باستان شناس و استاد دانشگاه در خصوص موضوعیت غذا و مبحث گردشگری خوراک گفت : بیشتر طرفداران تور‌های مسافرتی با علایق مختلف به مناطق ناشناخته و یا شناخته شده تاریخی و طبیعی سفر می‌­کنند .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، احسان احمدی نصر باستان شناس و استاد دانشگاه در خصوص موضوعیت غذا و مبحث گردشگری خوراک گفت : بیشتر طرفداران تور‌های مسافرتی با علایق مختلف به مناطق ناشناخته و یا شناخته شده تاریخی و طبیعی سفر می‌­کنند و برای اینکه سفر آن‌ها به یک سفر امن، سالم و خاطره انگیز تبدیل شود نیاز دارند تا اطلاعات مفید و مورد نیاز خود را درباره موقعیت مکانی، جغرافیایی، مسافت، فصل مناسب سفر، امکانات و خدمات موجود در طول مسیر، اطلاع از شرایط آب و هوایی در مسیر رفت و برگشت و مقصد نهایی را جمع­آوری کنند.

او گفت : موضوعی که در کنار همه موارد عنوان شده دارای اهمیت و نقش آفرین است موضوع غذا و خوراک است که شاید بتوان به عنوان یکی از اولین نیاز‌های یک گردشگر به آن اشاره کرد و همانطور که می­دانیم یک گردشگر و یک مسافر بعد از اینکه در جایی مناسب اسکان پیدا کرد بلافاصله به فکر تهیه غذا و خوراک خواهد افتاد حتی در سفر‌های کوتاه و یک روزه که نیاز به اسکان وجود ندارد، اما بدون تردید نیاز غذایی یکی از موضوعات مهم سفر به شمار می­رود.

این پژوهشگر گردشگری ادامه داد: استان کرمانشاه پیوندی تنگ و ناگسستنی با سرگذشت ایران و این سرزمین هزاره ­ها دارد و در بخش­هایی از این دیار، دانیان و دلیران و نخستین کانو­ن­ها و خواستگاه­های شهری، آیینی و تمدنی پدیدار شده که بسیار با اهمیت هستند.

احمدی نصر افزود: استان کرمانشاه در موضوع جاذبه‌­های فرهنگی، تاریخی جزو استان‌­های شاخص کشور محسوب می­‌شود به نوعی پارت موزه ایران زمین که همان شهر بیستون است و گاه نگار ادوار تاریخ را در خود جای داده است، می‌­تواند یکی از شاخصه‌­های کرمانشاه باشد.

او گفت: وجود ثبت جهانی اثر بیستون به عنوان هشتمین اثر در فهرست آثار تاریخی ایران و به تازگی ثبت اورامانات به عنوان یک مجموعه مربوط به ۲ استان کرمانشاه و کردستان به نوعی کرمانشاه را از سایر استان­ها متمایز کرده است.

او افزود: در کنار این موارد وجود بزرگترین نقش برجسته ساسانی دنیا یعنی طاق بستان، معبد آناهیتا، پایلوت تکایا در غرب کشور و سایر آثار تاریخی موجب این شده تا کرمانشاه متمایز و شناخته شده باشد.

او ادامه داد: اما مهمتر و با اهمیت‌­تر از آثار تاریخی که در کرمانشاه وجود دارد، موقعیت جغرافیایی این استان است که از کرمانشاه و بیستون می­ توان به عنوان دروازه آسیا یاد کرد و به نوعی این موقعیت خاص در طول تاریخ همواره به نوعی جایگاه با اهمیتی داشته و به کرمانشاه جایگاه و شرایط خاصی داده است.

این استاد دانشگاه گفت: از جاده ابریشم گرفته تا راه شاهی و در نهایت جاده بزرگ خراسان، همگی نشان از این است که کرمانشاه بر سر این راه ­های اصلی قرار گرفته و مانند گذشته این جاده بزرگ خراسان که مسیر عتبات عالیات را به آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا «ع» متصل می­ کند به نوعی کارکرد این شهر را حفظ کرده است.

احمدی نصر ادامه داد: همین نقش کرمانشاه در طول تاریخ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و این استان به نوعی موجباتی را برای ارائه خدمات به مسافران فراهم کرده است.

او گفت: این پیشینه و ریشه تاریخی در کنار سایر داشته ­ها مانند آب و هوای بی بدیل و خاص و چهار فصل، خاک بسیار حاصلخیز، وجود آب­‌های فراوان، تنوع گونه ­های گیاهی و جانوری، کشاورزی و دامداری موجباتی را فراهم آورده تا این استان شاخصه ­های اولیه و ضروری در بحث تنوع غذایی را دارا باشد.

او افزود: قرارگیری این استان بر سر راه موجب شده تا مردم این دیار به فکر تهیه و تولید غذا‌ها و خوراک ­هایی باشند که هرچند کم حجم هستند، اما بتوانند به نوعی پرانرژی باشند و ماندگاری خوبی داشته باشند تا بتوانند توشه مناسبی برای افرادی که در این راه و مسیر گام بر­ می ­دارند باشد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.