مدیر پارک‌های علم و اکتشاف هوش‌های خلاق از اهمیت ترویج علم در حوزه نجوم و فضا خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته جهانی فضا که توسط سازمان ملل متحد از ۱۲مهر ماه تا ۱۸ مهر نام گذاری شده است در صفحه سازمان فضایی به صورت آنلاین برگزار می‌شود که امشب ۱۶ مهر با حضور علی وکیلی مدیر پارک‌های علم و اکتشاف هوش‌های خلاق نجوم و فضا با موضوع زنان در فضا در حال برگزاری است.

وکیلی مدیر پارک‌های علم و اکتشاف هوش‌های خلاق با اشاره به نقش موزه‌ها و پارک‌های علوم فضایی در ترویج علم اظهار کرد: موضوع ترویج علم در حوزه نجوم و فضا به قدری اهمیت پیدا کرده است که سازمان فضای ایران امسال هم اهمیت ویژه‌ای به علوم فضایی داده است. با توجه به اینکه خود بنده از کودکی در یکی از این پارک‌ها در حال فعالیت بودم بعد از مدتی به نقش معلمی در حوزه نجوم و فضا رسیدم.

او افزود: با ادامه دادن به شغل معلمی در حوزه علم نجوم، مجموعه باغ کتاب و ساخت پارک علم فضایی در نجف اشرف عراق را راه اندازی کردیم. با راه اندازی این اماکن افراد برای بازدید از این پارک باتوجه به علاقه‌ای که به این حوزه داشتند چند مرتبه از آنجا دیدن می‌کردند. نقش ترویج علم برای کودکان و نوجوانان می‌تواند دنیای چندین سال بعد بشر را تغییر دهد.

وکیلی ادامه داد: زمانی که این کودکان با این حوزه آشنا می‌شوند و در آن آموزش می‌بینند، می‌توانند با راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ موفق باشند.

مدیر پارک‌های علم و اکتشاف هوش‌های خلاق گفت: پارک فضایی که در نجف اشرف عراق در حال بهره برداری است، می‌تواند از سیر تاریخی که در آن فضا ایجاد کرده‌ایم برای کودکان و نوجوان علاقه‌مند به حوزه علم نجوم نقش آفرینی کند. ما مریخ نوردی را ساختیم که کودکان با قرارگرفتن در آن می‌توانند رانندگی کردن در فضا و حتی مریخ را و ماموریتی را که به آن‌ها سپرده خواهد شد را به راحتی تجربه کنند.

او با اشاره به شعار هفته جهانی فضا ۱۴۰۰ که به زنان در فضا اختصاص یافته اظهار کرد: ما در حال حاضر در حوزه علوم نجوم فضایی و در بخش فنی مهندسی و هم در تیم اداری زنانی هستند که بسیار خوب نقش‌آفرینی می‌کنند. نقش آفرینی ما در حوزه تزویج علم و علوم فضایی و علوم پایه بخش عمده‌ای از آن را مدیون حضور فعال زنان هستیم.

وکیلی ادامه داد: حوزه فضا‌های پارک‌های علم به طور کلی حوزه جدیدی بوده و در حال رشد پیدا کردن است و علاقمند‌های زیادی در این حوزه وجود دارد. فرهنگ دولتی ما از نظر بودجه و زیرساخت‌ها با حوزه‌های علوم فضایی و نجومی فاصله بسیاری دارد.

او با اشاره مرکز علوم فضایی نجف اشرف گفت: این فضا به شکلی است که ما فضا سازی‌هایی میکنیم برای اینکه نقش آفرینی‌های فرهنگی در جامعه داشته باشیم. در عین حال که قرار است ترویج علم اتفاق بیافتد، کارفرما‌های عراقی هستند که به ترویج علم در آن علاقه‌مند شدند.

مدیر پارک‌های علم و اکتشاف هوش‌های خلاق بیان کرد: کار کردن‌های ما روی اینکه آیات قرآن چه نقشی در این حوزه داشتند به فضای فکری آن جامعه بستگی دارد و ما هم با توجه به فضای فکری مردم این زمینه را طراحی و انجام داده ایم.

او افزود: در بحث تجاری سازی، زمانی که گروه‌های ترویج علمی در این اماکن به صورت رایگان فعالیت می‌کنند ممکن است بعد از مدتی آن گروه ترویج علمی یا شرکت شکست خورده و یا اینکه نتواند بیزینس خوبی در این حوزه انجام دهد، اما به کمک ما می‌تواند آن را دوباره برپا و ادامه دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فضانوردان ، نجوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
ببخشید ها، ولی این پارک‌های علم و اکتشاف هوش‌های خلاق نجوم و فضا اصلا چیه و کجاست؟؟