وزیر نیرو:

وضعیت آب آبادان و خرمشهر بهتر می شود/ با یک خشکسالی بی‌سابقه مواجه‌ایم

وزیر نیرو از پیگیری ها برای افزایش کیفیت آب آبادان و خرمشهر خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، محرابیان ، وزیر نیرو با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر حل مشکل تأمین آب طرح غدیر گفت: شش ماه دیگر با تأمین آب از سد دز، حجم آب ورودی به رخ آبرسانی غدیر ۲برابر می‌شود، اما فراموش نکنیم که وارث پروژه نیمه‌تمام با پیشرفت بسیار کم هستیم.

او در خصوص مشکلات فاضلاب خوزستان بیان کرد : در خصوص فاضلاب شهرهای خوزستان به همه نمایندگان مجلس این استان که گلایه‌مندانه صحبت می‌کنند، حق می‌دهم، شاید ۱۰ سال قبل که مسئول طرح‌های کلان کشور بودم، اوایل سال ۹۲ از تصفیه‌خانه شهر اهواز بازدید داشتم که تقریباً مثل همین حالا بود؛ تصفیه‌خانه با بالاترین استانداردهای بین‌المللی مورد استفاده نشده و مردم سالیان زیادی این زحمت را متحمل شدند.

او افزود: کشور در یک خشکسالی بسیار سختی به‌سر می‌برد و بر اساس آمار و گزارش‌ها این خشکسالی در ۵۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

محرابیان عنوان کرد: نمایندگان مجلس خوزستان در بودجه و برنامه هفتم باید منابع لازم برای شبکه آب و فاضلاب کل استان را ببینند؛ وزارت نیرو نیز از طریق فاینانس ماده ۵۶، منابع بانکی، اوراق و دیگر روش‌های مختلف تأمین مالی کنیم تا تمام پروژه‌های خوزستان فعال شود.

او  با اشاره به اینکه در زمینه برق‌رسانی روستایی اقدامات خوبی در کشور انجام شده است، گفت: در زمینه آب پتانسیل‌های خوبی در کشور داریم؛ بنابراین شورای جهاد آبرسانی را متشکل از خبرگان و متخصصان صنعت آب کشور، سرآمدان جهادی حوزه آب و خیران تشکیل دادیم.

وزیر نیرو بیان کرد: در مجلس قول دادیم که درصد برخورداری از آب در روستاها را در برنامه‌ای چهار ساله از ۷۵ درصد به ۹۰ درصد برسانیم؛ یعنی حدوداً هشت هزار روستا در سراسر کشور که امروز آبرسانی نشده باید عملیات آنها طی ۴ سال اجرا شود.

برخی زمین‌داران بزرگ حق مردم را ضایع می‌کنند

محرابیان درباره تغییر الگوی کشت به‌عنوان راهکاری برای مقابله با خشکسالی، گفت: وقتی می‌گوییم الگوی کشت باید انجام شود متأسفانه برخی از مزارع کلان رعایت نمی‌کنند، یعنی یک فرد سرمایه‌دار خودخواه کاری می‌کند که حق دیگران ضایع می‌شود.

او اضافه کرد: بیشترین عدم رعایت الگوی کشت مربوط به شرکت‌هایی است که مزارع وسیع دارند و حقوق مردم را ضایع می‌کنند.

وزیر نیرو خواستار شد: همه ما قرار است به‌گونه‌ای کار کنیم که مردم رضایت داشته باشند لذا تقاضا داریم همه دست‌به‌دست هم دهیم تا این مشکل برطرف شود.

محرابیان درباره ایراد‌های طرح غدیر بیان داشت: در طرح آبرسانی غدیر با ۲ مشکل کمّیت و کیفیت آب مواجه هستیم، به‌عنوان مثال اکنون ۱۰ مترمکعب در ثانیه آب از کرخه به خط تزریق می‌شود که به‌هیچ‌وجه کفایت نمی‌کند.

او اضافه کرد: در افق طرح آبرسانی غدیر پیش‌بینی شده است که باید ۲۴ مترمکعب در ثانیه آب به خط وارد شود و به دست مردم برسد.

محرابیان یادآور شد: در سفر آقای رئیسی به استان یک طرح را بررسی کردیم و نظر کارشناسی و همه جوانب آن دیده شد و اعتبار مخصوص این بخش خارج از اعتبارات عادی به‌مبلغ یک‌هزار میلیارد تومان با دستور رئیس‌جمهور گرفته شد.

وزیر نیرو ادامه داد: امروز یک ماه و ۴ روز از آن سفر می‌گذرد و در اجرای این طرح می‌خواهیم اول، ۱۰ مترمکعب را به ۲۰ مترمکعب و دوم، آب تأمینی از سد کرخه را به آب تأمینی از سد دز جایگزین کنیم.

او تصریح کرد: به‌فضل الهی قول می‌دهیم در ۶ ماهه اول سال آینده و در اوایل سال می‌توانیم ۱۰ مترمکعب در ثانیه را به ۲۰ مترمکعب در ثانیه از محل سد دز افزایش دهیم.

انتهای پیام / ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.