کتاب «تاریخ بانکداری اسلامی در ایران؛ روایتی از چهاردهه تلاش برای اسلامی سازی بانکداری در ایران» به قلم میثم مهرپور منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب «تاریخ بانکداری اسلامی در ایران؛ روایتی از چهاردهه تلاش برای اسلامی سازی بانکداری در ایران» به قلم میثم مهرپور در انتشارات صاد منتشر شد. نویسنده در این اثر تلاش کرده است گفتگو‌هایی با افراد شاخص و تأثیرگذار در هر مقطع زمانی در تدوین پیش‌نویس‌های مربوط به قوانین بانکی داشته باشد و ناگفته‌هایی از این افراد را بیان کند.

در پیشگفتار این کتاب علاوه‌ بر بیان تاریخچه‌ای مختصر از بانکداری در سطح جهان، به بررسی پیدایش و گسترش بانک‌ها در ایرانِ قبل از انقلاب پرداخته شده است. فصل اوّل با عنوان تحولات بانکی در سال‌های ۵۸ تا ۶۲، به بررسی اتّفاقات رخ‌داده در راستای اسلامی‌کردن نظام بانکداری در ایران از سال ۵۸ تا سال تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا می‌پردازد. از اتّفاقاتی، چون ملّی‌شدن بانک‌ها، ادغام بانک‌ها، تعیین سود تضمین‌شده که از جمله اتّفاقات بین سال‌های ۵۸ تا ۶۲ هستند، سخن به میان می‌آید.

نویسنده در فصل دوم، کمی از بررسی تاریخی اتّفاقات رخ‌داده در نظام بانکداری ایران فاصله می‌گیرد و به دنبال دلایل توفیق نیافتن قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران  می‌رود. فصل سوم به بررسی تحولات رخ‌داده مابین سال‌های ۶۳ تا ۸۵ می‌پردازد. در این سال‌ها عملاً شاهد تصمیم یا اقدام خاصی در راستای اسلامی‌کردن قوانین بانکی یا بازنگری قوانین موجود نیستیم، بلکه اتّفاقاً در دههٔ ۷۰ و حتّی اوایل دههٔ ۸۰، برخی از تصمیمات اخذشده مانند تعیین نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌ها و بعد‌ها اجازهٔ تأسیس مؤسسات اعتباری و بانک‌های غیردولتی را می‌توان به‌عنوان آغاز یک انحراف اساسی از بانکداری بدون ربا دانست.

فصل چهارم از تدوین پیش‌نویس قانون بانکداری در دولت نهم با حمایت و مدیریت بانک مرکزی می‌گوید. فصل پنجم به سراغ فعّالیت‌های شورای هماهنگی بانک‌ها در تدوین قانون بانکداری طی سال‌های ۸۷ تا ۹۴ می‌رود و در فصل آخر کتاب موضوع طرح بانکداری در مجالس نهم تا یازدهم بررسی می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.