یک دهه از ایجاد پارک حاشیه‌ای در مشهد می‌گذرد، الیت در حالی که درآمد ندارد و به همه اهداف خود نرسیده است، اما حاشیه فراوان دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  ۱۰ سال از اجرای طرح پارک حاشیه‌ای در مشهد براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای شهر مشهد می‌گذرد، اما اجرای غیرشفاف آن همچنان بعد از گذشت یک دهه از فعالیت آن، گلایه‌های مهمی را برای شهروندان در پی داشته است، طرحی که قرار بود از محل درآمد‌های آن پارکینگ ساخته شود و سروسامانی هم به وضعیت پارک خودرو‌ها در حاشیه خیابان‌ها بدهد!

اما همواره یکی از چالش‌های اساسی درباره این طرح، نحوه پرداخت‌ها بود، شارژ پارک حاشیه‌ای خودرو معمولا همیشه باعث نارضایتی شهروندان می‌شد چرا که تعرفه‌ها و نحوه پرداخت شارژ یا محاسبه آن به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آمد و همواره انتقاد‌ها در محافل عمومی و دعوا بر سر این موضوع بالا می‌گرفت و در کنار خیابان‌ها نیز همواره شاهد جر و بحث بین راننده و پارکبان بودیم، هم اکنون طرح جدید مدیران این شرکت باعث شده است تمامی پرداخت‌های الیت و شارژ پارک حاشیه‌ای خودرو به صورت غیر حضوری و از طریق نرم افزار‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف انجام شود، اپلیکیشنی که البته فقط برای گوشی‌های اندروید است و آیفون دار‌ها و کسانی که از بستر وب استفاده می‌کنند، نمی‌توانند از خدمات غیرحضوری الیت بهره‌مند شوند.

الیت پاسخ گوی روش اجرا باشد

دهنوی رئیس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: «بحث ما مدیریت پارک حاشیه‌ای است و همراهی پلیس با الیت قانونی است، اما درباره پرداخت بدهی به صورت حضوری یا غیرحضوری خود الیت باید پاسخ گو باشد».

او افزود: «از یک سو به ما ایراد می‌گیرند چرا این همه خودرو وجود دارد، از سوی دیگر می‌گویند چرا بابت پارک حاشیه‌ای هزینه می‌گیرید. همچنین اعتراض می‌کنند چرا جریمه می‌کنید یا چرا جریمه نمی‌کنید. متاسفانه این موارد کار را برای پلیس سخت می‌کند. اگر خیابان احمد آباد را کنترل نکنیم، شهر قفل می‌شود و مشکل ایجاد می‌کند. ما چاره‌ای جز مدیریت پارک حاشیه‌ای نداریم تا روان سازی انجام شود. قانون وقتی بحث مدیریت پارک حاشیه‌ای را مطرح می‌کند در اختیار ما نیست و باید انجام شود.


اسدی مدیر عامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی مشهد با اشاره به اینکه انواع روش‌های مختلفی برای شارژ الیت دارد، گفت: «شهروندان می‌توانند پرداخت‌های پلاک خودرو را در پارکینگ‌های زیرمجموعه الیت و از طریق اپلیکیشن شهر من انجام دهند، طبیعی است برای خودرویی که شارژ نداشته باشد و در کنار خیابان پارک کند اعمال قانون صورت می‌گیرد. در قانون به صراحت اعلام شده است که پرداخت‌ها به صورت غیر حضوری انجام شود».

او افزود: «قانون به صراحت اعلام کرده است که پرداخت‌ها به صورت غیرحضوری انجام شود، حتی زمانی که وارد بزرگراه می‌شوید باید پرداخت‌ها از طریق اپلیکیشن‌ها و غیرحضوری صورت گیرد و جایی هم وجود ندارد که پرداخت‌ها به صورت حضوری انجام شود چرا که پرداخت‌های حضوری هزینه‌های زیادی هم برای شهر و هم برای شهروند ایجاد می‌کند از طرفی هم پرداخت‌های غیر حضوری ۱۰ تا ۱۵ درصد تخفیف دارد».

مدیر عامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی مشهد با بیان این که هزینه پارک حاشیه خودرو در شهر به نوعی بدهی است و باید وصول شود، ادامه داد: «شخصی که در یک شهر زندگی می‌کند باید هزینه‌های آن را نیز پرداخت کند و به نوعی حق الناس است».

اسدی بیان کرد: «بدهی شهروندان از اول فعالیت این شرکت به ۱۳ تا ۱۵ میلیارد رسیده است، این دسته از افراد صدای بلندی دارند و زبانشان دراز است، هم خودروی خود را پارک می‌کنند و هم اعتراض می‌کنند، افرادی که بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند و خودروی خود را هم پارک می‌کنند بیشتر آن‌ها کسبه هستند».

زبان معترضان دراز است!

ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر گفت: «الیت یکی از ابزار‌های زنجیره سه گانه حمل و نقل شهری است، در واقع الیت یکی از اجزای پازل مدیریت حمل و نقل شهری است، ما آن را لازم داریم، اما به جای خودش؛ در واقع الیت باید نقش صحیح خودش را در پازل حمل و نقل شهری به خوبی ایفا کند».

با هدف گذاری که برای الیت داشتیم فاصله داریم

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همچنین درباره این که هزینه الیت از جیب شهروندان پرداخت می‌شود، اما همواره نارضایتی از الیت وجود دارد، گفت: «حرف ما در الیت این است که عدالت برقرار شود، عدالت این است که از امکانات موجود همه مردم بتوانند استفاده کنند، ما با هدف گذاری که برای الیت داشتیم فاصله داریم چرا که در این سال‌ها در مدیریت آن فراز و نشیب‌هایی وجود داشته است، در دوره‌هایی موضوع را با جدیت دنبال و در دوره‌ای موضوع را به حال خود رها کردیم، یک دوره‌هایی هم شعار حذف الیت می‌دادیم و عملا سیاست مشخص و معلومی نداشته است».

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
آخه کنار خیابان رو هم باید اجاره داد؟ این همه هزینه صرف چی میشه آیا پارکینگ ها و جدول کشی ها و آسفالتها ساخته می شه ؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
واقعا هزینه های الیت بالاست. تو هر خیابان و کوچه ای هستند و معلوم نیست این درآمد کجا هزینه میشه