کارخانه کاغذ غرب در سال ۷۳ جواز تأسیس را به‌عنوان واحد تولیدکننده کاغذ گلاسه، خمیرکاغذ و کاغذ چاپ و تحریر کسب کرد و فاز نخست آن در سال ۷۶ به بهره‌برداری رسید، اما در سال ۸۱ گرفتار رکود و درنهایت، تعطیلی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، سال ها است که به دلیل نوسانات ارزی و محدودیت و ممنوعیت واردات برای اقلام اولیه تولید کاغذ، چاپخانه‌ها و مطبوعات با بحران گرانی و کمبود این کالای استراتژیک حوزه نشر مواجه شده‌اند.

گرانی کاغذ و البته کاهش قدرت خرید مردم، نه تنها مطبوعات کشور را با مشکل مواجه کرده بلکه موجب کاهش چاپ و تیراژ کتاب شده است.

نوسان و بی‌ثباتی نرخ ارز موجب شده تا برخی از واردکنندگان کاغذ که ارز دولتی داشتند، دست به احتکار بزنند با این سودا که بتوانند کاغذ‌های خود را گرانتر بفروشند که این اقدام نابه‌جا و فرصت‌طلبانه موجب آسیب به ناشران شده و آن‌ها تیراژ کتاب‌هایشان را کم کرده‌اند و از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن قیمت کتاب، کتاب‌دوستان کمتر مبادرت به خرید آن می‌کنند.

ناشران و فعالان حوزه کتاب و مطبوعات در کرمانشاه هم به مانند دیگر استان‌ها با این مشکلات دست به گریبان‌اند. این تهدید بزرگ موجب شده تا مدیران و مسئولان ارشد استانی به فکر چاره‌اندیشی برآیند و به راهکار‌های متعددی بیندیشند؛ راه‌اندازی شرکت کاغذ غرب یکی از این چاره اندیشی ها بود که متاسفانه شروع نشده زوال یافت.

کارخانه کاغذ غرب مکانی مناسب برای ایجاد یک شهرک صنعتی خصوصی محسوب می‌شد در سال ۷۳ جواز تأسیس را به‌عنوان واحد تولیدکننده کاغذ گلاسه، خمیرکاغذ و کاغذ چاپ و تحریر کسب کرد و فاز نخست آن در سال ۷۶ به بهره‌برداری رسید اما در سال ۸۱ گرفتار رکود و درنهایت، تعطیلی شد.

کارخانه کاغذ غرب

حدود ۳۵ میلیون دلار برای این کارخانه سرمایه‌گذاری شده است که سرمایه‌گذاری عمده آن« شستا» و هلدینگ سرمایه‌گذاری وابسته به بانک سپه بوده است.

رازانی استاندار پیشین استان کرمانشاه گفته بود : عملیات اجرایی کارخانه کاغذ سازی بیستون از سال ۸۹ آغاز شده و قرار بود در نیمه اول سال ۹۶ به بهره برداری برسد. ظرفیت تولید این کارخانه در زمان بهره برداری ۳۰۰ تن در روز و ۹۹ هزار تن در سال است .

او گفته بود : کارخانه کاغذسازی بیستون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به یک هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد.کارخانه کاغذسازی ۵۲ هکتار مساحت دارد و در زمان بهره برداری زمینه اشتغال ۱۷۰ نفر به طور مستقیم و هزار و ۱۰۰ نفر غیرمستقیم فراهم می‌آورد. کارخانه کاغذسازی بیستون یکی از واحد‌های صنعتی است که اشتغالزایی زیادی به همراه دارد و مردم استان و شهرستان هرسین می‌توانند در آن مشغول کار شوند.

اما تمام این امیدها بی نتیجه ماند.

تعیین تکلیف کارخانه کاغذ غرب حتی شهریورماه ۹۸ در سفر معاون وزیر کشور به کرمانشاه یک‌بار دیگر در دستور کار قرار گرفت و بابک دین‌پرست در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی این استان درباره این کارخانه گفت: ساخت این کارخانه از هشت سال پیش در سطح ۳۰۰ هکتار شروع‌شده که در سال ۷۶ مرحله اول آن به بهره‌برداری رسیده است و لذا به دلیل اهمیت و سرمایه‌گذاری انجام‌شده تا چند ماه آینده از طریق شستا تعیین تکلیف خواهد شد .

کارخانه کاغذ غرب متروکه

بعد از سال ها سراغ این کارخانه رفتیم تا غباری از ناملایمت های وارده بر این کارخانه را جویا شویم .

قبادی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه گفت : همان سالی که کارخانه کاغذ غرب کشور راه اندازی شد تجهیزات فرسوده و از رده خارج آن که مربوط به چهل سال قبل بود باعث شد روند تولید کارخانه متوقف شود و چون کارخانه متعلق به شستا بود انگیزه‌ای برای تولید به وجود نیامد.

او گفت : از سال ۹۸ به بعد چندین‌بار استانداری کرمانشاه پیگیر کارخانه شد و حتی موضوع را در ستاد ملی رفع و موانع تولید مطرح کرد و مقرر شد شستا با قیمت کارشناسی کارخانه را به بانک سپه واگذار کند، زیرا واقعاً بدهکار به بانک سپه بود و بعد از واگذاری به بانک سپه بانک از طریق طی کردن مراحل اداری آن را به بخش خصوصی واگذار کند، اما در حال حاضر توافقی بین شستا و بانک سپه روی قیمت گذاری انجام نشده و به حال خود رها شده است.

نمایی ازکارخانه کاغذ غرب متروکه

قبادی افزود : تکلیف این کارخانه اینگونه است که باید مصوبه ستاد ملی تسهیل انجام شود و رسانه و استانداری پیگیری کند تا با قیمت کارشناسی توافقی معقول بین بانک سپه و شستا به به وجود آید تا واگذاری انجام شود و این بهترین پیشنهاد است .

یکی از اولویت‌های مجموعه مدیریتی استان کرمانشاه تقویت واحد‌های صنعتی و خروج آن‌ها از رکود است اما مادامی که توافقی بین شرکت شستا و بانک سپه به وجود نیاید تنها کارخانه کاغذ غرب کشور در کرمانشاه به حال خود رها است.

نمایی ازکارخانه کاغذ غرب متروکه

 

گزارش از دانشیار

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا