به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رضا اسلامی مدیرکل سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی اصفهان در مورد خبر روز گذشته مبنی بر کج شدگی برج مراقبت فرودگاه اصفهان به دلیل فرونشست زمین در فضای مجازی، گفت: باید توجه داشت که دشت اصفهان-برخوار به مساحت ۱۶۰۶ کیلومتر دشتی یکپارچه است و هر سازهای که در آن قرار دارد از جمله ۸۱۵ هزار واحد مسکونی، سازههای تاریخی، نیروگاه، فرودگاه، پالایشگاه و ۲.۵ میلیون نفر جمعیت ساکن در آن و زیست بوم اصفهان ... چه بخواهیم چه نخواهیم، متاثر از فرونشست خواهند شد.
وی افزود: به طور قطع عامل فرونشست زمین فرودگاه، یا نیروگاه و ... نیست، بلکه دلیل اصلی آن برداشت بیش از اندازه از آبخوان دشت اصفهان-برخوار بوده که با توجه به متراکم شدن لایههای زمین، فرونشست در حال اتفاق افتادن است و اینکه امروز بگوییم فلان مسئول بی توجهی کرده، به دور از انصاف است.
مدیرکل سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی اصفهان درباره فرونشست فرودگاه اصفهان، گفت: از سال ۹۸ موضوع بررسی فرونشست زمین در فرودگاه اصفهان به جد توسط حوزه مدیریتی فرودگاه دنبال میشود.
وی توضیح داد: به عنوان نمونه برای بررسی تغییرات سطح آبهای زیرزمینی، اجازه حفر دو چاه پیزومتری در فرودگاه اصفهان با نظارت شرکت آب منطقهای داده شد، از سوی دیگر با بررسی میزان نرخ فرونشست زمین در فرودگاه اصفهان توسط سازمان زمین شناسی در این مرکز موافقت شد.
اسلامی افزود: از دی ماه سال ۹۹ کار مکان یابی ایستگاههای GPS در فرودگاه توسط کارشناسان سازمان زمین شناسی انجام و پنج مکان مشخص شد و سازه مربوط با مشورت کارشناسان سازه و وضعیت خاک در منطقه طراحی و ساخته شد و از اردیبهشت امسال، نخستین دوره برداشت انجام شده و تاکنون نیز برداشت اطلاعات ۵ دوره به فاصله زمانی یک ماه انجام شده است که بعد از قرائت دوره ششم، گزارش اولیه میزان فرونشست فرودگاه اصفهان توسط سازمان زمین شناسی مبتنی بر اطلاعات GPS برای مراجع ذیربط منتشر خواهد شد.
وی تاکید کرد: تا به امروز سازمان زمین شناسی هیچ گونه آماری مبنی بر اینکه میزان دقیق فرونشست در فرودگاه اصفهان چقدر بوده، منتشر نکرده است، البته در سال ۹۸ سازمان نقشه برداری کشور اطلس فرونشست دشت اصفهان را براساس پردازش دادههای ماهواره سنتینل ۱ منتشر کرد.
مدیرکل سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی اصفهان تصریح کرد: اصل موضوع این است که براساس مطالعاتی که توسط کارشناس متخصص این حوزه انجام شده میزان آب قابل استحصال از آبخوان دشت اصفهان – برخوار ۴.۴۵ میلیارد مترمکعب است که اگر برداشتها با همین روند و بدون تغذیه آبخوان ادامه یابد تا سال ۱۴۰۹ و خوشبینانه تا سال ۱۴۱۸ آبی در آبخوان نخواهد بود و به طور قطع بر حیات اصفهان تاثیرگذار خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه تنها ۹ سال فرصت داریم، افزود: هر روزی که اقدامی برای برقراری جریان دائمی زایندرود و جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز و غیرمتعارف نشود زمان را از دست میدهیم، بنابراین باید به آبخوان یک تنفس ۱۰ ساله داده شود تا بتواند خود را حفظ کند.
اسلامی با تاکید بر اینکه نشست دشت اصفهان- برخوار که فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نیز در آن واقع شده، قابل کتمان نیست، تصریح کرد: باید توجه داشت زمانی که آبخوان دشت اصفهان-برخوار خالی شود و آبی نباشد، نه تنها آبادانی از بین میرود بلکه اصفهانی هم نخواهد بود، در آن شرایط فرقی نمیکند که فرودگاه، نیروگاه، ورزشگاه و پالایشگاه باشد یا نباشد.
وی درباره اهمیت فرودگاه اصفهان و بررسی میزان نرخ سالایه فرونشست آن، گفت: فرودگاه اصفهان یکی از مراکز استرتژیک است و از سوی دیگر آنچه که ما بر آن اصرار داریم توسعه گردشگری در اصفهان تقدم آن بر توسعه صنعت و کشاورزی است، بنابراین برای این توسعه باید زیرساختهایی آن همچون حمل و نقل هوایی آماده باشد.
مدیرکل سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی اصفهان با تاکید بر اینکه فرونشست زمین در اصفهان در حال رخ دادن است، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ دادهای از فرونشست فرودگاه اصفهان و هیچ ادعایی مبنی بر کج شدگی برج مراقبت آن نداریم.
وی گفت: در آینده با توجه به دادههای مرکز زمین شناسی، میزان نشست فرودگاه اصفهان اعلام و بعد از نتیجه نهایی گزارشها در آبان ماه، ایمن سازیهای لازم در این مرکز انجام خواهد شد.
اسلامی درباره خبر کج شدگی برج مراقبت فرودگاه اصفهان، گفت: اظهارنظر در مورد کج شدگی یک سازه در تخصص یک زمین شناس نیست و باید متخصص سازه در این باره صحبت کند.
وی تصریح کرد: امروز شاهد برخی اخبار غیررسمی و غیرموثق از فرونشست از کانالهای غیررسمی در اصفهان هستیم که برخی با دامن زدن به آن به نوعی خواسته یا ناخواسته سعی بر منحرف کردن افکار عمومی از اصل موضوع فرونشست دارند.
اسلامی در ادامه درباره تاثیر فرونشست بر سازهها و حتی لولههای انتقال سوخت و گاز در محدوده فرودگاه، توضیح داد: شرکت لوله، خط و مخابرات نفت مسیر خطوط سوخت از پالایشگاه به فرودگاه را برای سازمان زمین شناسی مشخص کرده که در طول مسیر ۵ ایستگاه GPS نصب شده است که همزمان با پایش فرودگاه در حال انجام است و گزارش اولیه آن نیز اواسط آبان ماه منتشر خواهد شد.
مدیرکل سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی اصفهان در مورد آسیب مخازن سوخت در محدوده فرودگاه از فرونشست، گفت: تاکنون از نزدیک در این خصوص بررسی انجام نداده ایم تا مشخص شود مخازن سوخت در داخل فرودگاه تحت تاثیر فرونشست قرار گرفته اند یا خیر.
منبع:ایسنا
انتهای پیام