استاندار سمنان گفت: کمیته ویژه پیگیری موانع و مشکلات عشایر استان با حضور عشایر و مدیران مرتبط به منظور ارتباط بهتر و کاهش دستورالعمل‌های سازمانی تشکیل می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، سید محمد رضا هاشمی در نشست شورای عشایری استان سمنان گفت : سمنان در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری، صنعتی و گردشگری استانی شاخص با ظرفیت بالا است که نیازمند فعالیت جهادی مدیران برای رفع مشکلات و موانع است.

او با اشاره به ضرورت رونق تولید ادامه داد: رونق تولید تنها محدود به بخش صنعت نیست و دامپروری با تلاش عشایران سهم بزرگی در تولید دارد که با توجه به جنگ اقتصادی کنونی باید همه امکانات استان برای حمایت از تولید در تمام بخش‌ها پای کار باشند.

هاشمی در خصوص مشکلات عشایر استان سمنان تصریح کرد: عشایر فقط باید برای ییلاق و قشلاق دغدغه‌مند باشند، و در زمینه خرید تضمینی گوشت دام، تهیه نهاده دام و ناوگان حمل و نقل مشکلات آنان باید برطرف شود.

استاندار سمنان، نبود مشکل امنیتی عشایر به دلیل دوری از مرز را امری مهم برشمرد و گفت: با همکاری ناوگان حمل و نقل راه‌های عبور عشایر باید بازگشایی شود و شرکت‌های تعاونی مسئول رسیدگی به بیمه عشایر هستند.

سرپرست اداره کل امور عشایری استان سمنان هم در این نشست عنوان کرد: خشکسالی، تورم، تامین ارز برای واردات نهاده‌های دامی عشایر را با مشکلات بسیاری مواجهه کرده است که باید بخشی از آن قبل از کوچ عشایر به قشلاق برطرف شود.

علی اصغر جلالی با اشاره به کوچ عشایر به قشلاق بیان کرد: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مراتع در اختیار عشایر است که با توجه به بارش‌های زمستان و بهار دسترسی به بخش زیادی از راه‌ها امکان پذیر نیست.

او تامین آب به وسیله تانکر به دلیل خشک شدن چاه‌های مناطق قشلاق را امری ضروری برای عشایر برشمرد و افزود: فرسودگی وسایل نقلیه مشکلی جدی ایجاد کرده است و برای تامین آب به ۳ دستگاه کامیون و ۵ تانکر نیاز است.

سرپرست اداره کل امور عشایری استان سمنان ادامه داد: در ۶ ماه نخست امسال، ۱۱ هزار و ۲۳۰ تن نهاده جو بین عشایر استان توزیع شد در حالی که کل سهمیه سال گذشته ۹ هزار و ۸۶۵ تن بود.

انتهای پیام / ن

برچسب ها: امور عشایر ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.