مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: مطالعات درجاسازی و جابجایی ۴۷ روستا در استان انجام شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرشید ریاحی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ۱۸۸ روستای در معرض خطر در استان وجود داشت که ۸۵ روستا به ۵۵ محل جدید منتقل شدند و بر اساس ارزیابی‌ها مشخص شد که ۵۶ روستا نیازمند جابجایی نیستند و باید درجاسازی شوند.

او افزود: مطالعات درجاسازی و جابجایی ۴۷ روستا در استان انجام شده است، در فاز اول امکان‌سنجی این روستا انجام شد و در نهایت ۲۵ روستا نیازمند درجا سازی و مابقی نیازمند جابجایی هستند، انجام مطالعات فاز دو نیز برای جابجایی و درجاسازی باید از نظر کاهش خطرات، مطالعات زمین‌شناسی، مکان‌یابی سایت جدید و... انجام شود که این کار نیازمند اعتبار و تخصیص زمین است.


بیشتر بخوانید


ریاحی اضافه کرد: به‌علت حساسیت در بحث ایمن‌سازی روستای در معرض خطر سیدمحمد در شهرستان لردگان مطالعات فاز یک و دو برای این روستا انجام شده است؛ همچنین ۷.۹ هکتار اراضی برای ساخت مسکن اختصاص یافته و طراحی سایت در انجام است، آماده‌سازی سایت نیز نیازمند اعتبار خواهد بود.

او اظهار داشت: مشکل اصلی در بحث درجاسازی و جابجایی روستا‌های در معرض خطر در شهرستان‌های لردگان، اردل و کوهرنگ علاوه بر اعتبار، بحث تخصیص زمین است، زیرا عموما بافت این روستا‌ها جنگلی بوده و تخصیص زمین دارای مشکلات فراوانی خواهد بود.

ریاحی تصریح کرد: تاکنون یک هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی در مناطق روستایی آزادسازی و واگذار شده است که این اراضی برای ساخت مسکن اختصاص داده شد.

او گفت: ۵۷۳ روستا بالای ۲۰ خانوار در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و در ۶۱ درصد روستا‌های استان طرح هادی آغاز شده است؛ همچنین ۵۲ درصد خانه‌های روستایی استان مقاوم و ۳۶ درصد معابر روستایی مقاوم‌سازی شده است.

ریاحی بیان کرد: اعتبارات ملی اختصاص یافته به حوزه بنیاد مسکن در چهارمحال و بختیاری سه برابر اعتبارات استانی است، در حال حاضر ۲۵ میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یافته و مقرر شد ۴۵ میلیارد تومان اعتبار از محل قیر رایگان به استان تخصیص داده شود.

او افزود: در شهرستان کوهرنگ بر اثر زلزله تعداد کمی از منازل روستایی به‌صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است که در این شهرستان تاکنون ۴۵ درصد منازل روستایی مقاوم‌سازی شده است، متاسفانه در این شهرستان مردم تمایلی برای دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی و احداث مسکن ندارند.

ریاحی اضافه کرد: هزینه ساخت مسکن در مناطق صعب‌العبور بسیار گران است و باید هزینه‌های ساخت و ساز کاهش پیدا کرد به‌همین دلیل بحث استفاده از منازل پیش‌ساخته، سازه‌های سبک و استفاده از سنگ مطرح شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر برای ساخت مسکن در روستا‌های بالای ۵۰ خانوار ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با سود چهار درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.