای این کار سخت استخدام کند.

دیمیتری گروزوبینسکی، مدیر مشاوره ExplainTrade درباره این مسئله می‌گوید: «راننده کامیون بودن کار واقعا سختی است. این شغل در جامعه جایگاه بالایی ندارد و در اغلب موارد دستمزد کمی دریافت می‌کنند. از طرفی دیگر به دلیل قدیمی بودن این شغل، بسیاری از رانندگان در حال بازنشستگی هستند.»

او در ادامه افزود: «اگرچه انگلیس از راننده‌های با تجربه کامیون می‌خواهد که برای حل این بحران به کار خود بازگردند، اما شرایط و مزایای بد این شغل و همه گیری بیماری کرونا آن‌ها را از انجام این کار منصرف کرده است.»

از طرفی دیگر صنعت حمل و نقل انگلیس با مسئله برگزیت مواجه است که در هیچ کجای دیگر وجود ندارد. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث شد که به این مشکل دامن زده شود.

دولت انگلیس سربازان خود را برای تامین سوخت در صورت نیاز آماده کرده و انتظار می‌رود که بحران سوخت در انگلیس به زودی فروکش کند.

دولت جانسون برای جبران کمبود رانندگان کامیون در این کشور طرحی را برای جذب ۵ هزار راننده کامیون خارجی از طریق ویزای موقت کوتاه مدت ارائه داده است. اما واضح است که این راهکار برای پرکردن خلاء بزرگ نیروی کار در این کشور کافی نبوده و برگزیت و افکار پشت آن حل این مشکل را طولانی‌تر می‌کند.

برگزیت چه ربطی به بحران سوخت انگلیس دارد؟

بحران سوخت انگلیس یک بحران ناشی از برگزیت نیست. اما این بحرانی است که با برگزیت بدتر شده است.

شغل رانندگی کامیون برای انگلیسی‌ها به دلیل دستمزد پایین جذابیت کمتری دارد؛ بنابراین این کشور برای برطرف کردن خلاء نیروی کار خود در این صنعت از شهروندان دیگر کشور‌ها استخدام می‌کند. کشور‌های ثروتمند در اتحادیه اروپا اغلب به کارگران کشور‌های فقیرتر اتحادیه اروپا متکی هستند. این کارگران می‌توانند با کامیون خود در انگلیس یا آلمان کار کرده و پول بیشتری را نسبت به کشور خود بدست آورند. لهستان یکی از کشور‌هایی است که بیشترین تعداد راننده کامیون خارجی دارد.

به گفته دفتر آمار ملی انگلیس، در مارس ۲۰۲۱ در مقایسه میزان مشابه سال گذشته شمار رانندگان وسایل نقلیه سنگین در این کشور حدود ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است. انجمن حمل و نقل جاده‌ای انگلیس نیز کمبود ۱۰ هزار کارگر را تخمین زده است.

انگلیس زمانی که عضو اتحادیه اروپا بود در جذب نیروی کار مشکلی نداشت. زیرا یکی از ویژگی‌های اتحادیه اروپا، تردد کم دردسر کارگران بین کشور‌های عضو است. این بدان معناست که شهروندان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا می‌توانند بدون نیاز به مجوز‌ها و محدودیت‌های خاص در کشور دیگری از اتحادیه اروپا مشغول به کار شوند.

اما این حرکت آزاد کارگران که عمدتا از اعضای جدید و سطح پایین اتحادیه اروپا از جمله کشور‌های اروپای مرکزی و شرقی به کشور‌های ثروتمندتر اتحادیه اروپا صورت می‌گرفت، با واکنش منفی انگلیسی‌ها روبرو شد.

این واکنش‌ها در انگلیس تبدیل به یک نیروی محرکه برای همه پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶ شد. از طرفی دیگر نیز هجوم مهاجران از کشور‌های مرکزی و شرقی اتحادیه اروپا و پناهندگان از آفریقا و خاورمیانه باعث شد تا رای دهندگان به عضویت در اتحادیه اروپا دچار تردید شده و به نفع برگزیت رای بدهند.

بوریس جانسون، که در آن زمان از طرفداران برگزیت بود، قول داد خروج از اتحادیه اروپا به انگلیس اجازه دهد تا کنترل سیستم مهاجرتی خود را در دست بگیرد. محدود کردن آزادی رفت و آمد یک انتخاب آگاهانه سیاسی بود که جانسون و دیگر سران طرفدار برگزیت درباره آن تصمیم گرفتند. پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، انگلیس بازار واحد خود را نیز که بر اساس اصل اتحادیه اروپا مبنی بر آزادی رفت و آمد شهروندان و همچنین کالا، خدمات و سرمایه بود، ترک کرد.

همه این‌ها در پایان سال ۲۰۲۰، زمانی که مهلت برگزیت به پایان رسید، اعمال شد؛ بنابراین اکنون برای یک کامیون دار از کشور دیگر اتحادیه اروپا به صرفه نیست که برای زندگی و کار به انگلیس بیاید.

تانجا بولتمن، استاد تاریخ و مهاجرت این مسئله را مشکلی خودساخته نامید و عنوان کرد: «دولت می‌توانست به سیستم مهاجرتی انعطاف پذیری بیشتری بدهد تا از بروز این مشکل جلوگیری شود. اما ترجیح داد این کار را نکنند.»

به طور کلی توافق برگزیت باعث ایجاد اصطکاک بیشتر بین انگلیس و اتحادیه اروپا شد. این یک انتخاب عمدی بود و باعث اضافه شدن خط قرمز‌هایی به روابط تجاری بین دو شریک شد؛ بنابراین راننده کامیون بودن در انگلیس نسبت به سایر کشور‌های اتحادیه اروپا به دلیل مشکلات و محدودیت‌های فراوانی که دارد، جذابیت کمتری بین کامیون دار‌ها دارد.

همچنین افزایش تبعیض نژادی در انگلیس پس از تصویب برگزیت باعث شده که افراد زیادی از ترس بدرفتاری با آن‌ها مایل به اشتغال در این کشور نباشند.

تلاش ناکافی انگلیس برای رسیدگی به این مشکل

دولت انگلیس در تلاش است تا کمبود‌ها را جبران کند، اما تلاش آن کافی نیست. کارشناسان تاکید کردند که پیامد‌های ناشی از کووید-۱۹به این آشفتگی دامن زده است، زیرا توقف آموزش رانندگان کامیون در طول مدت قرنطینه باعث ایجاد شکافی جبران ناپذیری در استخدام نیروی کار شد. برای مثال شاید کسی که در آوریل ۲۰۲۰ قصد داشت راننده کامیون شود، در این مدت شغل جدیدی پیدا کرده باشد.

دولت انگلیس سعی کرده است که ارتباط برگزیت را با مشکلات کنونی کم اهمیت جلوه داده و همه گیری بیماری کرونا را مقصر بحران اخیر نشان دهد. اما با هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها و افزایش درگیری‌ها دولت انگلیس در نهایت مجبور شد این حقیقت را بپذیرد که برگزیت دلیل کمبود کارگران خارجی و در نتیجه کمبود رانندگان کامیون در این کشور شده است.

بوریس جانسون نیز برای حل این بحران اخیرا از تمدید ۵ هزار ویزای سه ماهه برای رانندگان کامیون و ۵۵۰۰ ویزای دیگر برای کارگران در حوزه دام و طیور خبر داد. زیرا این پیش بینی وجود دارد که با نزدیکی به کریسمس انگلیسی‌ها با کمبود بوقلمون نیز مواجه شوند.

شرکت‌های حمل و نقل و صنعتی مدتی است که از دولت انگلیس برای کمک به تقویت نیروی کار، به ویژه پس از همه گیری بیماری کرونا، درخواست ویزا می‌کنند. اما دولت انگلیس دربرابر این درخواست‌ها مقاومت کرده است. زیرا این امر را به معنای به خطر انداختن و نقض قوانین مهاجرتی پسا برگزیت می‌داند.

دولت این کشور در عوض پاسخ به درخواست ویزا، به صنایع مختلف برای استخدام بیشتر کارگران انگلیسی فشار وارد می‌کند. دولت حتی برای برخی، تسهیلات نیز ارائه داد تا کمبود نیرو در این کشور جبران شود، اما در نهایت دولت جانسون به این نتیجه رسید که نیاز به نیروی کار خارجی دارد.

با این حال این ۵ هزار ویزای اضافی ممکن است برای پاسخگویی به مشکلی در این مقیاس بزرگ کافی نباشد. دولت همچنین اذعان کرده است که این راه حل موقتی برای سرپا نگه داشتن کشور تا تعطیلات سال نو است. با این وجود کمبود راننده کامیون یک مشکل بسیار عمیق است که شامل محدوده زمانی نمی‌شود و طرح ویزای کوتاه مدت اقدام خوبی برای استخدام نیروی کار نیست.

یاکوب پاجکا، راننده کامیون لهستانی، در واکنش به این اقدام انگلیس به رویترز گفت: «نه متشکرم، آقای نخست وزیر، من از این فرصت استفاده نخواهم کرد. هیچ راننده‌ای نمی‌خواهد فقط سه ماه سفر کند تا بتواند تعطیلات خود را برای انگلیسی‌ها کار کند.»

گفته می‌شود مشکل کمبود راننده کامیون مشکلی است که سایر کشور‌های اروپا نیز به زودی آن را احساس خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
اصلا شایعه نسازید
اگر اینجوری بود
کانالهای فارسی زبان پوشش 24 ساعته میدادند
اصلا نه کارتن خواب دارند .
اصلا کشور گل و بلبل ایند
اصلا پاتیخت شون .بنام پایتخت چاقو کشی معروف نیست
اصلا هیچ مشکلی ندارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
گاز مایع در شهرستان شهریار پیدا نمیشه.رسیدگی کنید
آخرین اخبار