کارشناس مسائل قفقاز گفت:صهیونیست‌ها از دهه‌های گذشته به دنبال استفاده از ضعف‌های امنیتی باکو بوده‌اند تا حضور خود را در آنجا تحکیم کنند.

سجاد آتشبار کارشناس مسائل قفقاز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش رژیم صهیونیستی در تنش‌هایی که در مرز‌های کشورمان رخ داد، گفت: رژیم صهیونیستی از دهه‌های گذشته و پس از جنگ اول قره باغ به دنبال این بود که از ضعف‌های امنیتی و مشکلاتی که جمهوری آذربایجان در بحث سلاح، امنیت و تامین آن داشته است را به عنوان فرصتی برای حضور در آن کشور استفاده کند و تنش‌ها و بحران‌هایی که در روابط  جمهوری آذربایجان با کشور‌های همسایه  بوجود می‌آمد حداکثر استفاده را کند و در این کشور حضور نظامی و سیاسی خود را تحکیم کند و گسترش دهد.

وی افزود: در تحولات اخیر هم شاهد هستیم که از نیازی که جمهوری آذربایجان برای تامین امنیت خود طی سال‌های اخیر داشته است و به ویژه در جنگ اخیری که در سال گذشته رخ داد، از این خلاء باکو استفاده کند و در این کشور جایگاه و نفوذ خود را توسعه دهند.

آتشبار ادامه داد: متاسفانه به واسطه سیاست‌هایی که دولت جمهوری آذربایجان داشته است در سال‌های اخیر جایگاه رژیم صهیونیستی در این کشور در عرصه نظامی، تامین تسلیحات و حضور مستشاران و کارشناسان نظامی صهیونیست ما شاهد این بودیم که تاثیر گذاری‌های این رژیم در جمهوری آذربایجان افزایش پیدا کرده است.

کارشناس مسائل قفقاز تاکید کرد: طبیعتا رژیم صهیونیستی به واسطه سیاست‌های خصمانه‌ای که در قبال ایران دنبال می‌کند، حضور خود در  باکو را فرصتی برای اعمال فشار و پیگیری سیاست‌های خصمانه خود بر ایران می‌داند. طی سال‌ها و ماه‌های گذشته تحرکات رژیم صهیونیستی در مرز‌های ایران افزایش پیدا کرده است. برای مثال طی ابتکار عمل‌هایی که دولت آمریکا در دوران ترامپ انجام داد، شاهد انعقاد قرارداد ابراهیم و برقراری رابطه میان برخی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس با صهیونیست ها بودیم و در آن کشور‌ها حضور امنیتی خود را در مرز‌های جنوبی ایران توسعه داده است.

وی افزود:  بدون تردید حضور امنیتی صهیونیست ها در مرزهای جنوبی ایران موجبات نگرانی‌های جدی و به حق مقامات کشورمان را به دنبال داشت. تلاش‌های اخیری که از جانب رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد که روابط امنیتی خود را با دولت جمهوری آذربایجان گسترش دهد و از خلاء‌های امنیتی آن حداکثر استفاده را کند و در مناسبات امنیتی آنجا ورود کرده و از آن طریق آنچه که در محافل رژیم صهیونیستی به عنوان حصر ژئوپلیتیکی ایران خوانده می‌شود، حرکت کند که در همسایگی ایران حضور امنیتی خود را گسترش دهد.

آتشبار درباره مانوری که بعد از رزمایش ارتش ایران در مرز‌های شمال غربی توسط ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان انجام شد، گفت: این مانور از قبل برنامه ریزی شده بود و به نظر می‌رسد هدف خاصی در ماهیت پاسخ بودن برای رزمایش ایران نبوده است، اما مانوری که در نخجوان برگزار شد، به نظر می رسد برای ارسال این پیام از جمهوری آذربایجان و ترکیه بود که تعهد دو طرف برای تامین مشترک مرز‌ها و آن اتحاد نظامی همچنان پابرجاست و دو طرف در بحث تامین امنیت خود در یک جبهه قرار دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار