روش جدید دانشمندان برای ساخت ربات

پژوهشگران حوزه رباتیک دانشگاه ییل با استفاده از الیاف، ربات‌ هایی را تولید کرده اند که می‌ توانند حرکات کاترپیلار‌ها را تقلید کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از seas.yale.edu، کاترپیلار‌ها می‌توانند شبیه کرم حرکت کنند و خود را جمع کرده و از شکارچیان دور کنند. چنین قابلیت‌هایی به موجودات زنده اجازه می‌دهد در جهان طبیعی و بدون ساختار رشد کنند. ایجاد ربات‌ها با چنین ویژگی‌هایی یک چالش است. اما با استفاده از گیر کردن کششی یعنی تعامل ناشی از خلاء بین دسته‌ای از الیاف کوچک تیمی از محققان رباتیک، ربات‌هایی را توسعه داده اند که به اندازه کافی ماهر هستند و می‌توانند مکعب روبیک را کنترل کرده و درپوش را از شیشه جدا کنند. نکته کلیدی در مورد ربات‌های ساخته شده توسط محققان ییل این است که محرک‌های آن‌ها یعنی همان دستگاه‌هایی که انرژی را به کار مکانیکی تبدیل می‌کنند، با الیافی ترکیب شده اند که می‌توانند به سرعت سفت شوند.

تیم رباتیک ییل

رویکرد محققان رباتیک ییل

کرامر بوتیلیو در همین زمینه گفت:" برخلاف سیستم‌های رباتیک که از محرک‌های متعدد استفاده و زیر مجموعه‌ای از این محرک‌ها را بسته به پیکربندی و رفتار بدن مورد نظر فعال می‌کنند، ما یک رویکرد معکوس ایجاد کرده ایم که در آن یک محرک واحد می‌تواند با الگوسازی و کنترل خواص مواد به مسیر‌های زیادی دست یابد. محرک‌های نرم پنوماتیک معمولی الگو‌های ثابتی از یک ماده سفت‌تر را شامل می‌شوند، بنابراین محرک‌ها فقط در یک جهت از قبل برنامه ریزی شده حرکت می‌کنند."

ربات جدید

بیلیگه یانگ، دانشجوی کارشناسی ارشد آزمایشگاه کرامر-بوتیلیو می‌گوید: "با گیر کردن، می‌توانیم این الیاف تنظیم کننده را در اطراف محرک بگذاریم تا بتوانیم قسمت سفت را تغییر دهیم. الیاف، هنگامی که تحت تاثیر خلاء قرار می‌گیرند، سفتی بیشتری را در طرف‌های مختلف ربات ایجاد می‌کنند. ربات با تغییر درجه سختی در اطراف محرک استوانه‌ای، می‌تواند در جهت دلخواه حرکت کند و با انجام شبیه سازی معلوم می‌شود که یک سیستم بیولوژیکی قادر به انجام چه کاری است. این راهکار خوبی برای ما جهت تقلید از آنچه طبیعت انجام دهد، است."

حرکات ربات گریپر چگونه است؟

دستگاه‌های معمولی چنگ زدن، محدوده حرکتی محدودی دارند. با این حال، سیستم فیبر کششی کنترل کافی را برای دانشمندان حوزه رباتیک‌ ایجاد می‌کند تا بتوانند یک وسیله چابک زبده، شبیه به دست انسان بسازند. هریک از انگشتان دستگاه دارای الیاف خاص خود هستند که می‌تواند انواع مختلفی از حرکات را انجام دهد. بسته به اینکه چه الیافی گیر کرده اند، انگشتان ربات سه حالت مختلف برای نشان دادن ارائه می‌دهد: چنگ زدن برای برداشتن اجسام نسبتاً کوچک، حرکتی برای چسبیدن به داخل اجسام مقعر و حرکت پیچشی.

ربات گریپر

با استفاده از این سه حالت، ربات گریپر توانست مکعب روبیک را برداشته، یک کاسه را بلند کرده و درپوش یک شیشه را بچرخاند. با استفاده از الیاف گیر کننده کششی، حالت‌های سفت شونده می‌توانند در کمتر از یک دهم ثانیه تغییر کنند. این نوع چابکی محققان را برای هدف بعدی خود یعنی ایجاد ورق‌های تغییر شکل و کنترل پویای منحنی‌های سطح ربات با استفاده از این سیستم ترغیب می‌کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار