به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آی ای: هواپیماهای مافوق صوت ممکن است سریع باشند، اما یک مشکل مشخص دارند، آنها صدایی غیرقابل تحمل تولید میکنند. به این صورت که هنگامی که هواپیما سریعتر از سرعت صوت حرکت میکند، به زبان عامیانه امواج شوکه شده و شکل میگیرند و از هواپیما دور میشوند و با یکدیگر ادغام شده و در نهایت صدای بلند غیرقابل تحملی را تولید میکنند که حتی در زمین هم شنیده میشود.
ناسا در حال حاضر با Lockheed Martin Skunk Works همکاری میکند تا حمل و نقل هوایی را از طریق هواپیمای سریعتر از صدا X-۵۹ Quiet SuperSonic Technology (QueSST) انجام دهد.
هواپیمای تک نفره جدید X-۵۹ دارای طول ۹۹.۷ فوت، عرض ۲۹.۵ فوت (۳۰ متر در ۹ متر) خواهد بود و در ارتفاع ۵۵ هزار پا (۱۶.۷ کیلومتر) حرکت میکند اما آنچه که نخواهد داشت، پنجرهای رو به جلو است. در عوض، به یک سیستم دید خارجی (XVS) توسعه یافته توسط ناسا متکی خواهد بود.
رندی بیلی، رهبر زیر سیستم XVS ناسا، سیستم بینایی مصنوعی را "آخرین خط دفاعی" در حوزهای میداند که در آن خلبان میتواند از این سیستم برای مشاهده یک وسیله نقلیه هوایی استفاده کند. بیلی در این باره گفت: "قبل از رسیدن به آن نقطه، ما ATC [کنترل ترافیک هوایی] و اطلاعات ADS-B را داریم با این فرض که ترافیک هوایی در آن قرار دارد." بیلی همچنین اضافه کرد که X-۵۹ برای حفظ شکل دماغه، هواپیما سایبان جلو ندارد. در عوض، از آنچه بیلی به عنوان "پنجره الکترونیکی" یاد کرده، استفاده میکند.
سیستم الکترونیکی پنجره XVS ناسا شامل یک جفت دوربین با وضوح بالا و یک مانیتور ۴K است. اولین دوربین ۴K در بالا و کمی جلوتر از کابین خلبان قرار دارد و با قابلیت دید مصنوعی تقویت شده است و به خلبان اجازه میدهد به طور مصنوعی از میان مه و ابرها جلو را ببیند. دوربین دوم زیر دماغه میتواند در هنگام برخاستن و فرود امتداد یابد. از این نظر، هواپیما کاملاً پوشیده شده و نیازی به پنجره ندارد. سیستم XVS ناسا تمام اطلاعات بصری مورد نیاز برای پرواز ایمن خلبان را فراهم میکند.
بیشتر بخوانید