رییس شبکه دامپزشکی سلسله گفت: ۲۴۰ هزار راس دام سبک از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد، کیومرث نورمحمدی، رییس شبکه دامپزشکی سلسله گفت: ۲۴۰ هزار راس دام سبک از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده و تمام روستا‌ها تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.

کیومرث نورمحمدی اظهار داشت: طرح واکسیناسیون عمومی و رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک با پوشش ۱۰۰ درصد جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) در سلسله با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی اجرا شد.

او افزود: طاعون نشخوارکنندگان از بیماری‌های خطرناک ویروسی و واگیردار است که باعث خسارت فراوانی به صنعت دامپروری می‌شود بنابراین کاهش کانون‌های بیماری و زمینه سازی شرایط لازم برای ریشه‌کنی آن در سال‌های آینده از جمله اهداف اجرای این طرح می‌باشد.

رییس شبکه دامپزشکی سلسله بیان کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار گوسفند و بز است که قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات وحش را نیز دارد و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی است یا از آبشخور‌های مشترک استفاده می‌کنند.

نورمحمدی با بیان اینکه میزان تلفات این بیماری در دام‌های جوان و حساس بیشتر است بیان کرد: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه بروز پیدا می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر و در نهایت تلف می‌شود.

او واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به‌صورت مرتب، جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه غیر مرتبط به دامداری، کنترل حمل و نقل دام و جلوگیری از جابجایی گله‌های مبتلا و مشکوک را از مهمترین راه‌های پیشگیری از این بیماری اعلام کرد.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.