مدیرکل انتقال خون استان همدان گفت: افرادی که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک دریافت کرده اند تا دوهفته نمی‌توانند خون اهدا کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،دکتر افشین محمدی مدیرکل انتقال خون استان همدان با اشاره به اینکه افرادی که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک دریافت کرده اند تا دو هفته معافیت اهدا خون دارند و بعد از آن می‌توانند نسبت به اهد خون اقدام کنند گفت:سایر واکسن‌ها هیچ نوع معافیت زمانی ندارد و افراد بعد از دریافت واکسن می‌توانند خون اهدا کنند.

او افزود: واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا بر پایه ویروس زنده ضعیف شده یا ویروس حامل تهیه می‌شوند و سایر واکسن‌های رایج بر پایه ویروس غیر فعال و واکسن‌های فاقد اجزای زنده ویروسی و اجزای پروتئینی ویروس تهیه می‌شوند که در انتقال خون مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان همدان همچنین به اهدای خون افراد بهبود یافته از کرونا اشاره و اضافه کرد: هیچ نوع محدودیتی برای اهدا خون در افراد بهبود یافته وجودندارد و این افراد یک ماه پس از بهبودی می‌توانند اقدام به اهدا خون کنند همچنین برخی افراد که تنها در تست pcr، کرونای آن‌ها مثبت شده است می‌توانند خون اهدا کنند چرا که کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود، اما در مجموع برای اطمینان از وضعیت خود و حفظ  سطح ایمنی فرد، یک ماه بعد از بهبودی  اهدا خون انجام می‌شود.

محمدی با اشاره به افزایش میزان درخواست خون باتوجه به نارنجی شدن وضعیت کرونا و افزایش آمار جراحی با توجه به نارنجی شدن وضعیت کرونا در همدان تصریح کرد: آمار جراحی‌ها به تدریج در حال افزایش است  و به این ترتیب میزان در خواست خون هم زیاد می شود.

او افزود: مجموعه انتقال خون همدان سعی بر نگهداری آمار ذخایر خون داشته و روزانه پنج برابر  ظرفیت، ذخیره‌سازی انجام می‌شود و در حال حاضر مشکلی در زمینه ذخیره خون در انتقال خون نداریم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار