تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: سفر وزیر خارجه ارمنستان به ایران با هدف ارتقای ترتیبات امنیتی بین دو کشور بود.

علیرضا تقوی نیا تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر آرارات میزوریان وزیر خارجه ارمنستان به ایران گفت: جمهوری ارمنستان، ایران را تنها نقطه قابل اتکای حیاتی برای خود می‌داند، چراکه از طریق سه کشور غرب گرای جمهوری جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان محاصره است، لذا ایران را نقطه قابل اتکایی می‌داند که به لحاظ سیاسی و نظامی می‌تواند به آن متکی باشد و در برابر توطئه‌هایی که احیانا همسایگانش علیه وی انجام می‌دهند، مصون نگه می‌دارد.

سفر وزیر خارجه ارمنستان به ایران با هدف ارتقای ترتیبات امنیتی بین دو کشور

وی افزود: سفر وزیر خارجه ارمنستان با هدف این است که ترتیبات امنیتی بین دو کشور را ارتقا دهد و بیش از پیش به ایران نزدیک شود، چرا که متوجه شده که از سوی قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای تا حد زیادی فراموش شده است و ایران را یک نقطه قابل اتکایی برای پیشبرد منافع ملی و اهداف خود می‌داند.

تقوی نیا درباره نقش رژیم صهیونیستی در تنش آفرینی بین ایران و جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی بعد از ترکیه دومین شریک نظامی جمهوری آذربایجان است و مترصد این است که از این رهگذری که بر اثر غفلت آقای الهام علی اف به دست آورده استفاده کند و نهایت ضربه را به ایران بزند. با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی نتوانسته در اطراف خود تهدید‌ها را برطرف کند به دنبال این است که بتواند جمهوری جمهوری آذربایجان را به عنوان یک نقطه قابل اتکا برای ایجاد تهدیدات نظامی و امنیتی و اطلاعاتی علیه ایران به کار بگیرد و در همین راستا هم جمهوری اسلامی ایران هشدار‌های لازم را به سران جمهوری آذربایجان داده است که اگر بخواهند کوچک‌ترین مسئله‌ای از طریق خاک آن‌ها علیه ایران انجام شود با واکنش قاطع و جدی ایران مواجه خواهند شد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: جمهوری آذربایجان از طریق تحریکات رژیم صهیونیستی و همکاری با ترکیه مترصد این است که استان سیونیک ارمنستان را اشغال کند و از طریق زمینی به ترکیه وصل شود. وصل شدن جمهوری آذربایجان از طریق زمینی به ترکیه نقض معاهدات بین المللی و تمامیت ارزی ارمنستان است و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده هرگونه تغییر ژئوپلیتیکی را تحمل نمی‌کند، همچنین مسیر ایران به ارمنستان به طور کامل بسته خواهد شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع ملی خود چنین رفتار خصمانه‌ای را تحمل نخواهد کرد و با تمام ابزار‌هایی که در اختیار دارد به این تجاوز و تجاسر آن‌ها پاسخ می‌دهد، اما به نظر می‌رسد بعد از رزمایش ایران جمهوری آذربایجان از مواضع خود تا حد زیادی عقب نشینی کردند.

باکو دیگر جرات انجام اقدام خاصی علیه تهران را ندارد/ رزمایش ایران پیام لازم را به صهیونیست ها منتقل کرده است

تقوی نیا با اشاره به رزمایش ترکیه و جمهوری آذربایجان، تصریح کرد: رزمایشی که اخیرا بین ترکیه و جمهوری جمهوری آذربایجان برگزار شد، یک چنگ و دندان نشان دادن و یک رفتار‌های منفعلانه‌ای از سوی جمهوری آذربایجان و ترکیه است که می‌خواهند بگویند که در موضع ضعف قرار ندارند و رزمایش ایران آن‌ها را مرعوب نکرده است، اما اینکه گمان کنیم که آن‌ها قصد دارند اقدامی انجام دهند بعید است. آن‌ها دیگر جرات انجام اقدام خاصی را ندارند و رزمایش جمهوری اسلامی ایران پیام لازم را به باکو و رژیم صهیونیستی منتقل کرده است.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: سفر وزیر خارجه ارمنستان بسیار مهم و حساس است که می‌تواند روابط دو کشور را به سطح قابل توجهی ارتقا دهد و خصوصا همکاری‌های امنیتی، نظامی و سیاسی را بهبود ببخشد، چراکه ارمنستان به شدت نیازمند ایران است و اگر بخواهد کوچک‌ترین خللی را در روابط خود با ایران ایجاد کند، توسط ترکیه و آذربایجان بلعیده خواهد شد و متوجه شده است که از سوی غرب و شرق به او کمکی نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار