استاد فلسفه دانشگاه تهران ۱۰ کتابی را که بهتر است هر فرد پیش از مرگ بخواند، معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا داوری اردکانی استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۸۱ با عنوان چهره ماندگار فلسفه انتخاب شد. وی از سال ۱۳۷۷ تاکنون ریاست فرهنگستان علوم را به عهده دارد و کسب درجه یک نشان دانش در سال ۱۳۸۴ و دریافت تندیس ویژه فارابی در سال ۱۳۸۶ از جمله افتخارات مهم اوست.

داوری بیش از ۶۰ جلد کتاب در حوزه‌های مختلف فکری منتشرکرده است و از چهره‌های شاخص در حوزه نظریه پردازی فرهنگی و اندیشه فلسفی ایران به شمار می آید. داوری اردکانی ده کتابی را که هرفرد باید پیش از مرگ بخواند چنین معرفی کردند:


۱ شاهنامه فردوسی: این کتاب یکی از بزرگترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسی جهان است که دسترنج حدود سی سال کار پیوسته حکیم ابوالقاسم فردوسی است. موضوع این شاهکار ادبی افسانه‌ها و تاریخ ایران از آغاز تا حمله اعراب به ایران است و از سه بخش اسطوره، پهلوانی و تاریخی تشکیل شده است.


۲- دانشنامه اعلایی: این کتاب توسط ابن سینا و به زبان فارسی نگاشته شده است؛ و به پنج دانش منطق، طبیعیات، هیئت، موسیقی و آنچه بیرون طبیعت است تقسیم می‌شود. این کتاب را شاهکار فلسفی اسلامی به زبان فارسی می‌دانند.


۳- رباعیات خیام: برخی معتقدند اشعار خیام به لحاظ مضمون بی اعتباری دنیا و ناپایداری هستی موقت انسان را در زندگی اش به تصویرمی کشاند و تازیانه‌ای بر زاهدان دروغین و ریاکار است.


۴- تاریخ بیهقی: موضوع اصلی این کتاب تاریخ پادشاهی مسعود غزنوی است و اشتباهات و اشکالات حکومت آنان را نشان می‌دهد. علاوه بر آن اطلاعات بسیار ارزشمندی درمورد زندگی در آن روزگار و ارزش‌ها و اختیارات آنان در اختیار می‌گذارد.

۵ - سیاست نامه: این کتاب تالیف خواجه نظام الملک طوسی است. این کتاب درباره آیین فرمانروایی، کشورداری، اخلاق و سیاست پادشاهان پیشین محسوب می‌شود.

۶ اخلاق ناصری: این کتاب یکی از مهمترین رساله‌های حکمت عملی در دوره اسلامی است که توسط خواجه نصیرالدین طوسی و در باب اخلاق فردی، رفتار در محیط خانه و اداره زندگی و علوم سیاسی نوشته شده است.


۷- پنج گنج نظامی: شامل مخزن الاسرار، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفت پیکر و اسکندرنامه است، که گنج‌هایی جاودان برای ادبیات فارسی و حتی ادبیات جهان به شمار می روند.

۸ - مثنوی معنوی مولوی: در این کتاب منظوم مولوی با ۲۶ هزار بیت به بیان مسائل مهم عرفانی، دینی و اخلاقی در قالب داستان، قصه و مثل با زبانی گیرا و اثرگذار می‌پردازد.

۹ - کلیات سعدی: شامل گلستان، بوستان و دیگر آثار منظوم این شاعر پرآوازه ایرانی است که در حوزه ادب پارسی با عنوان نماد سخندانی و زیبایی شناخته شده است.

۱۰ - دیوان حافظ: مهمترین بخش این دیوان غزلیات وی است، اما شعر‌های دیگر در قالب‌های قطعه، قصیده، مثنوی و رباعی نیز در این دیوان وجود دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صالحی
۱۳:۱۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
سلام من مقداری از پنج تا از این کتابها رو خوندم به نظر من بعد از خوندن قران که واجبه این کتابها بر من تاثیر زیادی در جوانی گذاشت و اثرشون تا الان که نزدیک شصت سالمه زیاد بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
نهج‌البلاغه و کتاب خدا فراموش نشه ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
باشگاه خبرنگاران
آقای داوری متاسف شدم واقعا
به کجا چنین شتابان
فکر نکنم این کتابهایی که فرمودند
اونم با این عنوان کاملا مضحک هست
شاید عنوانشو عوض میکردین بهتر بود
مثلاً بجا اینستاگرام اینا رو بخونین
خیلی بهتر بود تا .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
اساسا باید گفتن در حد تاکید ، ارزش دارد و این قوانین سکولار است که وزن بایدها را معتدل می کند وگرته باید بی باید حتی در دفاع از اصالت محضی که دیوان حافظ باشد باید ممنوع !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
عجب چهره ماندگاری ظاهراً برای ایشان قرآن و بسیاری از کتب دینی ارجعیت ندارد و تأثیری در دنیا و آخرت انسانها ندارند باید به حال حخودمان و چره های ماندگارمان تأسف خورد حتی به حال روز نویسنده این خبر که این منویات برایش مهم جلوه داده
Iran (Islamic Republic of)
رضوی
۰۹:۲۱ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
انیس کنج تنهایی کتاب است
فروغ صبح دانایی کتاب است

بود بی مزد و منت اوستادی
ز دانش بخشدت هر دم گشادی

ندیمی مغز داری پوست پوشی
به سر کار گویایی خموشی

درونش همچو غنچه از ورق پر
به قیمت هر ورق زان یک طبق در

ز یک رنگی همه هم روی و هم پشت
گر ایشان را زند کس بر لب انگشت

به تقریر لطایف لب گشایند
هزاران گوهر معنی نمایند

جامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
متاسفم نه بخاطر اسامی این کتاب ها بخاطر اینکه ایشون غافلند که همه مولفان وصاحبان آن آثار حافظ ومفسر قرآنند وازبرکت قرآن رسیدند ....ولی ایشون ؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
جوری گفتند قبل از مرگ باید خوند من فکر کرد می خوان بگن قرآن و نهج البلاقه و سحیفه سجادیه و بحار الانوار و مفاتیح الجنان و .....
Iran (Islamic Republic of)
رضوی
۰۹:۲۴ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
البته بدیهی است کتابهایی که فرمودید، خواندنش واجب و لازم است و لااقل بسیاری از ما حداقل یک بار آن را خوانده ایم.

چون متن دین ماست و باید آن را بخوانیم.

اما سخن استاد درباره کتابهاییست که خوانده نمی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
اول قرآن باید خوند.
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۲۰:۲۳ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
من هم در ابتدای متن تصورم این بود که اول قرآن مجید را معرفی خواهد کرد.
آخرین اخبار