معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی خراسان جنوبی از اقبال جوانان به حرفه سفالگری در خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: سفالگری از رشته‌های بومی و شاخص در استان است که در گذشته نیز کاملا جنبه کاربردی داشته و اکثر محصولات تولید شده بدون لعاب و یا دارای لعاب ابتدایی بوده اند.

او افزود: در حال حاضر با توجه به اقبال جوانان به رشته‌های صنایع دستی، بازار تولید سفالینه‌های لعابی در شهر‌های بیرجند، قاین، فردوس، طبس و سرایان از رواج نسبتا خوبی برخوردار است.

عباس زاده با اشاره به اینکه سفالگری در گذشته در شهرستان بشرویه نیز از رواج خوبی برخوردار بوده است، بیان کرد: روستای شاهزیله و کوشه از توابع شهرستان خوسف از مناطق قدیمی ساخت ظروف سفالی در منطقه هستند.

فعالیت ۲۵ کارگاه تولیدی سفالگری در خراسان جنوبی

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در حوزه سفالگری حدود ۱۰۰ نفر در خراسان جنوبی به صورت تمام وقت و پاره وقت فعالیت دارند و تعداد کارگاه‌های تولیدی به ۲۵ عدد در سطح استان می‌رسد.

او با بیان اینکه سفال‌های تولید شده هم در داخل استان و هم در خارج از استان به فروش می‌رسد، عنوان کرد: گرانی مداوم مواد اولیه، مشکل بازار فروش، فقدان نشان تجاری و بسته بندی از مشکلاتی است که هنرمندان سفالگر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

عباس زاده اظهار کرد: اختصاص خانه تاریخی در محله داشگران بیرجند (که در گذشته محل کارگاه‌های سفال بوده است) جهت احداث خانه سفال بیرجند، اختصاص فضا برای ارائه محصولات در بازارچه‌های سطح استان، خرید تجهیزات سفالگری شامل چرخ و کوره از جمله حمایت‌هایی است که از سفالگران صورت گرفته است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون ۴ اثر سفالی لعابدار از استان ما در برنامه نشان ملی مرغوبیت موفق به اخذ نشان ملی شده است.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.