با توجه به اینکه مرغداری ها مشکل تامین نهاده داشتند، همین موضوع را علت اصلی نوسان نرخ تخم مرغ می‌دانند و چون نهاده آن‌ها تامین نشد، سراغ بازار آزاد و نرخ بالاتر از مصوب رفتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ممکن است خنده دار به نظر برسد اما در حال حاضر نیمرو با کره پرچمدار افزایش قیمت بین تمام غذاها محسوب می‌شود. بررسی‌های میدانی و رصد بازار ما نشان می‌دهد هم کره به بقیه محصولات لبنی پیوسته و افزایش قیمت چشمگیری داشته است و هم تخم مرغ جهش قیمتی داشته و‌ رکورد قیمتی جدیدی ثبت کرده است که باعث ایجاد تعجب و ناراحتی عموم جامعه شده است.

با یک حساب و‌کتاب و ساده  متوجه خواهید شد، تخم مرغ با رسیدن به قیمت هر شانه ۵۷ هزار تومن حدود ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

تولیدکننده‌های هر محصول یک بهانه مشترک برای افزایش قیمت داشتند، افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و مواد اولیه آن‌ها است. مرغداری ها دغدغه و مشکل تامین نهاده داشتند و همین موضوع را علت اصلی نوسان نرخ تخم مرغ می‌دانستند، و چون نهاده آن‌ها تامین نشد، سراغ بازار آزادی و نرخ بالاتر از مصوب رفتند، حالا با افزایش قیمت این محصول، گروکشی می‌کنند و می‌گویند نرخ مصوب را اصلاح کنید تا بازار آرام شود.

تخم مرغ و مرغ را مقایسه نکنید، قیمت ها به صرفه است!

حسین ایراندوست معاون جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: از نظر وضعیت تخم مرغ در اصفهان مشکل خاصی نداریم و روزانه بالغ بر ۳۵۰ تن تولید تخم مرغ داریم که حداقل ۴۰ درصد، مازاد بر نیاز است، و از استان باید خارج شود.

وی افزود: برای تخم مرغ قیمت مصوب شده جدیدی نداریم آن چیزی که وجود دارد برای سال گذشته است و منتظریم ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی قیمت جدید را اعلام کند چراکه نمی توانیم با قیمت سال گذشته محصولات مرغ داری ها مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی همچنین در رابطه با قیمت تخم مرغ بیان کرد : در چند روز اخیر قیمت تخم مرغ افزایش یافته البته قیمت جدید هنوز به طور رسمی قیمت‌های جدیدی از طرف وزارتخانه اعلام نشده است، اما با قیمت‌های جدید تولیدکنندگان دیگر ضرر نخواهند دید و زیان آنها جبران خواهد شد.

گرانی تخم مرغ

 ایراندوست در رابطه با رقابت قیمت مرغ و تخم مرغ، ابراز کرد: نمی‌شود قیمت تخم مرغ و مرغ را باهم مقایسه کرد در هرجایی قیمت های این دو متفاوت هستند ‌، و این دو مقایسه مقایسه درستی نیستند، تخم مرغ های بومی مشمول قیمت گذاری ها نیستند.

در بازار تخم مرغ توازن وجود ندارد، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا

خسرو منصوری مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار اصفهان گفت: اتحادیه مرکزی میهن تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت خود، هر چه سریع‌تر ۱۰ هزار تن تخم مرغ وارداتی به بازار عرضه کند تا نسبت عرضه و تقاضا متعادل شود. اکنون تعادل در بازار وجود نداشته و توازن بین عرضه و تقاضا به هم خورده که دلیل اصلی آن بحران ناشی از تحریم‌ها می‌باشد بنابراین سو مدیریت طی یکسال گذشته و عدم پیش بینی بازار به دلیل عدم وجود آمارهای قابل اتکا و مستند نیز بی تأثیر نبوده است.

وی افزود: جوجه‌ریزی و تأمین نهاده در چند ماه اخیر با موانعی مواجه بوده که عملاً فعالیت در این حوزه را سخت کرده است. تولید کنندگان با کمبود جوجه یک روزه و متعاقباً افزایش بی رویه قیمت جوجه و پولت مواجه هستند، به رغم آنکه دان مورد نیاز در سامانه بازارگاه تخصیص داده می‌شود، اما به دلیل عدم تخصیص و تحویل به موقع، تولیدکنندگان مجبورند نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد و با قیمت بسیار بالاتر تهیه کنند.

افزایش قیمت تخم مرغ

وی بیان کرد: هزینه‌های حمل و نقل، دارو و واکسن نیز بیش از چهار برابر افزایش یافته است، به طوری که مجموع هزینه‌های تولید به صورت آشکار و پنهان افزایشی از ۱۲ درصد تا بیش از چهار برابر را متحمل شده است، بنابراین قیمت تخم مرغ از مصوبه سال گذشته که به ازای هر کیلو ۱۴ هزار تومان تعیین شده بود تا کنون هیچ گونه تغییری نداشته و این در حالی است که افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده تخم مرغ، همواره توسط متولیان و مسئولان مورد تأیید قرار گرفته و نزدیک به یکسال است که وعده تصدیق و تصویب افزایش قیمت و ابلاغ قیمت مصوب جدید را داشته‌اند. ولی متأسفانه تا کنون به دلایل مختلف این تغییر قیمت به تعویق افتاده و از تصویب و ابلاغ آن خودداری شده است.

هر چند که تنها ۲ ماه از شروع به کار دولت جدید گذشته و در بسیاری از مشکلات نیاز به زمان وجود دارد تا به شرایط مطلوب برسیم اما از مسئولان دولت انتظار داریم هم به تولید کنندگان و هم به تولیدکنندگان توجه کافی را داشته باشد.

منبع: صاحب نیوز

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار