باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تنشِ بین تهران و باکو از کجا آب می‌خورد؟

در بحبوحه تنش‌های اخیر بین تهران و باکو شاهد سفر وزیر خارجه ایروان به کشورمان بودیم.

 

به گزارش  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دوشنبه ۱۲ مهر ماه آرارات میزوریان وزیر خارجه ارمنستان در سفری دو روزه مهمان ایران شد؛ این سفر در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های دو کشور ایران و ارمنستان بار‌ها و به‌خصوص در روز‌های اخیر بر لزوم گسترش روابط دوجانبه تهران و ایروان تأکید کرده‌اند.

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان یکشنبه ۱۱ مهر ماه در جمعی از ارامنه در لیتوانی تأکید کرد که این کشور هرگز در هیچ توطئه‌ای علیه ایران دخیل نبوده و نخواهد بود، زیرا برای روابط دو کشور ارزش زیادی قائل است. این واقعیتی است که نشان می‌دهد ما چقدر به روابط خود اهمیت می‌دهیم. این موضوع جدیدی نیست که محافل خاصی هستند که هر از چندگاهی مطالبی را در مطبوعات ایران منتشر می‌کنند که ارمنستان در برخی توطئه‌ها علیه ایران دست دارد.

پاشینیان همچنین گفته است که من اطمینان دارم که شرکای ایرانی ما می‌دانند که جمهوری ارمنستان هرگز در هیچ توطئه‌ای علیه ایران دخیل نبوده و نخواهد بود، زیرا ما این روابط را بسیار ارزشمند می‌دانیم و هرگز فراموش نخواهیم کرد که ایران در اوایل دهه ۹۰ مسیر حیات برای ارمنستان بود. 

آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان که صبح  دوشنبه به تهران آمد، ظهر همان روز با حضور در وزارت امور خارجه با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی کرد.گفت‌وگو در مورد مسائل دو جانبه و آخرین تحولات منطقه قفقاز از محور‌های اصلی رایزنی مقامات دو کشور در این سفر بود.

تنش بین تهران و باکو از کجا آب می خورد؟ / دلیل نزدیکی رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در نشست خبری هفتگی خود در ۱۲ مهرماه، درباره سفر وزیر خارجه ارمنستان به ایران گفت که این سفر از پیش تعیین شده بود و در چارچوب روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف است؛ تهران روابط بسیار خوبی هم با باکو و هم با ایروان دارد؛ تمام سیاست خارجی ما بر همین نگاه بنا شده است؛ هر چه روابط گسترده‌تر باشد صلح و ثبات در آن بیشتر خواهد بود.

به گفته کارشناسان، جمهوری ارمنستان ایران را تنها نقطه قابل اتکای حیاتی برای خود می‌داند چراکه از طریق سه کشور غرب گرای جمهوری جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان محاصره است، لذا ایران را نقطه قابل اتکایی می‌داند که به لحاظ سیاسی و نظامی می‌تواند به آن متکی باشد و در برابر توطئه‌هایی که احیانا همسایگانش علیه آن انجام می‌دهند مصون نگه دارد. سفر وزیر خارجه ارمنستان با این هدف انجام شد که ترتیبات امنیتی بین دو کشور را ارتقا دهد و بیش از پیش به ایران نزدیک شود.

خط و نشان ایران برای  مداخله گران خارجی در منطقه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای ارمنستانی خود گفت: مقامات عالی دو کشور توافقاتی را در دوشنبه به عمل آوردند و من و همتایم نقشه راه جدید روابط دو کشور را ترسیم و نهایی خواهیم کرد. ملاقات بسیار مهمی بین آقای رئیسی و آقای پاشینیان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگ‌های انجام شد. توافق کردیم در تمامی زمینه‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری همکاری‌ها را توسعه دهیم. تجارت و بهره‌برداری از مسیر ترانزیتی ارمنستان از موضوعات مورد توجه دو کشور است.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما در احیای جاده ترانزیتی و مسیر‌های رفت و آمد کامیون‌های دو کشور پروسه‌ای را تعریف کردیم که به سرعت عملیاتی خواهد شد. در هفته‌های آینده شاهد نشاط بیشتر در روابط دو کشور خواهیم بود. منطقه ما و همسایگان شمالی ما از شرایط بحرانی رنج می‌برند به خصوص حضور صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در بخش‌هایی از منطقه موجب نگرانی جدی ماست. اجازه نخواهیم داد برخی مداخله گران خارجی مناسبات ایران با همسایگان از جمله ارمنستان را تحت تاثیر قرار بدهند. با در نظر گرفتن بحران‌های منطقه‌ای فشرده در این حوزه و با نزدیک شدن به پایان بحران کرونا باید اعلام کنیم که منطقه ما تحمل زیاده خواهی‌های جدید را به هیچ وجه نخواهد داشت. مشکلات منطقه باید توسط اهل منطقه و بدون مداخلات خارجی حل و فصل شود.

تنش بین تهران و باکو از کجا آب می خورد؟ / دلیل نزدیکی رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان

آرارات میزوریان وزیر خارجه ارمنستان هم در این نشسست خبری ضمن قدردانی از دعوت به عمل آمده، گفت که مذاکرات خوبی با همتای ایرانی خود داشته است. در مذاکراتی که در فضای دوستی و اعتماد متقابل صورت گرفت آینده خوبی در انتظار ماست. دوستی ما قرن‌ها سابقه دارد. تمام تحولات منطقه را به صورت جامع مورد بررسی قرار دادیم. آقای امیرعبداللهیان را در جریان تحولات مرتبط با قره‌باغ قرار داده ام.

میرزویان ادامه داد: در این تهاجم مزدورانی از سایر کشور‌ها هم حضور داشتند. علیرغم اینکه آذربایجان بعد از خاتمه جنگ مکلف شده بود شهروندان و اسرای در بند را آزاد کند، ولی چنین نکرده است و آزادی اسرا و بازگشت آن‌ها به کشور باید هر چه سریع‌تر انجام شود. باید مذاکرات و بررسی‌های با حضور آذربایجان، ایران و روسیه را داشته باشیم و بر بازگشایی مسیر‌های ارتباطی منطقه تأکید کردیم. ارمنستان اعلام می‌کند که آمادگی داریم برای بازگشایی مسیر‌های ارتباطی. همیشه آذربایجان تفسیر و تحلیل اشتباهی درباره این صحبت‌ها دارد. دست درازی‌های آذربایجان نسبت به مرز‌ها و پهنه رسمی ارمنستان همه تلاش ما را در راستای صلح وثبات در منطقه به خطر می‌اندازد. در این ارتباط از رویکرد ایران نسبت به مسئله تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می‌کنیم.

اختلافات بین تهران و باکو از کجا آب می خورد؟

 همانطور که گفته شد، سفر وزیر خارجه ارمنستان به ایران در حالی انجام شد که در یک ماه اخیر، جمهوری آذربایجان همسایه شمال غربی ما دو رزمایش نظامی مشترک با ترکیه و پاکستان برگزار کرده و الهام علی اف رئیس جمهور این کشور در مصاحبه اخیر خود انتقادهای تند و تحریک‌آمیزی را نسبت به رزمایش سپاه پاسداران در مناطق شمال غرب کشور داشته و موضع گیری های عجیب و غریبی علیه کشورمان کرده است. رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در گفت‌‎وگویی ادعا‌هایی را درباره ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ مطرح کرد.

این موضع گیری ها و اظهارات نابجا در حالی مطرح می شود که در یک سال اخیر در جنگ دوم قره باغ که ۴۴ روز به طول انجامید، جمهوری آذربایجان توانست سرزمین‌های خود را که ۳۰ سال در اشغال ارمنستان بود را پس بگیرد. موضع ایران در جنگ دوم قره باغ همان بود که مقام معظم رهبری در سخنرانی ولادت پیامبر در سال گذشته بیان فرمودند؛ "ما از بازگشت سرزمین‌های جمهوری آذربایجان خوشحال هستیم".

تنش بین تهران و باکو از کجا آب می خورد؟ / دلیل نزدیکی رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان

اما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر چند بند بر سر مناقشه قره باغ تاکید داشتند؛ اینکه امنیت ارامنه منطقه قره باغ تامین شود، ژئوپلیتیک منطقه به هم نخورد و اینکه عناصر تکفیری و رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرز‌های خود نخواهیم پذیرفت.

حامد خسرو شاهی کارشناس مسائل قفقاز در گفت‎‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید که با وجود همه کمک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان در جنگ قره باغ کرد به ویژه اینکه کسی پشت باکو نبود، اگر ایران نبود بخش بزرگی از خاک آذربایجان به اشغال ارمنستان در می‌آمد. ما انتظار همسایگی و زیست مسالمت آمیز از آذربایجان داریم، اما اتفاقاتی در خاک آذربایجان در حال رخ دادن است که ما را نگران می‌کند و طبیعی است که ایران به عنوان یک کشور مقتدر در منطقه این اتفاقات را تحمل نکند.

خسروشاهی کارشناس مسائل قفقاز  می گوید که درباره تنش آفرینی صهیونیست‌ها در روابط تهران و باکو، گفت: اولین دشمنِ دوستی ایران و آذربایجان صهیونیست است، رژیم صهیونیستی در بوق و کرنا می‌کند و می‌گوید همانطور که ایران افتخار می‌کند که در نزدیکی مرز‌های رژیم صهیونیستی در لبنان و سوریه حضور دارد، ما هم در آذربایجان حضور داریم. سفیر صهیونیست‌ها در باکو افروزنده اصلی آتش اختلافات بین ایران و آذربایجان است. سفیر رژیم صهیونیستی در کنار مرز‌های ایران عکس یادگاری می‌گیرد و سخنان نابجا می‌گوید.

علیرضا تقوی نیا تحلیلگر مسائل سیاسی هم در گفت‌وگو باشگاه خبرنگاران جوان،  معتقد است که  رژیم صهیونیستی بعد از ترکیه دومین شریک نظامی جمهوری آذربایجان است و مترصد این است که از این رهگذری که بر اثر غفلت آقای الهام علی اف به دست آورده است استفاده کند و نهایت ضربه را به ایران بزند. با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی نتوانسته است در اطراف خود تهدید‌ها را برطرف کند به دنبال این است که بتواند جمهوری جمهوری آذربایجان را به عنوان یک نقطه قابل اتکا برای ایجاد تهدیدات نظامی و امنیتی و اطلاعاتی علیه ایران به کار بگیرد و در همین راستا هم جمهوری اسلامی ایران هشدار‌های لازم را به سران جمهوری آذربایجان داده است که اگر بخواهند کوچک‌ترین مسئله‌ای از طریق خاک آن‌ها علیه ایران انجام شود با واکنش قاطع و جدی ایران مواجه خواهند شد.

تنش بین تهران و باکو از کجا آب می خورد؟

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: جمهوری آذربایجان از طریق تحریکات رژیم صهیونیستی و همکاری با ترکیه مترصد این است که استان سیونیک ارمنستان را اشغال کند و از طریق زمینی به ترکیه وصل شود. وصل شدن جمهوری آذربایجان از طریق زمینی به ترکیه نقض معاهدات بین المللی و تمامیت ارزی ارمنستان است و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده هرگونه تغییر ژئوپلیتیکی را تحمل نمی‌کند، همچنین مسیر ایران به ارمنستان به طور کامل بسته خواهد شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع ملی خود چنین رفتار خصمانه‌ای را تحمل نخواهد کرد و با تمام ابزار‌هایی که در اختیار دارد به این تجاوز و تجاسر آن‌ها پاسخ می‌دهد، اما به نظر می‌رسد بعد از رزمایش ایران جمهوری آذربایجان از مواضع خود تا حد زیادی عقب نشینی کردند.

 مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود تاکید کردند که برادری که برای برادر خود چاه بکند اول خودش در چاه می‌افتد؛ این اتفاقات از یک طرف و در طرف دیگر اتفاقاتی که برای ژئوپلیتیک منطقه می‌افتد. در بیان مقام معظم رهبری در همان سخنرانی که از آزاد سازی مناطق اشغال شده آذربایجان حمایت کردند، فرمودند به هم خوردن ژئوپلیتیک منطقه را تاب نخواهیم آورد، لذا به گفته ناظران سفر وزیر خارجه ارمنستان می‌تواند در راستای هماهنگی‌های بین دو کشور برای جلوگیری از هر گونه اتفاق نظامی در استان هم مرز یعنی استان سیونیک ارمنستان باشد.

تنش بین تهران و باکو از کجا آب می خورد؟ / دلیل نزدیکی رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان

البته به گفته خسروشاهی کارشناس مسائل قفقاز در هفته‌های منتهی به جنگ سال گذشته قره باغ، ارمنستان اشتباهات مهلکی انجام داد که نباید تکرار شود، اولین اشتباه بزرگ آن‌ها این بود که به سمت عادی سازی روابط و تاسیس سفارت در رژیم صهیونیستی رفت؛ ما همانطور که از آذربایجان انتظار داریم که به سمت رژیم صهیونیستی نرود از ارمنستان هم به عنوان همسایه‌ای که ۳۰ سال تنها راه تنفس آن بودیم، انتظار داریم که به سمت روابط با صهیونیست‌ها نرود.

در آخر همانطور که بارها تاکید شده است؛ ایران حضور پررنگ رژیم صهیونیستی را در مرزهای خود نمی‌پذیرد و اجازه نمی‌دهد دشمنان مردم ایران، خود را در اطراف مرزهای ایران تجهیز کنند و به هیچ عنوان نمی‌تواند تغییرات مرزی را در مناطق شمال غربی خود بپذیرد. اصل حسن همجواری مسئله‌ای است که باید همسایگان به آن احترام بگذارند. جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان امنیت و قدرت برای همسایگان خود بوده است و انتظار این است که همسایگان نیز این مسئله را متقابلا رعایت کنند.

فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ر
۰۰:۴۴ ۱۰ آبان ۱۴۰۰
دو دیدگاه متفاوت در مورد منطقه قره باغ وجود دارد دیدگاه ارمنستان این است که این منطقه قبلا از خاک جمهوری اذربایجان بوده است اما اعلام استقلال کرده است و به ارمنستان پیوستند و حالا بخشی از خاک ارمنستان هستند و حالا بیش از نصف جمعیت انها از نژاد ارمنی هستند اما دیدگاه جمهوری اذربایجان این هستند که قره باغ توسط ارمنستان اشغال شده است و باید به خاک حکومت باکو برگردد تنها مردم قره باغ در یک انتخابات ازاد می توانند سرنوشت خودشان را تعیین کنند شاید بخواهند کاملا مستقل باشند و کشور مستقلی باشند و یا بخواهند به هر کدام از این دو کشور بپیوندند .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۳۴ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
جمهوری اذربایجان طبق قوانین می تواند از راههایی که از کشورش می گذرد عوارض راه بگیرد و ایران نمی تواند بگوید که چرا عوارض می گیری اما ایران می تواند اعتراض کند که چرا اطلاع رسانی نکردی و چرا فرصت ندادی که به رانندگان ایرانی اطلاع رسانی شود همچنین ایران می تواند اعتراض کند که مبلغ دریافتی شما خیلی گران و غیر منطقی است ایران حق عبور از این راه را دارد و جمهوری اذربایجان نمی تواند بگوید که چون این راه از کشورم می گذرد ایران تمامیت ارضی مرا نادیده گرفته طبق قوانین عبور بی ضرر ایرادی ندارد ایران حق مانور نطامی در خاکش را هر موقع که صلاح بداند دارد و هیچ کشوری حق اعتراض ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
روسیه دوست داره ایران همیشه در تنش باشه تا نتونه خط لوله گاز ارزان و با کیفیتشو رو به اروپا برسونه تا خودش انحصاری بازار گاز اروپارو در دسترس بگیره و سود کنه و گاز ایران زیر زمین بمونه و دیگه اینکه ترکیه دوست داره از طریق اذربایجان تجارت اسیای میانه رو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
دوران مرز ومرز بازی گذشته زیرا مرز های تمدنی ایران از تاجیکستان وافغانستان وقفقاز و....می گذرد اما ایران ادعای کشور گشایی ندارد واسلام یک چنین اجازه ای نمی دهد واصولا"این نوع تفکر مربوط به قرون گذشته است که پادشاهان هوای کشور گشایی داشتند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۳۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
۱.ترکیه سود میبره چون احساسات پان تر کیسم رو گسترش میده و مسیر ارتباطی اذربایجان به اسیای میانه در دست میگیره

۲. روسیه چون هرچی ایران با همسایگانش تنش داشته باشه احتمال اینکه در اینده خط لوله گاز ایران به اروپا برسه کمتر و کمتر میشه . در واقع خط قرمز روسیه اینکه گاز ایران به اروپا نرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
من آذری هستم ولی تمامیت ارضی ایران برام از قوم و زبان مهم تره.اگر باکو دست از زبان درازی برنداره باید تنبیه بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
سربازان ولایت آماده و گوش به فرمان ولی امر مسلمین جهان هستند تا صهیونیست و حامیان نژادپرستی را به زباله دان تاریخ بریزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ارمنستان شطرنج باز خوبی هست بعداز شکست فهميد سیاست (جدایی انداختن) و( تضعیف دو کشور ایران و آذربایجان) را در پیش بگیرد بعد به‌ آذر بایجان با حمایت غرب حمله کند و بعد حساب ترکیه برسد و ایران را هم‌ تنها گذارد تا ذخیره غذائی خودش و دوستانش گردد پس سیونیک را بعنوان تله و ایجاد جنگ قرار داده است‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
الهام علیوف زیادی پررویی کنه به سرونوشت اجدادش در شوروی دچار میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
به قول شاعر : پشت تمام قضایای سخت ما صهیون ، خفته است !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
وقتی در سوریه نیروها به‌ ادلب رسیدند گفتم دیگر پیشروی را ابرقدرتها اجازه نخواهند داد تا بهانه ماندن تمام نشود حالا اگر آذربایجان استان سیونیک راتصرف نکند باید بشدت تعجب کرد چون هدف برخی کشورها بوجود آمدن جنگ است‌ ارمنستان حسن نیت داشته باشد اجازه می‌دهد از آنجا توسط روس و ایران محافظت شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
فقط حبس ابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
باز خوبه از اعدام صرف نظر کردی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۰۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
هاااااااااااااااا
خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
این اون نیست داداش خخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
مگر ارمنستان با روسیه هم مرز نیست ؟ پس چرا میگویید تنها راه تنفس ارمنستان ایران بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
شمال ارمنستان، گرجستانه نه روسیه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۳۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
نه نیست یه بار نقشه رو نگاه کن لااقل! بالاسرش گرجستانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
خیر نداره ارمنیها از راه گرجستان میرفتن روسیه اما از وقتی که گرجستان روابطش با مسکو شکراب شد فقط راه ایران رو داشتن
Netherlands
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
اینها همه از اسرائیل و ترکیه آب میخوره ایران باید برای حفاظت از راه ارمنستان ارتش یا سپاه وارد اونجا کنه همانطور که تو سوریه پایگاه داریم ارمنستان هم با اجازه حکوت ارمنستان پایگاه ثابت بذاریم . مگه ترکیه تو قطر و باکو پایگاه نداره ؟ چرا ما نباید تو ساتراپ هامون پایگاه داشته باشیم
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
راه حل مشکل گفتگو و پیمان منطقه ایه.قطع ارتباط با آذربایجان ضرر چند میلیارد دلاری برای دو کشور داره.تجربه عربستان و امارات و آمریکا و جیبوتی رو فراموش ن‌کنید.آذربایجان شاهراه اتصال ایران به قفقاز شمالی.دریای خزر.و بزرگترین صادر کننده توریست و گردشگر پزشکی به ایرانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
برای همینه که کشورهای ثالث و تروریست های اسراییلی انگشت روی همین نقطه گذاشتن. آذربایجان باید چشم‌هایش رو باز کنه، تا واقعیت رو درک کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
توریستهای باکوی تا حالا هیچ سودی برای ایران نداشت مرغ و دامهایی که کلی براشون یارانه میدیم میان میخرن میبرن، کلاایران برای کل همسایه ها فقط سود بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
از منظر جغرافیایی ایران از قدیم الایام به گذر گاه شرق وعرب وشمال وجنوب مشهور بوده واقوام مختلفی در این فلات ساکن وعبور ومرور کرده اند قبایل تر ک وکرد وبلوچ وترکمن ولر وفارس و......همه وهمه اقوامی بودند که وارد این سرزمین شده وساکن شده اند بنابر این حوزه تمدنی ایران بزرگتر از خود ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
هر که با کشور علی در افتاد ور افتاد !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ایران برای جوابگویی به متخاصم تردید نکند
هر کس که می خواهد باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
چشم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۲۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
پاشینیان : هرگز از یاد نمی بریم ایران در اوایل دهه ۹۰ ( اشغال قره باغ ) مسیر حیاط ارمنستان بود ، یعنی حمایت از ارمنستان در مقابل آذربایجان ، پس بیخودی لاف نزنیم که ایران از آذربایجان دفاع کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
اگه ایران از آذربایجان حمایت نکرده بود الان تنها همسایه شمالی ایران ارمنستان بود عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
میگه دهه ۹۰ تاریخ رو مطالعه نمائید دوستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
منظور در زمان جدایی ارمنستان از شوروی سابق است ربطی به آذربایچان ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ایران اشتباه کرد از آذربایجان حمایت کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ما با اشغالگر قدس چطور برخورد میکنیم و با اشغالگر قره باغ چطور؟ ریاکاری و .... ایران حد ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
قدس کجا قره باغ کجا؟ قره باغ مگه ضریح پیامبره که سرش با ارمنستان درگیر بشیم؟ ضمن اینکه ارمنی ها خیلی محترمانه با مسلمونا برخورد میکنن برعکس آذربایجان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
بحث قره باغ نیست
چرا کل سرزمینهایی که شوروی ازمون غصب کرده بود زمان نابودی شوروی تصرف نکردیم که الان برامون هر روزگربه نرقصونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
پان تر کی از سر تا پای وجودت میباره لاقل یه کم تاریخ مطالعه کن جمهوری جعلی باکو جزئی از خاک ایران بوده به امید روزی که جنگ بشه تا ترکیه و جمهوری جعلی باکو رو با موشک های نقطه زن شخم بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
آذربایجان برای کامیون های ایرانی که می خواهند کالا به کشور ارمنستان ببرد عوارض سه میلیون و ششصد هزار تومان می گیرد تا ایران نتواند کالاهایش را صادر کند . ترکیه می خواهد نقشه راه ابریشم عوض کند تا منافعی به ایران نرسد ( نقشه راه ابریشم از ترکمنستان و آذربایجان و ترکیه رد شود) ریل قطار کشیده . آذربایجان و ترکیه علیه ایران توطئه می کنند و ایران را به انزواء بکشانند و ما خواب هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
آذربایجان برای کامیون های ایرانی که می خواهند کالا به کشور ارمنستان ببرد عوارض سه میلیون و ششصد هزار تومان می گیرد تا ایران نتواند کالاهایش را صادر کند . ترکیه می خواهد نقشه راه ابریشم عوض کند تا منافعی به ایران نرسد ( نقشه راه ابریشم از ترکمنستان و آذربایجان و ترکیه رد شود) ریل قطار کشیده . آذربایجان و ترکیه علیه ایران توطئه می کنند و ایران را به انزواء بکشانند و ما خواب هستیم
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۱۲:۰۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
الهام خانم بشین سر جات تا ادب نشدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ابر بارنده به دریا میگفت: من نباشم ، تو کجا دریایی؟؟

در دلش خنده کنان دریا گفت ابر بارنده تو خود از مایی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
بعد از فروپاشی شوروی آلمان شرقی به وطن اصلی خودش آلمان پیوست و الان هم برا خودشون قدرتی شدن
اما تعدادی خائن پاره های ایران رو به غده ی سرطانی مثل اسرائیل دارن میفروشن که ۵۰ ساله امنیت خودشون رو هم نمیتونن تامین کنند
یه درد سر برا ما و یه میدان همیشگی جنگ برا هموطنای قدیمی و یه عالمه قربانی برا عیش و نوش رژیم صهیونیستی
امثال الهاموف بعید اینقد احمق باشن اما خیانت تا چه حد نامرد قیافه اش هم عین همون جد نامردش استالینه
Switzerland
علی
۱۳:۱۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
من یک ترک و اهل آذربایجان هستم.
هرکشوری که به ایران حمله کنه قطعا جلوش می ایستیم حالا فرضا هم زبان هم باشیم .

زمانی که حمله کردی یا اجازه دادی خاکت مامن امن دشمنی مثل اسرائیل باشه پس تو به ما خیانت کردی و جزای خیانت کار معلوم. گیرم برادر کوچکم باشی
اوزمان که اجازه وردون تورپاقون اسرائیل محل اولا ، خیانت ایلمسن بیوک قارداشان ، جزای خیانت کار معلوم ده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
غیر از این هم نیست
دمتون گرم
اجانب نمیدونن ایرانیا پای وطنشون چه جوری میجنگن اگه یه شب تو جنگ فاو بودن حساب کار دستشون میاومد
حتی اگه تمام ارتشهای جهان رو داشتن باز سربسر ایرانیا نمیذاشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
به علی دردو بلات بخوره تو سر هرچی پان ترک وطن فروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
نه تهران ونه باکو ونه آنکار باهم مشکلی ندارند بلکه کارکرد مملکت داری بجای احزاب افتاده دست افراد که اکثرا"بر اساس اوراق منتشر شده کاسب ودلال وسرمایه گذار هستند تا سیاستمدار وکشور دار !!!! ودلشون به حال مردم واسلام ودین ومسلمانان نمی تپه بلکه به فکر منافع خانوادگی وشخصی خود هستند ونیاز به تنبیه شدن توسط مردم دارند نیاز به افشا گری دارند که مثلا"خانواده فلانی چند درصد در پالایشگاه باکو سرمایه داره ؟!؟!و.......اینها مملکت را شخصی سازی کردن ومردم را ندید گرفتن !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ظاهرا"اخلاق ترامپ در اینها اثر کرده وهمه تاجر شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
بایداسمشو بگذاریم عصر ریاست بازرگانان بر جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
خانوادگی سهامدار شرکت هامی شن ومنافع ملت ها را نابود می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
همین علی اف هم سرمایه گذار ه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
همین علی اف در خارج از آذربیجان وهمین اردوغان در پالایشگاه باکو با خانواده سهامدار هستند واقعا"تا زمانی که به جای احزاب ،اشخاص تصمیم گیر باشند منافع شخصی بر منافع جمعی غلبه می کنه !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ببینید برای ما اذربایجان از ارمنستان خیلی مهمتره چون بیشتر مردم ما ترکن وتعصب به ترکا دارن ولی برعکس دولت مردا ما همیشه طرف ارمنستانگرفتن که این برای اینده ایران مضره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ایران سیاستش رو فقط برای منفعت یه قوم قرار نمیده، وقتی آذربایجان دنبال بستن راه تجارت ایران با اروپاست و از اسرائیل حمایت میکنه توقع داری چون چهارتا شهر ایران آذری هستن از آذربایجان حمایت بشه؟ نه برای منفعت کل مردم ایران از ارمنستان حمایت میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
کجا بیشتر ترکن؟
ترکام طرف آذربایجان رو نگیرن و کمی منطقی باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
کلا حدود 20 درصد مردم ایران آذری هستن، اکثراً فارسن و بعد از آذریا، کردها و لرها و بلوچی ها هم هستن شما انگار چیزی از کشورت نمیدونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
من خودم ترک زبانم باید منافع ملی را در نظر گرفت نه قومیت و گویش ها را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
در بین کشور های مسلمان مرز ومرز بندی جغرافیایی معنا ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
باکوییای اصیل هیچوقت به ایرانشون بی احترامی نمیکنن
امان از دست دو رگه های خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
من متولد باکو وساکن اصفهان هستم ومیدونم 99%مردم آذربایجان زبان وفرهنگ ودین وایمانش مثل مردم ایرانه وفرقی احساس نمی کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
واقعا
امثال الهام در ازای رشوه هنگفت میخواد کل مردم منطقه رو قربانی صهیونیستها کنه
خیانتی عجیب و شرم آور
اما نمیدونه این لقمه خیلی بزرگتر از دهنشه
خییییلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
این استانهای حیرون رئیس جمهور هم دارن!!!!
Romania
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ایران در مسایل منطقه کوتاهی کرده و در صورت تجاوز هر کشوری باید قاطعانه از حاکمیت و خاکش دفاع کند .
Germany
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
در پاسخ به تهدیدات آذربایجان و ترکیه تعداد زیادی از نیروهای نیابتی را به مرز نخجوان اعزام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
بر خلاف نظر علی اف از نگاه ایران مرز کارکرد نظامی ندارد : زیرا با ورود تجهیزات جدید نظیر پهباد وموشک های نقطه زن و را دار های قوی وزیر دریای وموبایل واینترنت و.........مرز بیشتر جنبه تجاری واقتصادی وتبادلات بازرگانی بخود گرفته تا رنگ نظامی این مسئله ای است که دولت طالبان هم بعد از دو ماه متوجه شده وشدت تبادلات اقتصادی ایران وافغانستان چند برابر شد ه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
علی اف یه سرمایه دار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
شعار مسلمانان در سراسر منطقه این است :از نیل تا فرات باید اتوبان وجاده ترانزیت وریل راه آهن باشد تاتبادلات منطقه ای آسان وراحت شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
این درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
بهترین کار همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
هفت شهر عشق : مشهد ،کربلا ،نجف و.....باید به هم متصل شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ما مسلمون های ایران هم همینو می گیم اگه ریگی تو کفشتون نیست کمک کنید مردم منطقه متحد بشند وراحت زندگی کنند وفقط به فکر خودتون وخانواده خودتون نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
کار اساسی همین است وبس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
دیر از خواب بیدار شده !!!! : بیچاره نمی دونه جنگ برای مرز مال قرن گذشته بود والان در کل اروپا وافریقا وامریکاو ..... مرز جغرافیایی کهنه شده وروابط مثل رابطه دو شهر با هم شده اکثر کشور ها ویزا وپاسپورت هم نمی خواهند !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
کاملا"درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
واقعا"و عملا"مرز نظامی معنی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
طرف تو لندن برا پسر 11ساله اش 50 میلیارد سرمایه گذاری کرده ودم از چی می زنه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
با رفتن امریکا از منطقه بعضی ها لات بازیشون گل کرده ؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ای ول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
لباس هفت تیر کشی به تنشون زار می زنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
آمریکا کشورهای همسود رو مثل خودش هار کرده.
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۰:۳۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
آذربایجان رو بریم اشغال کنیم ضمیمه کشور کنیمش
الهام رو هم تبعید کنیم یا شایدم اعدام

هر کی هم اسرائیل خواست زندان اعدام
اینقدر رافت نشان دادیم اینطور شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
چه جوریه که یه عده مثل علیف وقنبروف و چند تا اف دیگه که تا دیروز کمونیست دو اتشه بودند الان سرشو رفته تو توبره امریکا و اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
قربان تحلیهات بشم این حضرات از تفکرشون اب میخوره اینا ذاتشون با ما مشکل داره چرا اینو نمیفهمین چرا تحلیل الکی میکنید اینا قدرت مارو داشتن خاکمون رو ب توبره میکشیدن ذاتشون توسعه طلبه واقعا خنده داره ما رو نخجوان ادعایی نداریم یه کشورکه 30 ساله داره بعد ما خودمون اونو ب رسمیت شناختیم چراشو هم باید خودتون جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ببخشید که اینو میگم.پس چرا تغییر مرز و ۳۰ آل ۴۰ سال پیش نپذیرفتین.الان چی شده .چرا پاسخ صریح نمیدن مسئولین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
مگه مهمه؟
اصلا با آذربایجان رابطه نداشته باشیم
بیکاری؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
گمرگ آستارا که هم مرز با آذربایجان هست سومین گمرگ سودآور کشوره
اگه بااین کشور رابطه نداشته باشیم دیگه نه ارزی از اون سمت وارد میشه، و از طرفی صدها خانواده که از همین گمرک ارتزاق میکنن نابود میشن
Iran (Islamic Republic of)
شیک
۰۹:۴۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
دولت ها میخوان ک پرچم همدیگرو ببرن پایین....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
من فکر کردم از اب سردکن تو خیابون ولی عصر اب خورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
تیپ تکاوران ارتش کجا این مردنی ها کجان هارت پورت زیادی و تجهیزات وابسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
منظور از تکاور همونان که با ژ۳ هفتاد سال پیش و هلی کوپترای معیوب ۵۰ سال پیش ترابری میشن؟نیروهای ویژه ما از نظر تسلیحات و امکانات از طالبان و داعش هم عقب هستن.تاوقتی به تویوتا که ماشین گردشگری و ماهیگیریه میگیم خودرو عملیاتی وضعمون همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
خداوکیلی شرط می‌بندم ماشین زیرپاخودت پرایدمدل ۷۵ داری به همه میگی کره ای ،،،خخخخخخخخ
تویوتابهترین ماشین افرودوقدرت دردنیاودربسیاری ازارتش دنیامورداستفاده است شما پرایدسوارشو
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۴۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
تحليل بسيار جانب دارارانه
اولا هر دو با إسرائيل دوست چرا شما هي باكو را مقصر ميدانيد در صورتي كه بيشتر با ارمنستان دوست هستين
دوما رهبر در جنگ اول قره باغ چتين توصيه اي به ارمنستان نفرمودن و هزاران مردم بي گناه قتل عام شدند
سوما بيشتر شعار إسلامي ميدين ولي كلا با مسلمون مشكل دارين از خاورميانه بگير تا چين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ایران مقصره.اگر فقط با آذربایجان مشکل داشتیم بله.اونا مقصر بودن ولی در حال حاضر کشورمون از ۲۰۲ کشور عضو سازمان ملل فقط با کوبا و کره شمالی و سوریه ونزوئلا مشکل نداره .الان ما با ۱۹۷ کشور جهان درگیری داریم یکی دوتا هم نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
خیلی. تحلیل عقب مانده ای داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
خودت هم میدونی دروغ نوشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
چی شد بالاخره ی مطلب درباره این موضوع نوشتید.درحالی که رسانه های اذربایجان و ترکیه کاملا این اتفاقات را موشش میدادند yjcانگار خواب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
آذربایجان به دنیا ثابت کرد ما با استغاده ابزاری از داعشیا مواففیم
Sweden
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
این رسانه ماست که مخالفین بشار اسد رو با داعش یکی میدونه اما اون بندگان خدا مخالف اسد هستند و مجبور به کوچ به شمال سوریه شده اند که ترکیه حمایتشان کنه ولی متاسفانه رسانه ما با مخلوط کردن حقیقت و دروغ اونارو با داعش که در شرق سوریه قرار داره یکی جلوه میده!
Iran (Islamic Republic of)
ه حسینی
۰۸:۲۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
بنظر میرسد از زمانیکه آقای رئیسی رابطه با همسایگان را اولویت خود قرار داده امریکا در صدد تخریب این مسائله بر آمده تا ایران نتواند با تکیه بر روابط با همسایگان مشکلاتش را حل کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
تو کجای باغی یارو اینا همیشه با ما مشکل داشتن الان یه بمب اتم بهشون بده مستقبم میزنن تو سرمون چرا نمیخوای واقعیتو درک کنی
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۳۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
هرچی با مسیولین مشکل داشته باشیم از زره ای خاک وطن نمیگذریم.ای رهبر ازاده اماده ایم اماده.
آخرین اخبار