از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۰ وقف جدید در استان اصفهان به ثبت رسیده که تعداد قابل توجهی از آن‌ها بر اساس تامین نیاز‌های روز جامعه بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، وقف را چشمه همیشه جاری می خوانند؛ آنگاه که انسانی خیراندیش، زمینی، آبی، ملکی یا ... را با نیتی خیرخواهانه وقف می کند تا عواید آن تا منبع وقف پاربرجاست صرف عمل به آن نیت شود؛ با همین نگاه سخاوتمندانه است که قرنهاست بعضی خانه ها وقف روضه خوانی در مصائب اهل بیت علیهم السلام شده اند.

اجاره برخی مغازه ها به مدرسه سازی و مسجدسازی اختصاص یافته، بیمارستان هایی وقفی احداث شده اند و خلاصه کسب و کارهایی حلال رونق گرفته و سبب آبادانی و خدمت رسانی به مردم شده است؛ امروز هم واقفانی هستند که نیازهای جامعه را شناسایی و پس از آن عزم وقف می کنند تا گره ای از گره های زندگی مردم را با نوع دوستی باز کنند. به مناسبت  ۱۲ مهر روز جهانی وقف، سیری می کنیم در این چشمه همیشه جاری.

وقف های جدید در حوزه های سلامت و آموزش

حجت الاسلام ولی‌الله روان معاون فرهنگی، اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به برکت وقف گفت: وقف پایداری زندگی دنیوی را سبب و باقیات الصالحاتی برای زندگی اخروی محسوب می شود.

او اصفهان را جزو استان های پیشگام در وقف های جدید و نوظهور دانست و تاکید کرد: لازم است نیکوکاران و افراد خیراندیش، برای وقف در حوزه اشتغال، مسکن و تحصیل جوانان و ایتام آستین همت را بالا بزنند.

وقف خانه

معاون فرهنگی، اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به ثبت صد وقف با نگاه جدید در سال گذشته گفت: این موقوفات در حوزه های بهداشتی و درمانی، آموزشی، قرآنی و فرهنگی با رویکرد حل معضلات کنونی جامعه بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: از ابتدای امسال تاکنون هفت میلیارد و 302 میلیون تومان اجرای نیات واقفان در استان اصفهان محقق شده است.

ثبت ۴۲ وقف جدید با نیت خیرخواهانه

حجت الاسلام اصغر توسلی معاون امور ثبتی و حقوقی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: امسال ۴۲ وقف جدید در استان اصفهان با نیات خیرخواهانه واقفان خیراندیش به ثبت رسیده است.

او افزود: شهرستان های اصفهان، نجف آباد، بن رود، شهرضا،گلپایگان و خوانسار بیشترین وقف را داشته اند.

معاون امور ثبتی و حقوقی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد از نیات واقفان در استان، مربوط به مراسم روضه خوانی بوده است.

حجت الاسلام توسلی اظهار کرد: با توجه به تغییر نیازهای جامعه، واقفان نیز در شهرستانها باید با شناسایی این نیازها برای رفع آنها اقدام کنند؛ برای همین منظور از چهار سال پیش کارگروه هایی در شهرستان ها تشکیل شده تا نیازها را شناسایی و بیان و واقفان را در این زمینه راهنمایی کنند.

او افزود: به عنوان مثال با توجه به مشکلات معیشتی امروز جامعه، اختصاص موقوفاتی برای رفع نیازهای تحصیلی فرزندان بدسرپرست و بی سرپرست یا رسیدگی به امور خانواده های کم بضاعت و زنان بی سرپرست، ضروری است؛ چون در این حوزه موقوفات کمی داریم.

معاون امور ثبتی و حقوقی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: باید موقوفات را به سمت کمک به کاهش معضلات اجتماعی سوق داد، برای نمونه باید اذعان کرد برای رفع پدیده کارتن خوابی وقفی نداشته ایم.

روز وقف

حجت الاسلام توسلی به زیان های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا هم پرداخت و گفت: یکی از مشکلات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، با توجه به شرایط کرونایی، کسادی کسب و کار شاغلان در مکانهای وقفی است که قادر به پرداخت به موقع اجاره های خود نیستند.

کاهش آسیب های اجتماعی با رفع موانع وقفی مناطق حاشیه نشین

او با اشاره به وجود هزار و ۳۴۲ مترمربع زمین‌ وقفی در حاشیه شهرهای استان اصفهان، رفع موانع وقفی در مناطق حاشیه‌نشین را در کاهش آسیب های اجتماعی موثر دانست و گفت: این موانع سبب نارضایتی شهروندان شده که رفع آن از برنامه های امسال اداره کل اوقاف و امور خیریه است.

معاون ثبتی و حقوقی اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان به ضرورت دایر کردن شعب جدید تخصص وقف در دادگستری ها هم پرداخت و گفت: اکنون فقط ۲ شعبه تخصصی وقف دایر در اصفهان است اما با توجه به اینکه فرایند اداری، مهمترین مانع در ثبت موقوفات، است، از رئیس کل دادگستری استان تقاضا کرده ایم در مراکز شهرستانها هم شعبه تخصص وقف دایر شود.

حجت‌الاسلام توسلی افزود: پارسال ۵۰۴ پرونده حقوقی در مراکز قضایی استان مطرح و تعداد قابل ملاحظه ای از آنها تعیین تکلیف شد.

او به موضوع بدهی دستگاه های اداری و اجرایی به اوقاف هم اشاره کرد و یادآور شد: آموزش و پرورش، نیروهای نظامی و انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین بدهی را به اوقاف دارند.

وقف برای جوانان

نگاه نیک نیکوکاران نجف آبادی به حل مشکل مسکن و ازدواج جوانان

حجت‌الاسلام رضا صادقی رئیس اداره اوقاف و امورخیریه نجف‌آباد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: نجف آباد بیشترین وقف را از نظر مساحت و ارزش مالی دارد به طوری که امسال  ۲۷۵۷متر مربع موقوفه جدید ثبت شده است.

او افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۶ وقف بزرگ در شهرستان نجف آباد به ثبت رسیده است که مهمترین آن مجتمعی پنج واحدی به ارزش هشت میلیارد تومان است که با نیت خیر حاجیه خانم حبیب الهی مادر شهید خادمی قرار است اجاره بهای آن به جوانانی اهدا شود که توان پرداخت اجاره بهای خانه های استیجاری خود را ندارند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه نجف‌آباد گفت: یکی دیگر از موقوفات ارزشمند زمینی است که خانم و آقایی نیک اندیش در منطقه صنعتی برای خرید جهیزیه نوعروسان و ازدواج پسران جوان کم بضاعت وقف کرده اند.

حجت الاسلام صادقی وقف منزل مسکونی برای توسعه مسجد و وقف منزل برای ایجاد مجموعه فرهنگی قرآنی را از دیگر نمونه های وقف های جدید در شهرستان نجف آباد نام برد.

او در مورد اجرای صحیح و دقیق نیات واقفان اطمینان داد و گفت: مردم مطمئن باشند همانگونه که نیت کرده اند به آن عمل می شود.

کمک های معیشتی، حمایت از شرکت های دانش بنیان، ازدواج جوانان و آزادی زندانیان جرایم مالی غیر عمد نیاتی است که واقفان خیراندیش برای تحقق آنها می توانند بخشی از مال خود را وقف کنند.

در استان اصفهان ۷۱۸ بقعه امامزاده و ۱۵ هزار و ۲۰۰ موقوفه وجود دارد که از این تعداد پنج هزار و ۳۱۶ مسجد، ۹۸۰ حسینه، حدود ۱۵۰ حوزه علمیه و مابقی موقوفات منفعتی شامل حدود ۴۵ هزار رقبه است.

گزارش از اسماء جابری

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.