به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، متاسفانه تابستان امسال قطعی های برق برای بسیاری از خانوارها و صاحبان کسب و کار و مشاغل خسارات سنگینی را به بار آورد تا جایی که تعداد زیادی از یخچال ها، تلویزیونها و بسیاری از وسایل خانگی و همچنین بسیاری از دستگاه های شهرک های صنعتی سوخته شد که همین امر موجب نارضایتی بسیاری از مشترکان شد.
همچنین قیمت لوازم خانگی در یک سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و در نتیجه شرکت بیمهای باید خسارت سنگینی را بابت خراب شدن وسایل برق پرداخت کند. این در حالی است که حق بیمهای که از مشترکان دریافت میشود، هیچ تغییری نکرده است. به همین دلیل شرکتهای بیمهای مدعی هستند که شرکت در مناقصه وزارت نیرو برای آنها توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: پرداخت خسارت به مشترکان در صورتی که ناشی از نوسانهای برق و نظیر آن باشد، انجام میگیرد.
او ادامه داد: مشترکان در این صورت میتوانند با مراجعه به آدرس و وبسایت بیمه توانیر یا سامانه برق من، شناسه قبض خود و قطعه آسیب دیده را اعلام کنند. بیمه پس از بررسی و تایید خسارت ناشی از نوسان، نسبت به پرداخت خسارت اقدام خواهد کرد.
سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه در سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد تومان هزینه خسارت پرداخت شده است، تصریح کرد: بنابر اعتبارهایی که داریم و به محض اعلام توسط مشترک و تایید کارشناس بیمه، آمادگی پرداخت وجود دارد.
سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد: مشترکان زیان دیده میتوانند با رجوع به سامانه بیمه و بارگذاری مستندات پرونده خسارت شامل مدارک عمومی (تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف کننده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف کننده)، تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت محل خسارت) و تصویر یا فاکتور مربوط به خسارت وارده به تجهیزات (به استثنای مشترکان تجاری)، نسبت به دریافت خسارت آتش سوزی، خسارت ناشی از انفجار، خسارت هزینه پزشکی، خسارت نقص عضو و حادثه منجر به فوت اقدام کنند.
گفتنی است، در سامانه خسارت مشترکان برق، پنج مرحله ورود اطلاعات، دریافت کد رهگیری، بررسی اولیه مدارک در سامانه توسط بیمه، اعلام نتیجه به مشترک، تایید دریافت خسارت و واریز مبلغ خسارت برای مشترکان زیان دیده در نظر گرفته شده است.
غافل از این موضوع که این خسارات باید توسط بیمه ها تخمین زده و پرداخت شود اما برای توانیر هنوز شرکت بیمه ای اعلام آمادگی نکرده است تا بتواند خسارات بیمه این آسیب دیدگی ها را پرداخت کند.
در این باره یکی از مشترکان در خصوص نوسانات برق گفت: اواسط تابستان امسال روزی چند بار برق منزل ما قطع میشد در برخی از روزها از ۲ ساعت به ۳ الی ۴ ساعت هم میرسید که متاسفانه ماشین ظرفشویی ما در این حین دچار خسارت شد.
یکی دیگر از مشترکان هم گفت: اصلا سر برنامه زمانبندی اعلام شده برق قطع نمی شد که همین امر موجب شد دستگاه آیفون منزل ما دچار آسیب دیدگی شود و حتی ما در سایت توانیر هم برای خسارت ثبت نام کردیم، اما متاسفانه هنوز تا امروز خبری نشده است.
در همین رابطه عبدالامیر یاقوتی مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که پرداخت خسارت برق مشترکان به کجا رسیده است؟ گفت:در حال حاضر چندین مرتبه مناقضه برای پرداخت خسارت با شرکتهای بیمه گذار انجام شده است، ولی متاسفانه به سرانجام نرسیده است.
او ادامه داد: تا سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد تومان خسارت نوسانات برق پرداخت شده است و امسال هم تمامی درخواستها به ثبت رسیده است و مورد بررسی قرار گرفته اند.
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر اضافه کرد:همچنین قیمت لوازم خانگی در یک سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و در نتیجه شرکت بیمهای باید خسارت سنگینی را بابت خراب شدن وسایل برق پرداخت کند. این در حالی است که حق بیمهای که از مشترکان دریافت میشود، هیچ تغییری نکرده است. به همین دلیل شرکتهای بیمهای مدعی هستند که شرکت در این مناقصه برای آنها توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.
یاقوتی با اشاره به میزان حق بیمهای که در قبوض برق از مشترکان اخذ میشود، اظهار کرد: مشترکان خانگی شهری ۱۰۰ تومان به ازای هر ماه و مشترکان تجاری شهری ۱۰۰۰ تومان به ازای هر ماه پرداخت میکنند و این مبلغ برای مشترکان روستایی نصف میشود.
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در پاسخ به این سوال که تکلیف بیمهای که هر ماه از قبوض مشترکان کسر میشود تصریح کرد: من نمی دانم و اطلاعی ندارم، ولی تا یک یا دوهفته آینده تکلیف توانیر با شرکتهای بیمه گذار در خصوص بیمه نوسانات برق مشخص خواهد شد.
گفتنی است، از مرداد ماه امسال قرار است نوسانات برق پرداخت شود، ولی متاسفانه با گذشت ۳ ماه هر روز شاهد وعده و عیدهای توانیر به مشترکان هستیم.
انتهای پیام/
من خودم در اداره برق با همین موضوع در ارتباطم
اولا این پول بیمه که گفتین اخذ شد صرفا بزرگنمایی رسانه ایی شده نه بررسی فنی این موضوع
اولا کسی که در سال ۶ قبض براش بیاد اونهم ۲۰۰ تک تومنی کسر شود میشود مبلع ناچیز ۱۲۰۰ تومان بعد جور در میاد با ادعای مبلغ ۲۰ میلیون خسارت لوازم خانگی !
حالا این بحث به یکطرف . مشکل این است که حق کسانی که واقعا آسیب دیدن لابه لای این دادعاهاي زیاد پایمال شده چطور ؟
آنقدر مدعی سوری اومده جلو ، مثل وام ودیعه مسکن ببا بازار قرارداددهای سوری
بنگاهاار هروز چند نفر میاد ادعا میکنه آقا وسیله من سوخت آقا عمرت وسیله ۱۰ سال کارکرده تمام البته اگر واقعا سوخته،
و یک مثال ساده بگم چطور نوسان برق از ۱۰۰ منزل در یک مسیر شبکه مستقیم تو خونه شما جریان پیدا میکنه وسایلت میسوزنه ؟ پس چرا همسایه هات یکی مشکل پیدا نکرد .
که اینقدر از شرکت برق طلب کاری ، بعلت سیستم داخلی برق منزلت بوده نمیخوام دفاع کورکورانه کنم ولی دیدم این سری مشکلات، آدم های که واقعا آسیب دیدن لابه لای این همه درخواست محو میشن
وگرنه چرا ۶۵ میلیارد تومان خسارت ! جنگ شده، اگر واقعیات فقط باشه مبلغ خیلی کم تره و قرارداد و خدمات بیمه زودتر دایر میشد .
من تو اهواز مغازه دارم
برج 12 سال 99 به علت نوسانات شدید برق تو چندین نوبت خسارتهای سنگین خوردم که اخرینش حدود 15 میلیون بوده که علیرغم شکایت و پیگیری هنوز هیچ خسارتی پرداخت نشده..
البته فقط من نبودم
خیلی از همکاران ما اسیب دیدن
حتی چند تا مغازه آتیش گرفت
ولی خبری از خسارت نبود متاسفانه
اول پول بیمه گرفتن تازه حالا میخان برن بابیمه قرار داد ببندند؟!
کلا بیمه ها باید متحول شوند نمیشه که بیمه موقع پول گرفتن هزار جور تبلیعات وعده و وعید بده ولی وقتی پول رو یکجا بدون بهانه مشتری گرفت موقع پرداخت بهانه های مختلف رو مطرح کنه.
بعد از بانکها بینه ها سرمایه دار ترین منابع کشور هستند که خودشون رو مخفی کردن ومردم هم اصلاحواسشون نیست.
دنیا بیمه ها با مشتری هاشون چجوری برخورد ورفتار میکنه؟ چرااینجا بینه ها اینقدر بهانه میگیرند و حقوق مردم رو ضایع میکنند؟ البته راه سوءاستفاده رو هم باید محکم بست ولی حقوق حقه مردم هم نباید تضیع شود
اینجا جمهوری اسلامی ایران ،
رسانه ملی ،
دوستان من .
چون اینجا ایرانه و با همه جای دنیا فرق داره
ان شاءالله در این دولت حقوق مردم بخوبی پرداخت شود.