توجه، احترام، فراموش نشدن / پیشکسوتان چیز زیادی نمی‌خواهند

پیشکسوت‌های ورزش گاهی اوقات نیاز دارند که احساس کنند فراموش نشده‌اند و هنوز مهم هستند.

به گزارش خبرنگار  فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، برای ورزشکاران در تمامی رشته‌ها شاید سخت ترین دوران حرفه‌ای شان پایان کار آن‌ها در ورزش باشد چرا که جدایی و ترک از چیز‌هایی که سال‌ها با آن دمخور بوده‌اند بسیار سخت است و خیلی راحت آن‌ها را پیشکسوت می‌خوانند. لفظی که شاید در نگاه اول سخن نا مناسبی نباشد، اما شرایط را برای آن ورزشکار سخت خواهد کرد.

اما چرا بازنشسته شدن در ورزش ما کمی برای بعضی‌ها ترسناک است، در شرایطی که خیلی از ورزش‌ها را پیشکسوتان این رشته‌ها اداره می‌کنند، مانند کشتی که سال‌ها است با حضور رسول خادم و علیرضا دبیر در راس کادر مدیریتی آن افرادی زیادی از قدیمی‌های این رشته در آن حضور دارند، اما نمی‌شود این موضوع را به تمام رشته‌ها تعمیم داد چرا که ورزشی المپیکی در کشور خودمان وجود دارد که مانند یک امپراطوری شده و سال‌ها است که تنها یک فرد بر مسند آن می‌نشیند و خیلی از پیشکسوتان آن نیز از وضعیت آن رشته ناراحت هستند.

حضور پیشکسوتان هر رشته در راس کار‌های آن ورزش علاوه بر استفاده از توانایی‌های افرادی با دانش بالا می‌تواند باعث انتقال این تجربه گران‌بها به سایرین و جوانان در هر رشته شود. البته نباید از دانش مدیرییت هم در ورزش گذشت، چیزی که شاید بعضی از پیشکسوتان کمتر فرصت به دست آوردن آن را دارند و به همین دلیل گاهی اوقات از ورزش تخصصی خود دور می‌شوند.

پیشکسوتان ورزش

البته گاهی اوقات مدیرانی هستند که سعی می‌کنند از این پیشکسوتان و تجربه آن‌ها استفاده کنند و از آن بهره گیرند، مانند مدیران جدید فدراسیون فوتبال که حداقل سعی کردند که از فوتبالی‌ها و پیشکسوتان این رشته استفاده کنند مانند انتخاب مهدی مهدی کیا برای تیم ملی فوتبال امید که شاید انتخابی باشد که هر کسی آن را انجام ندهد.

پیشکسوتان در تمام نقاط جهان و تمام رشته‌های ورزشی جایگاه خاصی دارند و استفاده از تجربیات آن‌ها از مهمترین نکات مدیریت در ورزش بین المللی است و این موضوع را در بسیاری از ورزش‌ها در جهان دیده ایم که بسیاری از پیشکسوت‌ها در راس مدیریت ورزش در کشور خود هستند، به عنوان مثال در کرواسی داور شوکر اسطوره فوتبال این کشور بیش از ۹ سال ریاست فدراسیون فوتبال این کشور را بر عهده داشت و در انتها نیز با این کشور موفق به کسب عنوان سومی جام جهانی شد، اما این موفقیت‌ها با پیشکسوتان همیشگی نبوده است و در کشور‌های اروپایی نیز هستند ورزشکارانی که پس از اتمام دوران حرفه‌ای خود راه غلطی را طی می‌کنند و روز‌های سختی را پشت سر می‌گذرانند. مثال بسیار واضح این نمونه پیشکسوتان در فوتبال اروپا بسیار وجود دارد که شاید مشهورترین آن‌ها پل گاسکوئین باشد، بازیکنی که درخشان و بود و خیلی زود به دلیل مشکلات فراوانی که داشت از فوتبال دور شد و اکنون به عنوان یک پیشکسوت شکست خورده از او نام برده می‌شود.

پیشکسوتان ورزش

چیزی که متاسفانه در ورزش ما نیز وجود دارد و خیلی از پیشکسوتان کشورمان پس از اتمام دوران حرفه‌ای خود به دلایل مختلفی مانند عدم توجه رسانه‌ها و دور شدن از توجه هواداران و همچنین نداشتن مدیریت درست در توجه به پیشکسوتانآن ها نیز با مشکلات مختلفی رو به رو می شوند.

توجه به پیشکسوتان و حمایت از آن‌ها صحبتی است که همه فدراسیون‌ها و تمام مسئولین ورزش همیشه مطرح کرده اند، اما کم بوده اند که این صحبت را عملی کرده اند و به پیشکسوتان همانگونه که به آن نیاز داشته اند نگاه کرده‌‍‌اند.

پیشکسوتان تمام رشته‌های ورزشی چیز زیادی نمی‌خواهند و شاید، توجه، احترام و فراموش نشدن تنها خواسته آن‌ها باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار