به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه در جمع مدیران شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به سیاستهای کشور و نظام آموزشی در لزوم توسعه «آموزشهای مهارتی» گفت: شرایط کشور ایجاب میکند برنامههای توسعه آموزشهای مهارتی، مورد حمایت و پشتیبانی جدی همه دستگاههای اجرایی کشور قرار گیرد.
کمرئی با اشاره به اینکه ازمجموع ۱۱۲ هزار مدرسه، تعداد ۷ هزار باب هنرستان، در بخش دولتی و غیردولتی فعالند، افزود: رویکردهایی در نظام آموزش عمومی در ۳ بستر پیگیری میشود؛ نخست هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش که مستقیماً توسط وزارت آموزش و پرورش اداره میشود و همه منابع اعم از فضا، تجهیزات و نیروی انسانی به عهده وزارت آموزش و پرورش است.
او ادامه داد: دوم روش آموزشی که در آن هنرجویان، آموزشهای مهارتی را در محیط واقعی کار و در مؤسسات و مراکز صنعتی و تولیدی فرا میگیرند و در واقع نوعی برون سپاری آموزش است و رویکرد سوم، آموزشهای مهارتی با کمک دستگاههای دولتی و در قالب اساسنامه مدارس وابسته است که تأسیس و راه اندازی «هنرستانهای ریلی» در قالب هنرستانهای وابسته، معنا پیدا میکند و بخش مهارتی آموزشها مستقیماً از طریق اساتیدی از دستگاه متولی استاندارد که دارای صلاحیتهای حرفهای کافی در رشته هستند؛ آموزش داده میشود.
معاون آموزش متوسطه افزود: راه اندازی ۶ هنرستان ریلی در امتداد تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش با وزارت راه و شهرسازی در اسفند ۹۹ شکل گرفته و خوشبختانه با پیگیری شرکت راه آهن و معاونت آموزش متوسطه به فوریت کارگروههای تخصصی برای تعریف استانداردها در سه رشته تشکیل شد و در شهریورماه ۱۴۰۰، ۶ استاندارد مربوط به دو رشته نهایی در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید و در سریعترین زمان ممکن با همکاری دو جانبه در سطح استانها ۶ هنرستان برای اولین بار در صنعت حمل و نقل ریلی، پا به عرصه نظام آموزشی گذاشت.
کمرئی گفت: امیدواریم با تأسیس این ۶ هنرستان، زمینه مؤثر در توسعه نیروی انسانی فراهم آمده باشد تا تربیت یافتگان این حوزه ضمن برخورداری از صلاحیتهای حرفهای مورد انتظار، آشنایی لازم را با فرهنگ سازمانی این بخش کسب کرده و تعلق حرفهای آنها قبل از ورود به عرصه شغلی شکل گیرد.
او افزود: در صورتی که هنرستانها در تربیت نیروی انسانی موفق عمل کنند؛ صنعت حمل و نقل ریلی از نیروی انسانی قابل توسعه تری برخوردار میگردد و علاوه بر آن خزانه صنعت ریلی کشور از حیث نیروی انسانی شایسته برای اشتغال، در آینده غنیتر خواهد شد.
انتهای پیام/